زمان رسیدن بر بالین بیمار در اصفهان قابل قبول است

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان گفت: استاندارد زمان رسیدن بر بالین بیمار 12 دقیقه و میانگین این زمان در اصفهان 13 دقیقه است.

علیرضا قاسمی امروز در گفت‌وگو با فارس در اصفهان اظهار کرد: تکنسین اورژانس موظف است بعد از اعلام مأموریت از سوی مرکز فرمان در زمان مشخصی بر بالین بیمار حاضر شود که این زمان به ترافیک مسیر، نوع آدرس‌دهی و عوامل دیگری بستگی دارد.

استاندارد: زمان رسیدن بر بالین مریض باید در 80 درصد موارد کمتر از 12 دقیقه باشد

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان ادامه داد: استاندارد این زمان در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان 12 دقیقه تعریف شده که این مشروط بر روان بودن ترافیک و در مأموریت نبودن آن پایگاه است، در بسیاری از خیابان‌ها به دلیل نبود خط امدادی خودروهای اورژانس نیز در ترافیک می‌مانند که این منجر به دیر رسیدن بر بالین بیمار می‌شود.

وی تصریح کرد: از آن‌جا که قانون‌گذار از نبود امکانات زیرساختی کافی اطلاع داشته تصریح می‌کند «زمان رسیدن بر بالین بیمار باید در 80 درصد موارد در جاده کمتر از 15 دقیقه و در شهر کمتر از 12 دقیقه باشد» این یعنی ممکن است در 20 درصد موارد زمان از 12 دقیقه بیشتر شود.

وضعیت قابل قبول اورژانس در استان اصفهان

قاسمی خاطرنشان کرد: میانگین زمان رسیدن بر بالین بیمار در اصفهان حدود 13 دقیقه است، فاصله زیادی با استاندارد نداریم و اگر این زمان را طبق قاعده مذکور در نظر بگیریم آمار قابل قبولی است.

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان عنوان کرد: 154 پایگاه اورژانس در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارند که 53 پایگاه آن در شهرستان اصفهان هستند.

رصد برخط فعالیت تکنسین‌های اورژانس

وی تأکید کرد: تلاش همه برای زودتر رسیدن بر بالین بیمار است چرا که تمام زمان‌های فعالیت تکنسین‌های اورژانس از زمان اعلام مأموریت تا حاضر شدن بر بالین بیمار و رسیدن به بیمارستان در دو سامانه متفاوت ثبت می‌شود و قابل پیگیری است.

شرایط نامساعد روحی دلیلی برای فحاشی نیست

قاسمی اظهار کرد: حتی اگر تکنسین‌های اورژانس در زمانی کمتر از زمان استاندارد بر بالین مریض حاضر شوند شاهد موجی از اعتراضات از سوی همراهان بیمار به دلیل شرایط نامساعد روحی هستیم، اما نکته اینجاست که آیا هر کسی در شرایط روحی نامساعد قرار داشت اجازه دارد کارمند مجموعه مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی را مضروب و به او فحاشی کند؟

تکنسین‌های اورژانس دوره‌های کنترل خشم را سپری کرده‌اند

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان یادآور شد: به تکنسین‌های اورژانس در دوره‌های آموزشی درباره افزایش کنترل استرس و خشم آموزش داده می‌شود اما شاهد آن هستیم که این فحاشی‌ها و مضروب کردن تکنسین‌های اورژانس در حال افزایش است ولی باید توجه کرد که تمام این موارد پیگیری قضایی می‌شود و افراد بعد از مدتی به دنبال اخذ رضایت می‌روند، پس چرا باید چنین رفتاری را به فردی که برای کمک کردن آمده نشان داد.

وی با اشاره به این که مردم ما خوب اما عصبانی هستند، عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم بدانند کسی که با تأخیر برای امدادرسانی حاضر می‌شود مقصر نیست و عوامل دیگری مانند شهرداری، اداره راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای و مردمی که راه باز نمی‌کنند می‌توانند دلیل این دیر رسیدن باشند.

قاسمی بیان کرد: شرایط روحی فرد آسیب‌دیده و همراهان او را درک می‌کنیم به همین دلیل کارشناسان این مرکز در طول مسیر با همراهان فرد آسیب‌دیده تماس می‌گیرند و به آنان آموزش می‌دهند تا در صورت نیاز اقدامات مورد نیاز را قبل از رسیدن آمبولانس انجام دهند.

بی‌اخلاقی همراهان مصدوم تکنسین اورژانس را یک ماه خانه‌نشین کرد

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان با اشاره به آخرین مورد ضرب و شتم تکنسین‌های اورژانس، گفت: دو هفته قبل به دنبال یک درگیری در شهر گز با مشت به صورت تکنسین اورژانس زده و او را از ماشین بیرون می‌کشند که در این حین پای او بین دو پدال مانده و پیچ خورده است.

قاسمی: این‌بار کوتاه نمی‌آییم/ نمی‌گذاریم زدن تکنسین اورژانس باب شود

وی در تشریح پیگیری‌های قضایی انجام شده از سوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بیان کرد: این گروه افراد ابتدا تخلفی مرتکب می‌‌شوند سپس به دنبال آن می‌روند تا با میانجی‌گری مسؤولان و معتمدان رضایت بگیرند، در بسیاری از موارد کارمند مضروب با هماهنگی این مرکز رضایت می‌دهند اما در دو مورد اخیر به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و در ملاقاتی که از تکنسین‌های مضروب داشتیم تأکید کردیم که با وساطت هیچ احدی رضایت نمی‌دهیم تا پیگیری قضایی انجام شود.

قاسمی اضافه کرد: در این مورد نماینده‌ای از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعزام شده تا برای جلوگیری از رواج این اتفاقات در اصفهان برخورد قضایی لازم انجام شود، بر اثر این حادثه اخیر پای تکنسین تا یک ماه در گچ خواهد بود و این یعنی این تکنسین یک ماه از چرخه عملیاتی خارج می‌شود.

240 ساعت کار و حقوقی کمتر از 3 میلیون

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان در تشریح شرایط کاری تکنسین‌های اورژانس عنوان کرد: یک تکنسین در شیفت 24 ساعته بین 10 تا 12 مأموریت انجام می‌دهد که اگر میانگین زمان یک مأموریت را 90 دقیقه در نظر بگیریم یعنی هر تکنسین 18 ساعت درگیر عملیات است.

وی افزود: هر شیفت در پایگاه‌های شهری 12 ساعت و در پایگاه‌های جاده‌ای 24 ساعت است و اگر فعالیت‌های جانبی پایگاه مانند آماده کردن آمبولانس برای مأموریت بعدی و تکمیل داروها را در نظر بگیریم یک تکنسین اورژانس تمام طول شیفت را مشغول فعالیت است.

قاسمی تصریح کرد: با وجود همه این موارد دریافتی تکنسین‌های اورژانس اعم از رسمی، پیمانی یا قراردادی، با 240 ساعت کار کمتر از 3 میلیون تومان است.

لزوم استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای آدرس‌دهی بهتر

معاون فنی و عملیات اورژانس اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای استفاده از ابزارهای دیجیتال جهت ارسال دقیق و سریع مختصات امدادخواهان در دستورکار این مرکز قراردارد خاطرنشان کرد: انجام چنین کاری نیاز به زیرساخت‌های مخابراتی دارد، در اپلیکیشن شهروندی که به سفارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی طراحی شده این قابلیت وجود دارد که افراد بتوانند مختصات خودشان را به اتاق فرمان این مرکز ارسال کنند که فرآیند امدادرسانی را بسیار سریع‌تر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌نویسی این اپلیکیشن انجام و زیرساخت‌های اتوماسیونی آن به مدت یک سال مورد آزمایش قرار گرفته است، امیدواریم با همکاری شرکت مخابرات امکان استفاده از این قابلیت برای همگان فراهم شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار