سینمای کودکان و نوجوانان ، زمینه ساز تولید مشترک بین ایران و کره
نماینده جشنواره فیلم کودک سئول معتقد است سینمای کودکان و نوجوانان قابلیت و پتانسیل دارد که زمینه ساز تولید مشترک بین ایران و کره شود.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، پنل «تولید مشترک ایران و کره جنوبی» صبح امروز شنبه دوم شهریور با حضور سو دونگ، نماینده جشنواره فیلم کودک سئول در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
سو دونگ در ابتدای این نشست با اشاره به نخستین گامهای تولید مشترک در کره جنوبی گفت: اولین تولید مشترک ما در سال 1957 با هنگ کنگ بوده است، این فیلم در هنگ کنگ فیلمبرداری شد و داستان عشق خواننده چینی به نویسنده کرهای را به تصویر میکشید. در آن زمان نظرها بر این بود که بخشی از سینمای کره روی مقوله تولید مشترک متمرکز باشد.
وی ادامه داد: این مسئله باعث شد تا شرکتهای خارجی حاضر به همکاری با سینمای کره شوند و به همین دلیل شرکتهای کرهای به جای تولید فیلم به واردات فیلم روی آورند و در نهایت تولید فیلم در کشور ما به شدت کاهش پیدا کرد.
این فعال سینمایی با اشاره به ادامه روند سینمای کره جنوبی، توضیح دهید: اواخر دهه 90 شرکتهای فیلمسازی خوب کرهای تاسیس شدند و از همان دوره بود که روند ساخت فیلمهای خوبی در سینمای ما آغاز شد و پس از مدتی شرکتهای خارجی متقاضی تولید مشترک با سینمای کره جنوبی بودند.
دونگ تاکید کرد: در دهه 2000 میلادی فیلمهای کرهای در جشنوارههای بینالمللی جوایزی دریافت کردند و در آمریکا و چین هم مولتی پلکسها به وجود آمدند و در حال حاضر با آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر تولید مشترک داریم. به عنوان مثال فیلمی به نام «هفت شمشیر» با بازی بازیگران کره ای ساخته شد و کره، چین و هنگ کنگ هزینه فیلم را تقبل کردند، این تولید مشترک هم از نظر سینمایی و هم از نظر اقتصادی شکل گرفت.
وی همچنین اضافه کرد: امروزه براساس تفاهمنامه مشترک بحثها و جنبههای دیگری در زمینه تولید مشترک مطرح شده است که از آن جمله میتوان به مباحث اقتصادی و تجاری، سودآور و… اشاره کرد.
در بخش دیگر این نشست، نماینده جشنواره فیلم کودک سئول درباره انواع تولید مشترک و تعاملات سینمایی در جهان، توضیح دهید: انواع تولید مشترک و تعاملات سینمایی چهار مورد است، اول اینکه داستان یک فیلم قدیمی را در نظر میگیرند و یک فیلم جدید بر اساس آن میسازند که این دست آثار در بازار فروش با ریسک بزرگی همراه هستند. دوم سرمایهگذاری مشترک، سوم تولید مشترک بر اساس لوکیشن و چهارم تولید مشترک براساس عوامل انسانی و تجهیزات است.
وی درباره نحوه همکاری مشترک در کره جنوبی بیان کرد: در کره جنوبی سازمان فیلمسازی وجود دارد که قوانین را مورد بررسی قرار میدهد و از قوانین این سازمان بودجه مورد نیاز پروژههای تولید مشترک تامین میشود.
دونگ با تاکید بر اینکه فضا برای تولید مشترک در کشورهای اروپایی مهیاتر است، توضیح داد: در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان چون جشنوارههای سینمایی بسیار است و مردم هم از این رویدادها استقبال میکنند، تولید مشترک را بیشتر در آنجا میبینیم. به همین دلیل کشورهای اروپایی در فیلم کارگردانان مطرح کره جنوبی سرمایهگذاری میکنند اما در بازار آمریکا به نمایش گذاشتن فیلم کشورهای دیگر سخت است. در دو دهه گذشته همکاری کره و آمریکا در زمینه تولید مشترک آغاز شده است و حتی نتفلیکس که یکی از پلتفرمهای مطرح در زمینه پخش فیلم است، با شرکتهای کرهای همکاری داشته است.
این فعال حوزه سینما همچنین درباره ویژگی سینمای ایران گفت: فکر میکنم به دلیل فرهنگ و تاریخ غنی ایران، سلیقه مردم این کشور از نظر فیلم تا حدود زیادی متفاوت است و آثار کمدی و صنعتی در این کشور طرفدار بیشتری دارد، من شنیدم سریالهای کره جنوبی مثل «جومونگ» و «جواهری در قصر» در ایران طرفدار زیادی دارد.
دونگ ادامه داد: ما در جشنواره سینمایی درباره محیط زیست که در کره جنوبی برگزار شد تجربه همکاری با عباس کیارستمی را هم داشتیم. ما میخواهیم تلاش کنیم که جشنواره فیلم کودکان و نوجوان در کره بیشتر شناخته شود، چون این سینمای کودک و نوجوان دارای قابلیت و انعطاف زیادی برای ساخت است و میتواند زمینه ساز تولید مشترک بین ایران و کره هم باشد. انیمیشن و فیلمهای حوزه کودک ایرانی در ترکیه طرفدار و مخاطب بیشتری دارد و در موضوعات دیگر هم فیلمهای ایرانی توانستند تا حدودی در کره مخاطب جذب کنند و فیلم «همه میدانند» ساخته اصغر فرهادی هم به تازگی در کشور ما اکران شده است.
وی در پایان درباره اینکه امکان بازسازی یک قصه ایرانی در تولید مشترک با کره جنوبی وجود دارد یا خیر گفت: چون بازار فیلم کره باز است و بیشتر همکاریهایش هم از طریق بازسازی فیلمهای قدیمی انجام میشود، این امکان به نظرم وجود دارد. ضمن اینکه در کره جنوبی بخش خصوصی در زمینه تولید مشترک فعالیت جدی دارد و وقتی سوژهای برای ساخت فیلم پیشنهاد میشود، آن را برای سرمایهگذاران مطرح میکنند تا هر کس مایل بود ساخت آن را برعهده بگیرد.