پیشگیری از سرطان دهانه رحم

دکتر ندا مقتدری جراح و متخصص زنان و زایمان در رابطه با سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان ها در بین خانم ها نکاتی را بیان می کنند

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

دکتر ندا مقتدری جراح و متخصص زنان و زایمان در رابطه با سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان ها در بین خانم ها نکاتی را بیان می کنند

یکی از شایع ترین سرطان هایی که سرطان زنانه محسوب می شود سرطانه دهانه رحم می باشد.این سرطان در طول چند ساله اخیر مبتلایان زیادی داشته است و بسیاری از زنان قربانی این سرطان شده اند. از این رو بسیاری از زنان در فواصل زمانی کوتاهی تلاش می کنند که با انجام تست ها و آزمایشات مخصوص، رحم و نواحی تخمدان ها را بررسی کنند تا در صورت بروز مشکلات و ایجاد بافت های مشکوک در بخش های رحمی بتوانند تشخیص و درمان بهنگامی داشته باشند.

سرطان دهانه رحم

رشد و تکثیر بی رویه سلول های موجود در دهانه رحم موجب شکل گیری تومورهایی می شود که در نهایت سرطان دهانه رحم را در پی دارد.دهانه رحم در واقع در بخش پایینی و به بخش واژن اتصال دارد که رابطه جنسی نیز از همین مجرا انجام می شود.

به همین جهت مهم ترین مراقبت ها در خصوص جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم به کنترل و داشتن روابط جنسی بی خطر و امن باز می گردد.

علائم سرطان دهانه رحم

دکتر ندا مقتدری متخصص زنان در اصفهان درباره علائم سرطان دهانه رحم گفت: زنان مبتلا معمولا در فاصله زمانی مابین دو پریودی خونریزی هایی غیر طبیعی دارند همچنین:

  • زنان مبتلا بعد از رابطه جنسی،خونریزی دارند
  • ایجاد درد و ناراحتی در اثر انجام رابطه جنسی
  • ازدیاد ترشحات بدبو واژینال
  • افزایش زمان دوره پریودی
  • افزایش خونریزی در دوران پریودی
  • درد هایی در نواحی لگنی و کمر
  • ایجاد عفونت در نواحی واژینال به طور مکرر


علل بروز سرطان دهانه رحم

متاسفانه علت دقیق و ریشه اصلی سرطانه دهانه رحم دقیقا مشخص نیست اما برخی از عوامل را به عنوان موارد زمینه ساز بروز سرطان دهانه رحم بر می شمرند.

برای مثال ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلوم انسانی از جمله عواملی هستند که به عنوان عاملی که اثر بسیار زیادی در شکل گیری توده های سرطانی در دهانه رحم دارند، معرفی می شوند.

البته شواهد حاکی از آن است که علیرغم این که بسیاری پژوهشگران ویروس پاپیلوم انسانی را از مهم ترین دلایل بروز سرطان دهانه رحم می دانند اما همچنان آمار قابل توجهی از زنان مبتلا به این ویروس ابدا به سرطان دهانه رحم دچار نشده اند.

بنابراین این نکته نشانگر این واقعیت است که عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند در شکل گیری این بیماری اثر گذار باشد.

برای مثال داروهایی که برای جلوگیری از سقط جنین به زنان باردار تجویز می شود احتمال این که نوازدان دختر این مادران در سال های آتی به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند را افزایش می دهد.

از دیگر علل می توان به موارد زیر اشاره کرد که خطر ابتلا را افزایش می دهند:

  • استفاده از دخانیات
  • استفاده از انواع دارو های ضد بارداری
  • تجربه بارداری های متعدد و چندباره
  • افزایش وزن
  • داشتن رژیم غذایی نامناسب

ویروس اچ پی وی یا پاپیلوم انسانی

این ویروس یکی از مهم ترین و جدید ترین ویروس هایی است که بسیاری از زنان را به خود مبتلا کرده است. عمده علتی که باعث می شود این ویروس از بدن افراد آلوده به دیگران منتقل می شود رابطه جنسی است.در واقع رابطه جنسی که در آن ارتباط پوست با پوست است می تواند موجب انتقال این ویروس شود.این ویروس علاوه بر این که احتمال بروز سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد موجب بروز زگیل تناسلی در افراد می شود.

انواع راه های تشخیص سرطانه دهانه رحم

روش های مختلفی وجود دارد که با بکار گیری آنها می توان به طور قطعی در خصوص ابتلا یا عدم ابتلا افراد یقین حاصل کرد تا راه های درمانی لازم را در جهت بهبود و کاهش علائم سرطان دهانه رحم انجام دهیم.

  1. انجام معاینات نواحی دهانه رحم؛ بهترین متخصصین زنان در معاینات دهانه رحم از روش کولپوسکوپی استفاده می کنند که یکی از بهترین روش ها و دقیق ترین آن ها برای بررسی نواحی رحمی است. از این رو بهتر است که اگر در اصفهان هستید به بهترین متخصص زنان در اصفهان مراجعه کرده و اقدامات تشخیصی و درمانی را نزد با تجربه ترین آنها انجام دهید.
  1. انجام آزمایش پاپ اسمیر
  2. بیوبسی

انواع روش های درمانی سرطان دهانه رحم

از مهم ترین نکاتی که در خصوص درمان سرطانه دهانه رحم وجود دارد این است که روش های مختلفی برای درمان سرطان دهانه رحم وجود دارد. بنابراین هر کدام از روش های درمانی بسته به عوامل مختلفی انتخاب شده و انجام می شوند. برای مثال مرحله ای که بیماری پیشرفت کرده است ،خوش خیم بودن و یا بد خیم بودن بیماری باعث می شود یکی از روش هایی که می تواند به بهبود فرد کمک کند بکار گرفته شود.

انواع روش های درمانی:

  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • جراحی

انواع روش های پیشگیری از سرطان دهانه رحم

از مهم ترین اقداماتی که می توان انجام داد و از احتمال بروز سرطان دهانه رحم می کاهد این است که بافت سرطانی غیرطبیعی را در همان مراحل ابتدایی شکل گیری تشخیص داد. در صورتی که این بافت غیر عادی تشخیص داده شود با انجام اقدامات پزشکی می توان روند پیشرفت و افزایش این سلول های سرطانی را کنترل کرد.از این رو پیش از این که سرطان به مرحله ای رسیده باشد که روند درمان را پیچیده تر کند بهتر است که زودتر این سلول ها را کنترل کنیم.

تست پاپ اسمیر از جمله آزمایشاتی است که نحوه انجام آن بدین شکل است که بخشی از ترشحات دهانه رحم برداشت می شود و طی آزمایشاتی که در آزمایشگاه روی آن انجام می دهند می توانند تشخیص دهند رحم به سرطانه دهانه رحم مشکوک است یا خیر.

در صورت وجود سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم مراحل بعدی درمان انجام می شود.

از دیگر روش های پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم آن است که بتوانیم روابط جنسی کنترل شده ای داشته باشیم تا از ابتلا به ویروس اچ پی وی به دور باشیم. زیرا همانطور که گفته شد این ویروس در شکل گیری سلول های سرطانی تاثیر دارد. کوندیلوما آکومیناتا یا زگیل تناسلی یکی از شایع­ترین بیماری­های آمیزشی در سراسر جهان است که از طریق ویروس اچ­پی­وی (HPV) یا ویروس پاپلیوم انسانی بوجود می­آید. بنابراین با کنترل و یا درمان زگیل تناسلی به موقع به نوعی از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کرده ایم.


نتیجه گیری

در پایان این نوشتار مهم ترین توصیه ای که خواهیم داشت این است که قطعا مهارت و دانش پزشک از جمله عواملی است که میتواند به دقت بالای تشخیص و موفقیت روند درمان کمک کند. بنابراین باید توجه داشته باشید که انتخاب پزشک و متخصص زنان بر عهده شماست و باید در این مرحله با احتیاط عمل کنید.

خوش بختانه بهترین متخصصین زنان در شهر اصفهان آماده خدمت رسانی به مراجعین هستند و می توانند بهترین خدمات درمانی را ارائه کنند.

برای مراجعه به مطب دکتر ندا مقتدری جراح و متخصص زنان و زایمان در ابتدا با شماره های (031) 36288896 و (0913) 4714714 تماس بپیرید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار