آزادراه شرق اصفهان سال آینده به جاده شیراز متصل می‌شود

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در محور آزادراه شرق اصفهان گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر در حریم و محور آزادراه شرق اصفهان ساخت و سازهای غیرقانونی انجام شده و برخوردهای لازم با آن صورت گرفته تا زمینه تسریع در تکمیل پروژه و اتصال آن به جاده شیراز در سال آینده فراهم شود.

علیرضا صلواتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی محدوده شرق اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه اتفاق بدی در استان ما در حال رخ دادن است که ما با بخشی از آن درگیر بوده و آرام آرام و با استفاده از ظرفیت قانونی در حال عبور از آن هستیم. در واقع هرچه از خروجی‌های اصفهان به سمت شرق پیش می رویم می‌بینیم که اراضی کشاورزی بدون رعایت گذربندی و حداقل موارد ترافیکی در حال تفکیک و بلوک‌بندی است.
وی درباره مشکل آزادسازی اراضی محدوده آزادراه شرق اصفهان خاطرنشان کرد: کریدور شمال- جنوب کشور مصوبه سال ۵۵ بوده و نزدیک به ۴۵ سال قدمت دارد؛ بخش عمده آزادسازی‌های این کریدور تا پیش از سال ۷۰ انجام شده بود و تا سال ۹۳ نهادهای متولی برخوردهای لازم را با ساخت و سازهای غیرقانونی انجام می‌دادند، اما از سال ۹۳ در یک کیلومتر از محور آزادراه شروع به تفکیک، ویلاسازی و باغ‌سازی می‌شود و این کار از آن سال به بعد ادامه یافته و حتی تا سال گذشته که پیمانکار ما در حال اجرای عملیات ساخت محور آزادراه بود، این ساخت و سازهای غیرقانونی همچنان ادامه داشت.
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان به تلفیق وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی اشاره کرد و افزود: برخورد با ساخت‌وسازهای داخل حریم آزادراه به عهده وزارت راه و ترابری وقت بوده و در سال‌های مختلف در این خصوص اقدامات لازم صورت نمی‌گیرد و برخوردی با این ساخت و سازها انجام نمی‌گیرد، اما تاسف‌بار این است که اکنون در اداره ثبت اسناد و املاک، نقل و انتقالات این اراضی انجام می‌شود و حداقل انتظار از این اداره این است که پیش از ثبت اسناد و نقل و انتقالات از نهادهای ذیربط استعلام شود.
وی با تأکید بر لزوم هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مختلف، تصریح کرد: آزادسازی اراضی و برخورد با ساخت و سازهای محور آزادراه تاکنون و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی انجام و در حال انجام است، اما لازم است در حفظ حریم‌های این آزادراه دستگاه‌های مختلف از اداره راه و شهرسازی گرفته تا اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری بهارستان، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌ها هماهنگ‌تر باشند و از تکرار چنین اتفاقاتی پیشگیری کنند.
صلواتی با بیان اینکه آزادسازی‌های کریدور شمال- جنوب کشور در دهه ۶۰ آغاز شده است، یادآور شد: در این کریدور که مصوبه ملی است، قطعه آزادراه شرق اصفهان نیز پیش‌بینی شده بوده و آزادسازی آن نیز انجام شده تا اینکه حدوداً یک کیلومتر از آزادسازی آن باقی می‌ماند که مالک با آزادسازی موافقت نمی‌کند و به هر دلیلی این اراضی را واگذار و اعلام می‌کند که آزادراه از اینجا جابجا شده است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در مراجعات مردم، این بود که گمان می‌کردند ما مسیر آزادراه را تغییر داده و حد اراضی آن‌ها را تعیین کردیم در صورتی که این مسیر از ابتدا مشخص بوده و کسی مسیر مصوبه ملی را جابجا نکرده است.
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی، افزود: هزینه‌هایی که برای این ساخت و سازها می‌شود چه از جانب مردم یا نهادها، سرمایه ملی به حساب است و باید به سمتی برویم که از چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم و مردم اگر قرار است ساخت و ساز و خرید و فروشی انجام دهند از محور آزادراه و حریم آن آگاه باشند تا بعدها نیاز به ورود قانونی به موضوعات این‌چنینی نباشد.
وی درباره زمان تکمیل و بهره‌برداری از قطعه ۳ آزادراه شرق اصفهان، گفت: سرمایه‌گذار قطعه ۳ آزادراه شرق اصفهان، سازمان همیاری شهرداری‌های استان است و طبق توافقات انجام شده، قرار است این قطعه را تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل و افتتاح کنیم که در این صورت آزادراه شرق اصفهان به طور کامل افتتاح شده و به بزرگراه اصفهان - شیراز متصل می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار