قیمت خودروهای نامتعارف براساس بازار آزاد!/ بیمه ها چقدر خسارت تصادف را می پردازند؟
همزمان با اعلام تغییر سقف پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف به ۲۲۰ میلیون، بسیاری از خودروهای سواری معمولی به خودروهای نامتعارف تبدیل شدند.
قیمت خودرو همچنان در حال صعود است. گویا کسی قصد ندارد فکری به حال این صنعت افسار گسیخته کند. از این رو خودروهایی که قیمتشان طی یک سال سر به فلک کشید راهی برای عرض اندام کردن پیدا کردند.
همزمان با اعلام تغییر سقف پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف به ۲۲۰ میلیون, ۲۰۶ وارد طبقه خودروهای نامتعارف شد. از این رو رسانههای مختلف این موضوع را دست گرفته و برچسب " خودروی لاکچری " به ۲۰۶ چسباندند!
قانون مصوب در بیمه شخص ثالث با تحولات اقتصادی و افزایش قیمتهای بازار خودرو همخوانی ندارد؛ از این رو یک ماشین یک میلیاردی به اندازه یک خودروی ۲۲۰ میلیونی خسارت دریافت میکند. این روندی است که خیلی از افراد از آن شکایت داشته و ناراضی هستند.
اگر شما یک خودروی متعارف که قیمت آن حداکثر ٢٢٠ میلیون است, داشته و در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شوید، میزان خسارت به هر اندازه ای که باشد باید توسط مقصر حادثه جبران شود.
حال اگر مقصر حادثه بیمه نامه شخص ثالث داشته باشد، این مبلغ تا سقف تعهداتی که در بیمه نامه درج شده است توسط شرکت بیمه پرداخت می شود و اگر بیمه نامه نداشته یا تعهدات بیمه نامه کافی نباشد، کل خسارت و یا مبلغ مازاد بر تعهد بیمه گر را مقصر حادثه باید جبران کند. یعنی برای خودروهایی که تا سقف ۲۲۰ میلیون ارزش دارند، هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.
حال اگر خودروی زیان دیده بیش از ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد, داستان متفاوت می شود. بر این اساس اگر خودروی زیان دیده مثلا ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد, خودروی شما لوکس محسوب شده, مقصر حادثه فقط تا حد ۲۲۰ میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه گر نیز نخواهد بود.
خودروی نامتعارف چگونه محاسبه می شود؟
عباس خسروجردی مدیر کل نظارت فنی بر بیمههای غیرزندگی بیمه مرکزی در گفت و گو باخبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: تا زمانی که سقف دیه افزایش پید نکند, سقف پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف نیز تغییر پیدا نمی کند. تعیین خودروی نامتعارف تابع نرخ دیه بوده و هر ساله توسط قوه قضائیه تعیین می شود. بنابراین امسال شاخص خودروی متعارف و غیر متعارف بیمه های شخص ثالث نیازی به تغییر ندارد.وی ادامه داد: برای سنجیدن خودروی متعارف و نا متعارف باید به قیمت بازاری آن رجوع کنیم. به طور مثال اگر خودرویی تصادف کند, به قیمت آن در بازار رجوع می کنند.
این مقام مسئول بیان کرد: شرکت های بیمه ای خود راضی به این امر نیستند, اما طبق قوانین صنعت بیمه این قانون باید اجرا شود. هدف از این کار محدود کردن مسئولیت های افراد برای تصادف های غیر عمد بوده است. به طور مثال اگر یک پراید با یک پورش تصادف کند دیگر نیازی نیست تمام زندگی خود را برای این تصادف بگذارد.
مدیر کل نظارت فنی بر بیمههای غیرزندگی بیمه مرکزی ادامه داد: مبنای تعیین این 220 میلیون نصف دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام است. اما شاخص و معیار مناسبی را انتخاب نکردند زیرا تورم در بخش دیه نسبت به بخش خودرو بسیار متفاوت است.
لازم به ذکر است که قیمت یک ۲۰۶ طبق قیمت کارخانه خودرویی متعارف و طبق قیمت بازار نامتعارف محسوب میشود. با این حساب سردرگمی بزرگی در اینت بین به وجود میآید، زیرا قیمتهای بازار روز به روز در حال افزایش است و این سوال پیش میآید که چرا باید قیمت بازار مورد توجه قرار گیرد. بازاری که دست دلالان است و این سوداگران هستند که نرخ خوردو را تعیین میکنند.
یک خودرو چگونه نامتعارف محسوب می شود؟
مطابق با قانون خودرو متعارف، خودرویی است که قیمت روز آن مساوی یا کمتر از ۵۰% دیه یک مرد است و خودروی نامتعارف، خودرویی است که قیمت آن بالاتر از این ۵۰% دیه یک مرد باشد.در حال حاضر دیه مرد مسلمان ۴۴۰ میلیون تومان است و نصف آن که ۲۲۰ میلیون تومان میشود. نرخ خودروهای نامتعارف طبق ابن فرمول حساب میشود.
در قانون جدید بیمه شخص ثالث قانونگذار خودروها را بر اساس معیار قیمت به خودروهای متعارف و نامتعارف تفکیک کرده و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین کرده است. بر این مبنا خودروی متعارف به خودروئی گفته می شود که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد نامتعارف تلقی می شود.
مصطفی زندی مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این مسئله که باید افراد را ترغیب به استفاده از بیمه نامه بدنه در خودروها کنیم, اظهار کرد: بیمه شخص ثالث نوعی قانون است و محدودیت های خاص خود را دارد. این بیمه بیشتر به بحث های مربوط به خسارت های جانی و آسیب های جسمی است.
وی ادامه داد: تمرکز قانون گذار در بیمه شخص ثالث روی جرح و فوت بوده است که به واسطه این بیمه مردم راهی زندان ها نشوند. فردی که یک خودروی نامتعارف ( بیشتر از ۲۲۰ میلیون تومان) سوار می شود نیاز است که در سال برای گرفتن بیمه بدنه اقدام کند.
زندی تصریح کرد: همچنین بیمه شخص ثالث به نحوی ترسیم شده است که فردی که بیمه نامه شخص ثلث دریافت کرده است, در صورت تصادفی که منجر به مرگ طرف مقابل شود, دیه به صورت کامل توسط بیمه ۳۶۰ میلیون (در ماه حرام ۴۴۰ میلیون) به خانواده متوفی پرداخت میشود. اما اگر این تصادف موجب خسارت جانی نشود، حدود ۱۱ میلیون (۲.۵ درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام) به شخص خسارت دیده پرداخت میشود.
مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی در پایان بیان کرد: بیمه بدنه در کشور ما به درستی جا نیافتاده است . از این رو افراد فکر میکنند با بیمه شخص ثالث می توانند در صورت تصادف نیاز مالی خسارت خود را دریافت کنند. اما این تفکر اشتباه است و نباید از بیمه شخص ثالث انتظار مالی داشت.
در پایان نباید از این نکته غافل شد؛
با این وضعیت بازار به جز" پراید" مابقی خودروها در دسته خودرو های نامتعارف قرار می گیرند و با این حساب خسارت خودروهای بالای ۲۲۰ میلیون تومان کامل پرداخت نمی شود. حال این سوال پیش می آید که با این وضعیت خوش به حال بیمه ها نمی شود؟ بیمه های که با افزایش سقف پرداخت خسارت بیمه های شخص ثالث به اسم قانون از زیر پرداخت خسارت های متحمل در می روند.
همچنین چرا مسئولان دست روی دست گذاشته اند و بازار خودرو را از دلالان و سوداگران نمی گیرند؟ بازار خودرو همچنان در دست دلالان می چرخد و روز به روز قیمت خودرو افزایش پیدا می کند. از این رو با این وضعیت باید ماه های های بعد منتظر خبر جدید با این تیتر باشیم: "پراید لاکچری شد!"