کاهش 80 دقیقهای سفر شمال به جنوب با کنارگذر شرق اصفهان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با افتتاح پروژه کنارگذر شرق اصفهان حدود ۸۰ دقیقه کاهش زمان سفر را داریم و این آزادراه حلقه ارتباطی شمال و جنوب استان اصفهان بوده و ترافیک را در شهر اصفهان هم کمتر میکند.
خیراله خادمی در مراسم افتتاحیه کنارگذر شرق اصفهان اظهار داشت: در جهت توسعه آزادراههای کشور طرحهای خوبی در حال اجرا است که وزیر راه و شهرسازی نیز اشاره کردند، ۲۵۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال بهرهبرداری داریم که ۱۳۴۵ کیلومتر هم سرمایهگذار در حال اجرا دارد که بیش از ۵۰ درصد محسوب میشود و اقدام بیسابقهای است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس اولویتبندی ۹ پروژه که پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند در اولویت اتمام سال ۹۹ و ۱۴۰۰ قراردادیم، مجموع طول ۶۵۱ کیلومتر است و مبلغ سرمایهگذاری نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان است که به صورت مشترک بین دولت و خصوصی بوده است.
وی بیان داشت: نخستین پروژه برای توسعه آزادراههای کشور افتتاح کنار گذر شرقی اصفهان، دومین پروژه آزادراه بزرگ و ابرپروژه شهر تهران و کرج، سومین پروژه آزادراه اراک به خرم آباد و چهارمین پروژه اصفهان به شیراز به عنوان بلندترین پروژه با ۲۲۵ کیلومتر آزادراه است.
خادمی عنوان کرد: پنجمین پروژه باقیمانده آزادراه منجیل به رودبار که قزوین را به رشت متصل میکند و گره ترافیکی حل میشود، ششمین پروژه مرند به تبریز، هفتمین پروژه تهران به شمال و هشتمین مراغه به هشترود و نهمین پروژه نیز بخشی از پروزه آزادراهی حرم تا حرم گرمسار تا سمنان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه آزاد راه شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر در بخش اول به صورت ۶ خط آزادراهی بهرهبرداری میشود و ترافیک مرکزی کشور که از قم و کاشان به سمت اصفهان میآید از طریق این آزادراه بدون ورود به شهر اصفهان به سمت آزادراههای استان فارس و استانهای جنوبی منتقل میشود.
وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه حدود ۸۰ دقیقه کاهش زمان سفر را داریم و این آزادراه حلقه ارتباطی شمال و جنوب استان اصفهان بوده و ترافیک را در شهر اصفهان هم کمتر میکند.
خادمی تصریح کرد: این آزادراه از نظر طول مسیر ۳۵ کیلومتر مسیر را کوتاه و زمان را نیم ساعت کمتر میکند و همچنین برای شرق اصفهان نیز عامل تحول اقتصادی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم، ارزش به روز پروژه ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده که ۷۰ درصد آن را بخش خصوصی یعنی صندوق بازنشستگی و ۳۰ درصد را دولت سرمایهگذاری داشته است، بخشی هم در گذشته سرمایهگذاری شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و در مجموع ارزش آن به ۱۸۰۰ میلیارد تومان میرسد.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این پروژه ترافیک از اصفهان جمع شده و به بیرون از اصفهان منتقل میشود و از نظر زیست محیطی نیز برای اصفهان بسیار اهمیت دارد، قطعه سوم این پروژه نیز تا پایان ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد، البته هدفگذاری پایان تابستان سال آینده است.
خادمی تصریح کرد: به یک اختلاف نظری در مسائل مالی خوردیم و پروژه متوقف شد و خوشبختانه پذیرفته شد که پروژه در اختیار ما قرار گیرد، ما مجری پروژهها هستیم اما دوستانی که زحمت کشیدند پیمانکاران این طرح هستند، همچنین از مسؤولان محلی که بسیار همراهی کردند و مردمی که در واگذاری زمین همکاری داشتند تشکر میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اصفهان، یک استان شاخص و پرظرفیت در کشور است که از نظر حمل و نقل اهمیت دارد و از نظر بار و مسافر رتبه اول و سوم را دارد، همچنین مرکز ترانزیت کشور است به همین دلیل محورهای عبوری استان برای کشور مهم است که مردم اصفهان از آن استفاده میکنند.
وی عنوان کرد: چندین طرح پروژه آزادراهی به سمت فارس و خوزستان و پروژه ریلی به سمت لرستان، مرکزی و خوزستان را در برنامه داریم و پروژه قطار سریعالسیر نیز در این استان است که امید است به زودی به اتمام برسد.
کنارگذر شرق جز پروژههای زیست محیطی است
سید علیرضا عظیمیپور در آئین افتتاح پروژه آزادراه شرق اصفهان اظهار داشت: طی سال جاری که سال جهش تولید هم نامیده شده است توانستیم در مدت زمان ۸ ماه بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه را داشته باشیم و امروز شاهد بهرهبرداری پروژه هستیم.
مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا ادامه داد: این پروژه که امروز در اختیار مردم منطقه قرار میگیرد، از جهاتی جزو پروژههای زیست محیطی، اقتصادی و توزیع کالا نیز محسوب میشود.
وی بیان داشت: همچنین تلاش شده در این طرح از آخرین تکنولوژیها استفاده شود و به لحاظ زیرساختها نیز این پروژه ممتاز است؛ تجهیزات هوشمندسازی راه و دستگاههای الکترونیکی حوادث آماده و جایگذاری شده است.
عظیمیپور گفت: شرکت سرمایهگذاری آتیه صبا از سال ۸۵ بر اساس مصوبه هیأت دولت در قالب قراردادهای BOT مامور به سرمایهگذاری با مشارکت ۷۰ درصدی شد که در زمستان سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه بالغ بر ۵۸.۵ درصد بوده و پروژهای که قرار بود طی 2 سال به بهره برداری برسد با تأخیر زمانی همراه بود که با تلاشهای بسیار سعی در تسریع پروژه شد.