مجید مظفری: هنرمندان آدمهای خودخواهی هستند و دوست دارند مطرح شوند
پیشکسوت بازیگری در گفتگویی، پاسخهای غیر منتظرهای به سوالات درباره پشت پرده سینما داد.
شاید مهمترین ویژگی « مجید مظفری » که او را از بسیاری از همتایانش متمایز میکند، این است که پس از چهار دهه بازیگری، هنوز هم جایگاه خود را در سینما و تلویزیون حفظ کرده است. این هنرمند با این که ۲۲ بهمن امسال پا در دهه ۷۰ زندگی خود میگذارد، همچنان پیشنهادهای متعددی دارد و از همه مهمتر این که در این سن و سال و پس از حدود ۴۰ سال بازیگری هنوز به دنبال کسب تجربههای تازه و ایفای نقشهای متفاوت است.
نقشهایی که مظفری در سالهای اخیر در فیلمهای «همسفر»، «سگ کشی»، «زیر پوست شب»، «غریبه و مه»، «کفش هایم کو؟»، «جنگ نفتکشها»، «آسمان پرستاره»، «زیگزاگ»، «تقاطع» و... ایفا کرده، هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند.
مظفری در دهه ۵۰ در دانشکده ونسن پاریس الفبای بازیگری را آموخت و برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «مسافران» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد در جشنواره فیلم و سینما شد. مظفری کاربلد، حرفهای و بااخلاق است. او رابطه خوبی با رسانهها دارد و هر زمانی که تماس میگیریم با دقت به سوالات مان پاسخ میدهد.
با «مجید مظفری» به بهانه پخش سریال «ایلدا» گفتگو کردیم که از شرایط حاکم بر سینما، باندبازیها گلایه کرد. او در بخشی از این گفت و گوی تفصیلی، برداشتهای عجیب و متفاوتی را درباره دو موضوع پولهای کثیف و باندبازی در سینما ارائه کرد که با دیدگاههای غالب در این زمینه، فاصله تأمل برانگیزی دارد.
۴ سال است که در سینما بازی نکرده اید. دلیل خاصی دارد؟
در این چهار سال حدود یک سال درگیر کرونا شدیم، در این سه سال باقی مانده در یک فیلم سینمایی بازی کردم که هنوز اکران نشده است، ولی چند پیشنهاد تلویزیونی داشتم که نپذیرفتم و دلایل متعددی داشت؛ متن خوب نبود، به لحاظ قراردادی به توافق نرسیدیم یا به خارج از کشور رفتم. البته در دو سریال شبکه خانگی بازی کردم. سریال «ممنوعه» را کار کردم و اواسط کار «نهنگ آبی» دیدم سناریو در حال تغییر است به همین دلیل خودم را کنار کشیدم.
با توجه به این که تجربه ساخت فیلم سینمایی «قلبهای ناآرام» را دارید، چرا بعد از سال ۸۱ این روند را ادامه ندادید؟
وقتی در این فیلم شروع به کار کردم، برای تهیه کننده مشکلی پیش آمد که پروژه مدتی خوابید و زمان اکران خوبی به فیلمم ندادند و این گونه مسائل پیش بینی نشده اتفاق افتاد. فیلم سازی کار مشکلی است و ترجیح میدهم فعلاً بازی کنم.
دستمزدهای بازیگران سینما نسبت به تلویزیون خیلی بالاتر است. در سالهای اخیر حرف از ورود پولهای کثیف به شبکه نمایش خانگی و سینما شده است. شما ماجرای ورود پولهای کثیف به سینما را قبول دارید؟
باز خدا پدرشان را بیامرزد که پولهای کثیف را در سینمای ایران خرج میکنند.
برخی معتقدند دیده شدن و مسائل پشت پرده سبب حضور بازیگران در سینما شده است.
هنرمندان آدمهای خودخواهی هستند و دوست دارند دیده و مطرح شوند و سر زبانها بیفتند، بعضیها مسیر درست را انتخاب میکنند و برخی در حاشیه این کار را انجام میدهند که مخالف آن هستم.
در این میان بحث باندبازی و روند انتخاب بازیگران و عوامل ساخت یک اثر هم مطرح است.
معتقدم اعضای یک تیم که با هم سازش دارند کنار هم جمع میشوند و روی سناریو، فیلم برداری و عوامل کار میکنند و نمیشود گفت ایراد است. من برای آقای بهرام بیضایی چهار فیلم کار کردم، مگر باندبازی کردم؟! دلیل اش این بود که ما با هم راحتتر کار میکنیم یا با محمد بزرگ نیا هم همین طور، در چند فیلم اش بازی کردم و دلیل نمیشود بگوییم بزرگ نیا در سینما باند دارد. اینها حرفهایی است که حسادت برانگیز است.
به نظرتان علت فعالیت نکردن برخی کارگردانهای مولف چیست؟
چرا باید برای فیلمی بودجه زیادی صرف شود، بعضیها میلیاردی بودجه میگیرند و فیلم میسازند و فیلم شان ارزش دیدن هم ندارد، بعد به طور مثال محمد بزرگ نیا سال هاست قصد تولید فیلم اش را دارد و به دنبال سرمایه گذار است و بودجه خرج تولید اثرش نمیکنند. این ارتباطها و رانتها وجود دارد.
شما آثار ماندگاری را در سینما و تلویزیون در کارنامه هنری تان به ثبت رسانده اید. کدام نقش یا اثر به دل تان نشسته است؟
از روز نخست فعالیت ام در بازیگری هر فیلمی یک تجربه و آموزش برای فیلمهای بعدی ام بود. این فیلمها سبب رشد و معرفی بیشتر من به جامعه و سینمادوستان شدند و برایم ارزشمند هستند، چون آثاری بودند که مردم با من بیشتر آشنا شدند و من هم با هنر سینما بیشتر آشنا شدم.
برسیم به نقش «صالح خان» در سریال در حال پخش «ایلدا». دلیل بازی تان در این نقش چه بود؟
قبلاً این نقش پیشنهاد داده شده بود که نپذیرفتم. در آن مقطع تهیه کننده و کارگردان و تیم دیگری قرار بود سریال را تولید کنند. راما قویدل با من تماس گرفت و گفت فیلم نامه بازنویسی شده و پذیرفتم. در گذشته سریال «شب میگذرد» را با قویدل کار کرده بودم و ارتباط خوبی با هم داشتیم.
کار در شهرستان و دور از پایتخت چگونه بود؟
بسیار امکانات بدی داشتیم، اما اعضای تیم دلی کار کردند تا «ایلدا» به نتیجه برسد. بازی در این سریال تجربهای خوب و کار بسیار سختی بود. امکانات ما خیلی کم بود، یک روز اسلحه و فردا فشنگ نبود، سیاهی لشکر میخواستیم که در دوران کرونا نمیآمدند.
بازتابها را چگونه دیدید؟
کامنتهای خوبی دریافت کردم. مردم دوست دارند بیننده تلویزیون ملی شان باشند.
در پایان مصاحبه هر سخنی باقی مانده بفرمایید.
اگر مسئولان روی سریال سازیها و تله فیلمها و تله تئاترها سرمایه گذاری کنند دیگر مردم به دنبال ماهواره نمیروند.