برپایی مراسم مذهبی نباید سبب آسیب مسجد امام (ره) اصفهان شود

معاون حفظ و احیای بناهای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مخالف برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی و عزاداری در مسجد امام(ره) و میدان نقش جهان نیستیم، اما نباید این برنامه‌ها باعث تخریب آثار تاریخی شود.

ناصر طاهری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال از برگزاری مراسم عزاداری در مسجد امام(ره) واقع در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان می گذرد، اما تاکنون برای اجرای این چنین برنامه‌هایی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هماهنگی نشده است.

طاهری خاطرنشان کرد: در شب‌های عزاداری و برنامه‌هایی از این دست مشاهده می‌شود که شمار زیادی خودرو سبک و سنگین در میدان نقش جهان که تردد در آن ممنوع است، حرکت می‌کنند و حتی این میدان در این شب‌ها به یک پارکینگ مبدل شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: در صورت هماهنگی با این اداره کل، ضوابط و معیارهایی مطرح و اجرایی می‌شود که هم اجرای برنامه عزاداری را در پی دارد و هم سبب صدمه به آثار نخواهد شد که این امر مستلزم همکاری نهادهای متولی و هیات‌های برگزارکننده مراسم سوگواری است.

طاهری افزود: نصب بی حساب و غیرکارشناسی داربست و دیگر المان‌ها سبب آسیب به کاشی ها و بناها می‌شود و می‌طلبد که این اقدامات با نظر کارشناسان فنی میراث انجام گیرد.

وی تصریح کرد: بی شک حفظ داشته‌های فرهنگی، تاریخی، معنوی و باستانی وظیفه همگی ما به شمار می‌رود.

مسجد تاریخی امام (ره) که از آثار بجا مانده از زمان صفویه در اصفهان است، در شمار بناهایی است که هم اکنون در فهرست میراث جهانی قرار دارد.

نصب حفاظ در مدرسه چهارباغ بدون مجوز میراث فرهنگی

طاهری درباره حفاظ گذاری رواق های بیرونی مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ واقع در چهارباغ، بدون مجوز این اداره کل تصریح کرد: چندی پیش مدیریت این مجموعه از میراث درخواست کرد که به دلیل اینکه در ساعاتی از شبانه روز عابران پیاده در این رواق‌ها می‌نشینند، حفاظ‌هایی در آن نصب شود که البته این موضوع با مخالفت ما روبه رو شد.

معاون حفظ و احیای بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: با این حال متولی مدرسه علمیه چهارباغ بدون مجوز از سوی میراث، حفاظ‌هایی را در این محل نصب کرده است.

مدرسهٔ چهارباغ که مدرسهٔ سلطانی و مدرسهٔ مادرشاه نیز نامیده می‌شود، برای تدریس و تعلیم به طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری در اصفهان ساخته و وقف شده‌است.

چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده) در فهرست جهانی یونسکو (سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد) به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار