سفر اصفهان_تهران در ۱۰۰ دقیقه
عضو مجلس خبرگان رهبری و امامجمعه موقت اصفهان با تقدیر از فعالیت جهادی در حوزههای مختلف وزارت راه و شهرسازی گفت: اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح قطار سریعالسیر اصفهان – قم – تهران و پروژههای مهم آزادراهی با محوریت محرومیتزدایی و طرحهای زیربنایی استان اصفهان قابلتقدیر است.
گروه رویداد| عضو مجلس خبرگان رهبری و امامجمعه موقت اصفهان با تقدیر از فعالیت جهادی در حوزههای مختلف وزارت راه و شهرسازی گفت: اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح قطار سریعالسیر اصفهان - قم - تهران و پروژههای مهم آزادراهی با محوریت محرومیتزدایی و طرحهای زیربنایی استان اصفهان قابلتقدیر است.
آیتا... سید ابوالحسن مهدوی در دیدار با مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان و مدیران و مهندسان حوزه زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان با تقدیر از اقدامات انجامگرفته در حوزه پروژههای زیربنایی این استان اظهار داشت: بارها گفتهام که موضوع زایندهرود و موضوع قطار سریعالسیر، از مهمترین مطالبات ما بوده و اقدامات صورت گرفته در زمینه پروژههای زیربنایی از جمله قطار سریعالسیر جای تشکر ویژه دارد. او با تقدیر از مدیریت جهادی در اجرای طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان ادامه داد: مایه خرسندی است که آقای محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار بوده و به صورت جهادی کارها را پیش میبرد و امیدوارم این موضوع تداوم داشته باشد. امید است که او با سفر به استانهای مختلف و شهرهای مختلف پیگیر مسائل و مشکلات آن باشد. او با اشاره به اهمیت نامگذاریها و نیز وجود مساجد و نمازخانههای بینراهی خاطرنشان کرد: موضوع نامگذاریها بسیار حساس است و لازم است دقت ویژهای روی این مورد بشود چراکه گاهی یک اشتباه، همه کارهای خوب را زیر سؤال میبرد. همچنین بحث ایجاد نمازخانهها و مساجد بینراهی باید به طور ویژهای موردتوجه قرار گیرد. آیتا... مهدوی تصریح کرد: در مسیرهای بینراهی باید هر چندین کیلومتر یک نمازخانه بینراهی وجود داشته باشد و این موضوع فارغ از پیوستها فرهنگی دنبال شود؛ نبود نمازخانه در سر تا سر یک مسیر بینشهری، در یک کشور و جامعه اسلامی باعث تأسف است. عضو مجلس خبرگان رهبری با ارائه پیشنهادهایی افزود: پیشنهاد میکنم در این مسیرها و قطارها، جزوههای مذهبی مثل جزوه تشرفات افراد به محضر امام زمان (عج) توزیع شود تا افراد و بهویژه جوانان با مبانی دینی و اعتقادی آشنا شوند و همچنین موضوعی که پیش از این هم پیشنهاد شده بود، نصب تابلوهای جملات اذان از چند کیلومتری مساجد تا درب مسجد و نیز نصب تابلو فاصله تا مسجد بعدی است که فواید مختلفی از جمله ایجاد آرامش، آموزش اذان به کودکان و اطلاع و ترغیب افراد به اقامه نماز بین راه و غیره دارد.
قطار سریعالسیر در سریعترین زمان ممکن به نتیجه برسد
او با تأکید بر ضرورت تسریع در روند راهاندازی و بهرهبرداری از قطار سریعالسیر اصفهان تصریح کرد: این پروژه باید تا جایی که میشود سریع به سرانجام برسد و مثل پروژه قطار شهری نشود که سالها بر زمین مانده بود؛ حتی یک روز هم که شده زودتر انجام شود مهم است و باید کار مردم هر چه زودتر راه بیافتد. آیتا... مهدوی با ذکر خاطراتی از زمان جنگ و سردار شهید احمد کاظمی افزود: با شهید کاظمی بسیار مأنوس بودم؛ او به معنی واقعی کلمه جهادی عمل میکرد و کاری را که شاید برخی در طی هفتهها انجام میدادند در یک نیمروز به سرانجام رساند و اکنون نیز کار مردم باید جهادی حل شود و پروژهها و برنامهها باید به صورت جهادی پیگیری شود.
توجه ویژه حوزه زیربنایی وزارت راه در اصفهان بر محرومیتزدایی مناطق
او با اشاره به گشایش آزادراه شرق اصفهان و ضرورت توجه به بخشهای محروم شهر اصفهان ادامه داد: جای خوشحالی دارد که موضوعات زیربنایی وزارت راه در اصفهان بر محور محرومیتزدایی تمرکز کرده و باید کاری کنیم که بخشهای محروم استان اصفهان در این زمینه موردتوجه قرار گیرد. امامجمعه موقت اصفهان تصریح کرد: بخش قابلتوجهی از امکانات در مناطق غرب شهر و استان اصفهان متمرکز شده و باید در خصوص حمایت از مناطق شرق اصفهان و بخشهای محروم نیز اتفاقات مناسبی صورت گیرد و امیدوار هستم که محور توجه مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان نیز بر این موضوع متمرکز شود.
آخرین وضعیت اجرای پروژه قطار سریعالسیر اصفهان - قم - تهران
علیرضا صلواتی، مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان نیز در این دیدار با ارائه توضیحاتی درباره پروژههای زیرساختی استان اصفهان اظهار داشت: در راستای سیاستهای وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تمرکز بر طرحهای زیربنایی استان به صورت ویژه عملیاتی شده و اجرای پروژههای زیرساختی در این استان به طور ویژه مد نظر قرار گرفته شده است. از جمله طرحهایی که اکنون در دستور کار داریم، قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان، برخی پروژههای آزادراهی، یک پروژه بزرگراهی و غیره است. او با اشاره به پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان، با ا بیان کرد: یکی از مهمترین پروژههای کشور و مهمترین پروژهای که ما در دستور کار داریم، قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان است که با پیگیریهای انجام شده، اوایل امسال این پروژه مجددا فعال شده و در حال پیگیری است. مجری پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان درباره جزئیات آن ادامه داد: با اجرای این پروژه مسیر تهران تا اصفهان ظرف مدت 100 دقیقه پیموده خواهد شد و در حال حاضر قطعات مختلف این طرح مشغول فعالیت هستند و در تلاش هستیم زمینه تکمیل هرچه سریعتر آن را فراهم کنیم. او خاطرنشان کرد: این پروژه از سال 82 آغاز شده و با گذشت 4 دولت هنوز به سرانجام نرسیده با روند کنونی و با همکاری دستگاههایی از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامهوبودجه و غیره، درصورتیکه مانعی به وجود نیاید پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان ظرف سه سال آینده به سرانجام خواهد رسید. صلواتی از تلاش برای بومیسازی فناوری قطارهای سریعالسیر گفت و ادامه داد: فناوری قطارهای سریعالسیر در کشور ما وجود ندارد و در تلاش هستیم که در کنار تکمیل پروژه، زمینه توجه به شرکتهای دانشبنیان در آن و ظرفیتسازی برای بومیسازی این فناوری در کشور را فراهم کنیم.
پروژههای ریلی با محوریت اصفهان در حال اجرا
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان، درباره دیگر پروژههای ریلی بین استانی خاطرنشان کرد: پروژه راهآهن اصفهان اهواز نیز یکی از پروژههای مهم ما است با چیزی حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن برآورد شده است و آن را با شرکتهای داخلی پیش میبریم. اگر بتوان تا پایان سال کلنگ این پروژه را به زمین زد، ظرف مدت 4 سال به بهرهبرداری خواهد رسید. او افزود: راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد نیز از دیگر پروژههای در حال ساخت است که با افتتاح آن استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور وصل خواهد شد و مرکز کشور نیز از این موضوع منتفع خواهد شد. صلواتی با اشاره به ضرورت اجرای کامل شبکه ریلی استان اصفهان درباره این پروژه بیان کرد: در طرح شبکه ریلی استان اصفهان، شهرهایی که اطراف شهر اصفهان هستند از جمله نجفآباد، فولادشهر، مبارکه، مجلسی، بهارستان، خوراسگان، دولتآباد، حبیبآباد، دستگرد و غیره همگی به اصفهان متصل میشوند و تقریبا همه مراکز مهم مثل دانشگاهها، مراکز صنعتی و غیره در این شبکه ریلی قرار میگیرند با این اتصال، حجم زیادی از سفرهای خودرویی کاهش مییابند. او با توضیح مراحل مختلف پروژه شبکه ریلی استان اصفهان ادامه داد: در این پروژه در حال حاضر، تمرکز ما بر روی مسیر اصفهان- شاهینشهر است که مناقصه انتخاب پیمانکار آن انجام شده است. مسیر اصفهان- بهارستان تا سال آینده مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت و از طریق صفه- سپاهان شهر به بهارستان وصل خواهد شد. مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان گفت: شبکه ریلی استان اصفهان از سمت شرق تا ذوبآهن و فولاد مبارکه و نیز از سمت بهارستان تا مبارکه امتداد مییابد و در مجتمع فولاد مبارکه به هم میرسند و حلقه شبکه ریلی تکمیل میشود. مجری طرحهای آزادراهی کشور در مرکز، جنوب و جنوب شرق کشور با اشاره به پروژههای آزادراهی مرکز و جنوب کشور افزود: در شبکه آزادراهی استان اصفهان، در پروژههای آزادراهی، آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان- قم- تهران را داشتیم که خوشبختانه افتتاح شد و نیز آزادراه شرق اصفهان را در دستور کار داشتیم که همزمان با آزادراه غرب اصفهان آغاز شد اما پروژه آزادراه غرب اصفهان هشت سال پیش افتتاح شد و آزادراه شرق اصفهان، به دلایلی، سالها متوقف مانده بود ولی با همتی که انجام گرفت قسمت اعظمی از این پروژه نیز با یک هزار میلیارد تومان اعتبار، در آبان ماه افتتاح شد. او با توضیح طرحهای بزرگراهی در دست اجرا افزود: جادهای برای دسترسی دولتآباد به آزادراه شرق اصفهان طراحی و پیمانکار آن تعیین شده و 100 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. از قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان 8 کیلومتر از فرودگاه باقیمانده که در حال ساخت است و امیدواریم که تا پایان سال و پیش از نوروز مورد افتتاح و بهرهبرداری قرار گیرد. مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان درباره قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان افزود: هماکنون اجرای قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان نیز در حال اجرا است و امیدواریم تا پایان سال آینده این قطعه نیز ساخته شده و آزادراه شرق اصفهان تکمیل شود. او با بیان اینکه از چند ماه گذشته اجرای پروژههای آزادراهی جنوب کشور نیز به اصفهان محول شده افزود: شرق کشور برخلاف اهمیت استراتژیک و دسترسی آن به آبها آزاد، زمانی به ل فراموش شده بود ولی برنامهای که ما برای شبکه آزادراهی کشور داریم این است که از اصفهان به یزد، از یزد به کرمان، از کرمان به سیستان و از سیستان به دریای عمل وصل شویم و در این صورت برای توسعه این مناطق مفید خواهد بود. امیدآفرینی و توجه به مناطق محروم از مهمترین رویکردهای حوزه زیربنایی وزارت راه صلواتی ایجاد امید بین مردم را از مهمترین رویکردهای اجرای پروژههای زیربنایی عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین اهداف و رویکردهای ما در اجرای پروژههای زیربنایی استن، ایجاد امید در بین مردم علیرغم وجود همه مشکلات و فشارها است. او با اشاره به ورود پیوست فرهنگی به پروژههای زیربنایی افزود: یکی از طرحهای ما ایجاد پیوست فرهنگی برای پروژههای زیربنایی است که در این پیوستها به ضوابط و تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، مباحث فرهنگی، توجه به مسائل مربوط به حوزه بانوان و موارد دیگر توجه شده و بدون شک تلاش میکنیم که دغدغههای فرهنگی را در پروژههای مهم خود وارد کرده و در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم.