فرجامِ جاده حادثه‌خیز آزادگان

جاده آزادگان خمینی شهر یکی از جاده های پر حادثه خیز محسوب می شود که به دلایل مختلف از قبیل عمر بالای آسفالت و نبود دور برگردان های مناسب، آمار تصادفات منجر به فوت در این جاده رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان در خمینی‌شهر، نبود علائم افقی و عمودی مناسب در راه، لغزندگی جاده به دلیل عمر بالای آسفالت، نبود دوربرگردان‌های مناسب غیر هم‌سطح، دسترسی‌های محلی نامناسب و عدم احداث کندرو و بار ترافیکی بیش از حد از مشکلات آزادگان است که باعث شده بلوار آزادگان به یک قتلگاه تبدیل شود. تنها کافی است سری به اخبار بزنیم تا دریابیم بلوار آزادگان یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور است.

مدت‌هاست که در جلسات مختلف مطرح می‌شود که مصوب شده پس از اصلاح روکش آسفالت توسط اداره راه و شهرسازی، این بلوار تحویل شهرداری خمینی‌شهر شود، اما هنوز اقدامی در این مورد انجام نشده است. درخواست‌های پیاپی مردم در زمینه حل مشکلات این بلوار، شورای شهر خمینی‌شهر را بر آن داشت تا جلسه‌ای پیرامون این موضوع و دیگر مشکلات حوزه راه خمینی‌شهر با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان برگزار کند.

دیوار بین دانشگاه صنعتی و خمینی‌شهر را بردارید

رئیس شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر با اشاره به توافق شهرداری با اداره راه استان در خصوص شهرک منظریه گفت: توافق منظریه باعث شده که بعد از 25 سال، طی یک سال گذشته زیرسازی، آسفالت و جدول‌گذاری آن انجام شود و در حاضر نیز آسفالت‌ریزی آنجا ادامه دارد.

عبدالله کیانی با اشاره به پروژه بزرگ رَمپ دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این رَمپ آماده تحویل به اداره راه و شهرسازی جهت آسفالت‌ریزی است.

وی با اعلام اینکه ساماندهی ورودی خمینی‌شهر یکی از خواسته‌های مردم خمینی‌شهر است، گفت: یکی از آرزوهای دیرینه مردم خمینی‌شهر برداشتن دیواری است که بین دانشگاه صنعتی و خمینی‌شهر فاصله انداخته است. بیش از ۶ هزار مترمربع زمین برای احداث میدان در این مکان آزادسازی شده است.

روکش آسفالت بلوار آزادگان طبق تعهد انجام شود

شهردار خمینی‌شهر با اشاره به موزاییک بودن شهر اصفهان با خمینی‌شهر و تراکم بالای جمعیت این شهرستان گفت: خمینی‌شهر با وجود این شرایط مسافت زیادی در حوزه راه ندارد و تنها 20 کیلومتر این شهرستان به حوزه راه مربوط است. با توجه به شرایط پیش رو مقدار زیادی از این محدوده نیز درون‌شهری خواهد شد و خمینی‌شهر از مزایای راه بهره‌مند نیست.

علی‌اصغر حاج حیدری به دو معضل ورود کامیون‌ها به شهر و وجود پایانه کامیون‌ها در محدوده شهری اشاره کرد و افزود: برای حل این دو مشکل بزرگ ترافیکی، تدابیری اندیشیده شده است از جمله از جاده کمربندی از سمت چشمه لادر با مصوبه شورای ترافیک استان از حاشیه کوه به طرف منطقه صنعتی دوشاخ بر اساس طرح ارائه شده کوه برداری بعضاً تا ارتفاع 10 متر برای احداث یک جاده اتصالی انجام شده است. دکل‌های برق واقع در این جاده نیز با توافق با اداره برق در دستور کار جابجایی قرار گرفته است. این خیابان به عنوان رینگی تا کانال نکوآباد ادامه می‌یابد و با توجه به اینکه دو طرف کانال و زه کش فضای خوبی دارد می‌توانیم این جاده را به بلوار الغدیر برسانیم.

وی به مشکل کمبود اعتبار برای آسفالت حاشیه کانال اشاره و اظهار کرد: آسفالت حاشیه کانال در دستور کار است، اما با توجه به افزایش قیمت قیر، اعتبار سهمیه آسفالت کفاف این پروژه را نخواهد داد و باید راهکاری برای این مشکل اندیشیده شود.

شهردار خمینی‌شهر به مشکلات زیاد بلوار آزادگان اشاره کرد و گفت: با وجود تردد کامیون‌ها، نبود روکش آسفالت و پل‌های متعدد و ... تصادفات زیادی را در این بلوار ایجاد کرده است. قرار بود بعد از انجام روکش آسفالت این بلوار توسط اداره راه و شهرسازی، بلوار تحویل گرفته و براساس شرایطی که این بلوار در محدود شهری قرار می‌گیرد پروژه تکمیل شود.

وی افزود: با مذاکره با تیم علمی دانشگاه صنعتی طرح این منطقه آماده شده است که روبروی امامزاده سید محمد(ع) میدانی احداث می‌شود و با جمع کرد پل‌ها این بلوار به یک بلوار درون‌شهری تبدیل خواهد شد.

حاج حیدری در مورد روکش آسفالت این بلوار، گفت: در توافقی که بین شهرداری خمینی‌شهر و اداره کل راه و شهرسازی انجام گرفته روکش آسفالت بلوار آزادگان، روکش آسفالت گرم بوده است که اخیراً شنیده‌ایم قرار است در قالب آسفالت ترمیمی کار شود که این نوع روکش مقاومت ندارد. درخواست ما این است که روکش آسفالت بلوار بر اساس تعهدی که داده شده است انجام شود.

به خمینی‌شهر نگاه منصفانه‌تری داشته باشیم

همچنین حسین رحیمی- عضو شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر نیز با اشاره به ترانزیتی بودن شهر خمینی‌شهر گفت: مردم ما از همسایگی با اصفهان هم بهره‌مند شده‌اند و هم لطمات شدیدی را متحمل شده‌اند. حجم خودروهای سنگینی که به سمت اصفهان می‌آید و وارد شهرستان خمینی‌شهر می‌شود با توجه به تراکم بالای جمعیت خمینی‌شهر منجر به تصادفات زیادی شده است. خمینی‌شهر در زمان احداث جاده کمربندی مورد بی‌مهری قرار گرفت. ورودی و خروجی‌هایی که در این کمربندی دیده نشد و بار آن بر روی دوش شهر افتاد مانع توسعه خمینی‌شهر شده است.

وی در مورد رینگ چهارم گفت: رینگ چهارم نیز برای رفع نیازهای شهر اصفهان است و زمین‌های کشاورزی خمینی‌شهر در این طرح به مخاطره کشیده می‌شود. تقاضای ما این است که نسبت به خمینی‌شهر نگاه منصفانه‌تری شود.

درخواست مردم اصلاح ورودی‌های شهر است

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر نیز به درخواست مردمی جهت اصلاح ورودی‌های شهر اشاره کرد و افزود: مشکل دیگر راست‌گرد بلوار آزادگان است که زاویه بالایی دارد و سرعت بعد از پل تند می‌شود و از گارد ریل‌هایی که در آنجا کج شده مشخص می‌شود که چه تعداد تصادف در آنجا رخ داده است. همچنین دوربرگردان‌های کمربندی جدید، خاکی مانده است.

داود وطنخواه افزود: ورودی ترمینال باربری‌ها نیز که مقرر بود اداره راه و شهرسازی خمینی‌شهر زیرسازی و آسفالت آن را انجام دهد هنوز به نتیجه نرسیده است.

حاج حیدری- عضو دیگر شورای شهر خمینی‌شهر نیز گفت: از پل تیران که به سمت نجف‌آباد می‌رویم تابلو شهر خمینی‌شهر وجود ندارد و تابلوی شاهین‌شهر که بعد از خمینی‌شهر است وجود دارد. ورودی از سمت شاهین‌شهر به خمینی‌شهر نیز این مشکل را دارد.

روستا شهرها، با مشکلات زیادی روبرو هستند

همچنین معاون فرماندار شهرستان خمینی‌شهر در مورد جاده اتصالی کمربندی به دوشاخ گفت: در مصوبات قبلی مصوب شده که اگر جایگزینی داشته باشیم می‌توانیم گردنه را تخریب کرده و یک بغل بر بزنیم، این از اولویت‌های شهر ماست. زیرا اگر بارندگی شدیدی رخ دهد، در آن قسمت گسلی وجود دارد که در صورت تخریب فاجعه بزرگی به وجود می‌آید.

عکافیان با اشاره به تبدیل روستاهای شهرستان به شهر گفت: در گذشته 15 روستا در خمینی‌شهر وجود داشت که در سال 69 به شهر ملحق شدند. با این اتفاق اعتبارات روستایی قطع شد و هنوز که هنوز است روستاهایی چون هرستان و آدریان با حجم وسیع بافت فرسوده مشکلات زیادی دارد.

سهم راه خمینی‌شهر کم است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در پاسخ مشکلات مطرح شده در حوزه راه شهرستان گفت: 2 میلیارد تومان برای آسفالت و 800 میلیون تومان برای بازسازی محور آزادگان پیش بینی شده، اما متأسفانه اکنون قیمت قیر افزایش یافته و نقدینگی کم است.

فرزاد دادخواه ادامه داد: مشکل دیگر این است که سهم راه خمینی‌شهر به علت کوتاه بودن مسافت‌های شهری کم است و متأسفانه طی بخش‌نامه‌ای که توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده از قیر دو میلیون تنی 3 هزار و400 تن کسر می‌شود و عملاً پیمانکار هر تن آسفالتی که می‌ریزد 70000هزار تن ضرر می‌کند و مشکل دیگر این است که از ابتدای سال هنوز هیچ قیری به پیمانکارهای ما تحویل داده نشده است.

وی در مورد تقاضای مسئولان شهرستان پیرامون آسفالت گفت: برای آسفالت باید اول اولویت‌ها سنجیده شود که اگر پیمانکاری با این میزان ضرر قانع شد کار کند. برای مقرون به صرفه بودن کار می‌توانید از میکروسرفیسینگ استفاده کنید که روکشی کش سان است و ترک‌ها کمتر در آن انعکاس پیدا می‌کند.

مناقصه شهرک حمل و نقل به بعد از عملیات عمرانی موکول شده است

دادخواه با اشاره به اینکه عمده اعتبارات خمینی‌شهر خرج احداث شده است، اظهار کرد: به این دلیل بودجه کم است. از طرفی دسترسی‌ها به درستی تعریف نشده است، مثلاً در رابطه با دانشگاه ابتدا راهی برای دسترسی به شهر پیش‌بینی و بعدها نقشه جدیدی برای اتصال به راه‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود.

وی در مورد معضلات شهرک حمل و نقل نیز گفت: این شهرک به مناقصه گذاشته شده است که قیمت پیمانکار بالا بود و الان مناقصه را به بعد از سمت زیرسازی و عملیات عمرانی موکول کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در مورد پل جدید الاحداث دانشگاه آزاد، گفت: پل جدید احداث شده دانشگاه آزاد نیز که اعلام شد رمپ ورودی آن خطرناک است را در دستور کار گذاشته و به سامان می‌رسانیم.

وی در پاسخ انتقادات به کمربندی خمینی‌شهر، گفت: اگر کمربندی یا حرکتی در شهر انجام شد به جای انتقاد سعی کنید از امکانات آن استفاده کنید، چراکه محور حساس و تردد فوق سنگین است. برای گردنه دو شاخ نیز احداث تونل پیش بینی شد، ولی به دلایلی اجرایی نشد اما با جابجایی دکل، تعریض آن در دستور کار قرار گرفته است. اگر بتوانیم کمک می‌دهیم که به عنوان جاده جایگزین استفاده شود.

دادخواه برای اعطای مجوزها نیز گفت: برای کمربندی جدید در حد توان مساعدت و مجوزها ارائه شده است. برای رمپ به سمت بلوار شهید مطهری نیز قول عملیاتی دادن آن را می‌دهیم.

برای گاردریل ها کمکی نمی‌توانیم بکنیم

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در مورد کسب اعتبارات قیر گفت: اداره راه و شهرسازی استان 800 میلیون تومان اعتبار تخصیص می‌دهد. شهرستان نیز به همین میزان اعتبار تخصیص دهد تا بتوانیم به مقدار کافی قیر جذب کنیم. در مورد گاردریل ها نیز کمکی نمی‌توانیم بکنیم، موارد دیگری در اولویت است و بهتر است بودجه صرف موارد دیگر شود. پیشنهاد بنده استفاده از پوشش میکرو به جای قیر است.

پس از مباحثه‌های صورت گرفته در مورد افزایش اعتبار آسفالت به شهرستان، دادخواه گفت: سازمان ما یک میلیارد تومان می‌تواند تخصیص دهد و شما باید دریافت 500 میلیون تومانی از فرمانداری داشته باشید که در این صورت ما یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیر از تهران برای این طرح خریداری می‌کنیم و در مجموع با هزینه 3 میلیارد تومان این طرح به سرانجام می‌رسد.

ارسال نظر