کاهش معضل ترافیک شمال اصفهان تا آذرماه امسال

ورود روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، تهران، قم و دلیجان به اصفهان، بار سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند که این معضل با بهره‌برداری قطعه‌های اول و دوم پروژه کنارگذر شرق آن تا آذر امسال کمتر خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح آزادراه کنارگذر شرق اصفهان شهریور ۹۵ با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید و جمعی از مسئولان استان اصفهان آغاز شد و بنا به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان عملیات اجرایی قطعه‌های یادشده به طول حدود ۶۳ کیلومتر پس از گذشت حدود دو سال و نیم بیش از ۸۵ درصد پیشرفت دارد. عرض این کنارگذر که از کیلومتر ۳۸ اصفهان - نطنز آغاز می‌شود و درنهایت تا سه‌راهی اصفهان - مبارکه ادامه می‌یابد ۳۱ متر با ۶ باند رفت‌وبرگشت و ۱۰ تقاطع غیرهمسطح طراحی شده است. این طرح ملی پیش از کلنگ زنی آن توسط دو وزیر دولت تدبیر و امید به دلیل کمبود اعتبار هشت سال معطل مانده بود اما سرانجام در شهریور ۹۵ با سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشوری و وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شد که بهره‌برداری از آن خدمت بزرگی به شهروندان خطه زنده رود است. هم‌اکنون بسیاری از وسایط نقلیه که از محورهای تهران - کاشان - نطنز و تهران - قم - دلیجان قصد شهرهای جنوبی کشور را دارند ناگزیر به عبور در ورودی شمالی اصفهان هستند و این موضوع حجم ترافیک، آلودگی و سلب آسایش مناطق شمالی این کلانشهر را تشدید می‌کند اما با تکمیل این طرح کاهش مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور کاهش می‌یابد و در نتیجه صرفه‌جویی در سوخت و کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت و آسایش بیشتری را برای شهروندان اصفهانی بویژه ساکنان شمال این خطه رقم خواهد زد زیرا ترافیک ناشی از این محورها به آزادراه آزادگان یا معلم واقع در شرق اصفهان انتقال می‌یابد و بخش عمده‌ای از ترافیک شهری و آلاینده‌های زیست‌محیطی را در کلانشهر اصفهان بویژه در شمال شهر از بین می‌برد. در این معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در گفتگو با ایرنا اقدام‌های انجام‌شده برای تسریع در اجرای این پروژه و زمان بهره‌برداری از آن را تبیین کرد. حجت ا... غلامی با اشاره به اینکه پروژه کنارگذر شرق اصفهان در سه قطعه اجرایی می‌شود به شهروندان نوید داد که قطعه‌های اول و دوم آن تا آذر امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید. او اظهار داشت: قطعه‌های اول و دوم این پروژه با سرمایه‌گذاری مشترک صندوق بازنشستگی و شرکت آتیه صبا و وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که قطعه اول حدود ۹۰ درصد و قطعه دوم حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان سهم مشارکت دولت (وزارت راه و شهرسازی) در قطعه‌های اول و دوم این پروژه را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: دولت حتی فراتر از سهم خود تعهدات را عملی کرده است اما صندوق بازنشستگی که باید ۷۰ درصد هزینه‌ها را تأمین می‌کرد چند ماهی است با کمبود اعتبار مواجه شده و به همین دلیل عملیات اجرایی قطعه‌های اول و دوم کنارگذر شرق اصفهان با رکود مواجه شد. او اظهار داشت: در این راستا یک ماه قبل جلسه‌ای را با رئیس صندوق بازنشستگی در محل پروژه برگزار کردیم و مقرر شد موانع سر راه سرمایه‌گذار برطرف شود و پیگیر هستیم تعهداتی که در پروژه مقررشده است را عملی کنیم. غلامی در پاسخ به اینکه این موانع چیست، تصریح کرد: بخشی از این موانع باید توسط مسئولان استان برطرف شود که در این خصوص ۲ جلسه پی‌درپی برگزار کردیم و مقرر شد شبکه‌های آب، برق و گاز واقع در مسیر هرچه سریع‌تر جابه‌جا شوند و دستگاه‌های مربوطه هرچه سریع‌تر باید نسبت به انجام این کار اقدام کنند. آزادسازی مسیر نیز از دیگر مشکلات فراروی سرمایه‌گذار بود که اعتبار آن از سوی صندوق بازنشستگی تأمین و مقرر شد دستگاه‌های مربوطه با اولویت نسبت به آزادسازی مسیر اقدام کنند.

ارسال نظر