منشاء نشت آب در قطارشهری اصفهان زاینده رود نیست
سرپرست گروه اجرایی پروژههای ابنیه خط یک قطار شهری اصفهان گفت: نشت آب در ایستگاه انقلاب خط یک این شبکه هیچ ارتباطی با زاینده رود و نفوذ آب این رودخانه به این ایستگاه ندارد.
به گزارش ایرنا، هانی جاننثاری درباره نفوذ آب به دیوارههای ایستگاه انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان افزود: ایستگاههای سی و سه پل و انقلاب در عمقی است که تراز یا سطح آب زیرزمینی در این نقطهها، بالاتر از ایستگاه قرار دارد و تمهیداتی اندیشیده شده است که جریان آب آینده رود به این ایستگاهها نفوذ نکند.
وی با اشاره به اینکه پروژههای زیرزمینی در آبهای زیرزمینی ساخته میشود، افزود: قطار شهری نیز از این موضوع مستثنی نیست بنابر این ساخت خط یک قطار شهری اصفهان در آبهای زیرزمینی انجام شده است.
سرپرست گروه اجرایی پروژههای ابنیه خط یک قطار شهری اصفهان اضافه کرد: بطور طبیعی هنگامی که زایندهرود باز باشد، سطح آب زیرزمینی در همه نقاط اصفهان افزایش مییابد و این موضوع بر ایستگاههای قطارشهری نیز تأثیرگذار خواهد بود اما تمام تمهیدات لازم برای مقابله با نفوذ ورود آبهای زیرزمینی به ایستگاههای خط یک قطار شهری به خصوص ایستگاههای انقلاب و سی و سه پل اندیشیده شده است.
وی اظهار داشت: ایستگاه سی و سه پل و انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان، ایستگاههایی هستند که زیر سطح آبهای زیرزمینی ساخته و مستغرق در آب ساخته شدهاند و با توجه به بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی این موضوع اتفاق افتاد.
جاننثاری با بیان اینکه مشکل نشتی دیوارههای ایستگاه انقلاب با تمهیدات اندیشیده شده برطرف شده است، بیان کرد: در دو هفته گذشته نشت آب در ایستگاه انقلاب مشاهده شد و به محض مشاهده این نشت، کمیتههای مدنظر تشکیل و از همان ابتدای اتفاق، پیگیریها به منظور رفع نواقص انجام شد.
وی افزود: موضوع نشت آب در این ایستگاهها برای ما قابل پیشبینی بود و کل ایستگاه در زمان عملیات اجرایی ساخت آن، عایقکاری شد اما در تمام پروژههایی که در دنیا با این روش انجام میشود، هنگام رسیدن به سقف، عایق در محل اتصال دیوار به سقف قطع میشود و نقطه ضعفی در این موضوع به وجود میآید که برای این مساله تمهیدات مد نظر در این زمینه اندیشیده میشود و این تمهیدات برای ایستگاههای قطار شهری اصفهان اندیشیده شده است.
سرپرست گروه اجرایی پروژههای ابنیه خط یک قطار شهری اصفهان اظهارداشت: با استفاده از مواد هیدرو فیلی (درزبندهای آبی) و " پی وی سی" های مخصوص و تزریق آن، شرایط به گونهای فراهم شده که هنگام برخورد آب، این مواد حجیم شده و مانع نشت بیشتر آب به ایستگاه شود که این موضوع در ایستگاه انقلاب خط یک قطار شهری اصفهان انجام شد.
وی اضافه کرد: عملیات تزریق شیمیایی در نقطههای اتصال سقف به دیوار این ایستگاه انجام شد و پس از آن مسیرهای زهکشی ایستگاه در محل زیر سکو باز شد و با ایجاد مسیرهای مد نظر، زمینه آن را فراهم کردیم که آب محبوس شده بین شمعهای ایستگاه و دیواره بتی به سمت مسیر مد نظر هدایت شود.