قاچاق چوب در آران‌ و بیدگل ۹۰ درصد کاهش یافت

قاچاق چوب و قطع درختان در شهرستان آران‌وبیدگل از ابتدای سال‌جاری تاکنون کاهش ۹۰ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران‌وبیدگل روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: افزایش جریمه قطع هر اصله درخت از ۲ به ۳۰ میلیون ریال، افزایش گشت‌های منابع طبیعی، متلاشی شدن چند گروه سابقه‌دار قاچاقچی و اطلاع رسانی رسانه‌ها از جمله علت‌های این کاهش چشمگیر قاچاق چوب در شهرستان است.

رضا شفیعی افزود: آمار قطع درختان تاغ در مدت مشابه سال گذشته افزون‌بر ۶۰۰ اصله درخت با وزن ۳.۲ تن بود که در این زمینه چهار نفر از متخلفان هم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده بودند.

وی بیان کرد: با وجود کاهش صورت گرفته، از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۶۶ اصله درخت تاغ به وزن ۲۸۰ کیلوگرم از سوی قاچاقچیان چوب یا در نتیجه ناآگاهی شهروندان قطع شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران‌وبیدگل تصریح کرد: سودجویان به دلیل دوام آتش و گران بودن زغال چوب تاغ نسبت به قطع درختان اقدام می‌کنند که این امر موجب تخریب جنگل‌های دست کاشت شهرستان می‌شود.

وی با اشاره به اقلیم کویری آران و بیدگل، بر اهمیت نگهداری از جنگل‌های دست کاشت بیابانی برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان تاکید کرد و گفت: فعالیت سودجویان و قطع درختان در سال‌های گذشته موجب از بین رفتن بخشی از تاغزارهای این شهرستان شده است.

شفیعی اضافه کرد: شهرستان آران‌وبیدگل با برخورداری از افزون‌بر ۱۰۰ هزار هکتار جنگل‌ دست کاشت تاغ، نزدیک به ۴۰ درصد از تاغزارهای استان اصفهان را دارد که باید به صورت ویژه از جانب دولت مورد توجه قرار بگیرد.

آران و بیدگل با گستره ۶۱۰ هزار هکتاری، ۱۰۲ هزار هکتار کانون بحران دارد و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و توفان‌های ماسه‌ای کشور به شمار می‌آید.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار