استفاده از خلاقیت‌ دانش‌آموزان در اداره شهر

رونمایی از پوستر ایده کاپ مهر در مراسم بازگشایی مدارس اصفهان

مینا عباسپور| امسال بازگشایی مدارس و روز یکم مهرماه با طرح اصفهان ۲۰۲۰ مصادف شد که طرح خواهان زیست پذیری شهر و ایجاد توسعه پایدار است. مسئله‌ای که در آیین بازگشایی مدارس و زنگ مقاومت، با تأکید شهردار اصفهان همراه بود؛ به گفته قدرت ا... نوروزی گسترش و افزایش کیفیت خدمات برای شهروندان از طریق محور گردشگری است و بنا داریم تا پایان سال این طرح زمینه لازم برای افزایش توسعه پایدار، زیست پذیری و ارتقای کیفی خدمات به مردم را مهیا کند.

او در مراسمی که به مناسبت نواختن زنگ مقاومت و بازگشایی مدارس در دبیرستان دخترانه شهید اصغر شالباف در جمع فرهنگیان و ۴۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی برگزار شده بود، ضمن گرامیداشت تقارن هفته دفاع مقدس با یکم مهرماه، اظهار کرد: از آغاز کار مدیریت شهری اصل را بر مشارکت با مردم گذاشتیم و برای تحقق این شعار و بهره‌مندی از توان بالای مردم در اداره امور شهر نخستین گامی که برداشتیم تشکیل شورای مشورتی جوانان بود که اعضای آن از بین جوانانی که جزو دانشجویان نخبه، افراد فعال و علاقه‌مند به مباحث شهری بودند، انتخاب‌شده‌اند. با طرح ایده کاپ و دعوت از همه‌کسانی که می‌توانستند ایده‌ای برای اداره بهتر شهروندان داشته باشند این طرح را در میان گذاشتیم و نتایج بسیار خوبی نیز از آن به دست آمده است. شهردار اصفهان تأکید کرد: معتقدیم با طرح این مسائل با اساتید، دانشجویان و معلمان و بویژه دانش‌آموزان می‌توانیم شهر را بهتر و ارزان‌تر اداره کنیم و با افزایش کیفیت خدمات شهر را زیست پذیر کنیم. او با اشاره به صحبت‌های دانش‌آموزان منطقه خوراسگان در روز یکم مهر تصریح کرد: وقتی از این دانش‌آموزان درباره شهر خلاق و وظیفه افراد در مقابل شهر خلاق سؤال کردیم، جواب‌های متفاوتی دریافت شد که شهرداری را برای بهتر اداره کردن شهر هدایت کرد. به‌عنوان نمونه دانش‌آموز دبستانی در پاسخ به این سؤال نوشته بود «شهر خلاق شهری است که در آن به بغل‌دستی خود مهربانی کنیم» یقین داریم اگر همین جمله در این شهر اتفاق بیفتد و همه با یکدیگر مهربان باشند این اتفاق می‌تواند تحول عظیمی در ارتباط شهروندان ایجاد کند. نوروزی با تأکید بر اینکه شهر متعلق به همه شهروندان است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵۰ هزار دانش‌آموزان در 2 هزار و ۳۰ مدرسه و بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در ۷۰ دانشگاه دولتی، غیردولتی، آزاد و علمی کاربردی استان اصفهان مشغول به تحصیل‌ هستند و در بین این جمعیت عظیم خلاق و نوآور اگر کسانی ایده‌های خود را منتقل کنند از این ایده‌ها استقبال می‌شود. شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از اینکه طرح ایده‌کاپ به همه مدارس و دانشگاه‌ها راه یافته است، اظهار کرد: در هفته‌های آینده از طریق رسانه، فضای مجازی، دانشگاه‌ها و مدارس این طرح برای همگان توضیح داده می‌شود و خرسندیم که امروز آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس از این طرح استقبال خوبی داشته‌اند. نوروزی با بیان اینکه ایده‌های بهتر باعث ایجاد جاذبه‌های نوین و برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی در شهر می‌شود، خطاب به دانش‌آموزان گفت: ارائه ایده‌های خلاق دانش‌آموزان و شهروندان به شهرداری کمک می‌کند تا بتواند مشکلات گردشگری را در شهر کاهش دهد؛ بنابراین از طرح‌ها و ایده‌های خلاق استقبال و آنها را اجرایی می‌کنیم و از شما دانش‌آموزان انتظار داریم که در این زمینه فعال بوده و ایده‌های خلاق و خوب خود را برای افزایش کیفیت خدمات به شهروندان از طریق محور گردشگری ارسال کنید.

هدف آموزش‌وپرورش قدم گذاشتن در بزرگراه دانایی

در این مراسم استاندار اصفهان با اشاره به اینکه رسالت ما استراتژیک‌ترین و بنیادین‌ترین واحد در فرآیند توسعه است، اظهار داشت: فرآیند توسعه در ابعاد مختلف و توسعه همه‌جانبه تنها با آموزش‌وپرورش محقق می‌شود. عباس رضایی ادامه داد: هدف از این جلسه تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس است و هدف نهایی آموزش‌وپرورش رسیدن به قله معرفت و کمال است و مسیر این هدف بزرگراه دانش، دانایی، معرفت بوده که عرصه آن فرهنگ و دانایی است. یکی از راه‌های تحکیم بخشی به آموزش‌وپرورش اکرام از خانواده شهدا و ایثارگران است که همه آنها ارزش‌های ماندگاری را از خود به یادگار گذاشتند. استاندار اصفهان خطاب به فرهنگیان گفت: اقتضائات تعلیم و تربیت خاص است و دانش‌آموزان باید بدانند کاروان علم به سرعت در حال حرکت است و تأخیر در علم ما را از پیشرفت روزافزون از مسائل اقتصادی، فنی و فرهنگی به عقب می‌راند ازاین‌رو باید از اقتضائات خودآگاه باشیم. او با اشاره به اینکه اقتضائات امروز آموزش‌وپرورش نوآفرینی، نوآوری و کارآفرینی است، بیان کرد: استان اصفهان می‌تواند پیشگام و پیشرو حرکات جدید در زمینه تعلیم و تربیت به نحو نوین باشد. تسهیلگری در کارآفرینی متدی است که در مدارس جای آن خالی است چرا که فارغ‌التحصیلان امروزی همه جویای کار اداری بوده و معضل اشتغال در کشور به چشم می‌خورد. کارآفرینی در فضای اشتغال از اقتضائات اساسی و مهمی است که در این زمینه باید با کار و ‌تلاش و نوآوری ایجاد شود. به گفته او توسعه گران و ارزش‌آفرینان واقعی معلمان هستند، ازاین‌رو تلاش و ‌تحول جدی در نوآوری تعلیم و تربیت خواهد بود.

امسال هیچ کلاسی خالی از معلم نیست

در این مراسم مدیرکل اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان به ارائه آماری از دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید پرداخت و پیش از آن بار دیگر تأکید کرد: امسال آموزش‌وپرورش استان اصفهان با همه کمبودهایی که بویژه در زمینه نیروی انسانی دارد با همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته و استفاده از شورای آموزش‌وپرورش به نحو مطلوب، کمبود شدید نیروی انسانی را پوشش داده است و در روز یکم مهر هیچ کلاس خالی از معلم نداریم. در همین راستا از ظرفیت بازنشستگان، خرید خدمات آموزشی و سایر مباحث مشخص شده در چهارچوب قانون استفاده شد. محمد اعتدادی گفت: در سال جاری مدارس اصفهان میزبان بیش از ۸۴۵ هزار دانش‌آموز در سراسر استان است، تعداد ۸۵ هزار نفر کلاس اولی‌ها در این مراسم و بیش از ۵۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در جشن شکوفه‌ها وارد کلاس درس شدند. استان اصفهان در ظاهر یک استان برخوردار است اما در باطن دارای مشکلاتی در حوزه آموزش‌وپرورش بویژه در بحث کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی است و با همکاری و همدلی دستگاه‌ها و نهادها این مشکلات را به جایی رساندیم که هیچ یک از همکاران احساس کمی و کاستی در شروع سال تحصیلی را نداشته باشند. او تصریح کرد: جریانی در بحث فضای فیزیکی آغاز شده و تا پایان مهرماه امسال تعداد ۹۳ پروژه آموزشی در قالب فضای آموزشی، کتابخانه، سالن ورزشی و نمازخانه با همت اداره نوسازی مدارس گشایش خواهد شد. اعتدادی با اشاره به برنامه‌های در اولویت آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: اجرا و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در اجرای تمام برنامه‌های پیش رو اولویت این اداره است و میسر نمی‌شود مگر اینکه دیوار بین مدرسه و خانواده کوتاه شود. او بیان کرد: در حوزه پرورش نیز سه راهبرد توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، نماز، عفاف و حجاب، توسعه‌های ارتباطی به جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد روحیه امید و نشاط‌آفرینی در دستور کار قرار گرفته است.


گشایش 4 پروژه در ناحیه 4 آموزش و پرورش اصفهان

مدیر اداره آموزش‌وپرورش ناحیه چهار اصفهان در نخستین روز سال تحصیلی به نقاط قوت ناحیه چهار پرداخت و خبر گشایش چهار پروژه در حدود پنجاه کلاس به نام صارمیه 7 در منطقه زینبیه، بنازاده در منطقه محروم گرکان، خاندان عجمی در خیابان ابوریحان و زنده‌یاد کیوانیان در منطقه دشتستان را اعلام کرد. کریم کمال افزود: دو نمازخانه در مدارس شهید چیتی و شهید سجاد و یک سالن ورزشی نیز حاصل تلاش جهادی و شبانه‌روزی در نوسازی و پیمانکاران و خیرین این سه واحد آموزشی و صارمیه است که در روز اول مهر پذیرای دانش‌آموزان هستند. او ادامه داد: پایان کار مدارس خشتی گلی در ناحیه چهار با تخلیه، تخریب و شروع به ساخت مدرسه ساوجی در خیابان ابن‌سینا که اکنون تکمیل‌شده و شروع به ساخت دو واحد در کنار بیمارستان امین و فلکه شهدا، مقاوم‌سازی تعدادی از مدارس، فعال بودن بیش از ده پروژه آموزشی از دیگر اخبار خوب در این ناحیه است. کمال به جمعیت بیش از 85 هزار دانش‌آموز در بیش از 300 واحد آموزشی دولتی و غیردولتی این ناحیه اشاره داشت که به لحاظ تراکم دانش‌آموزی و تعداد مدارس دو نوبتی، رتبه اول و دوم را در استان دارد. او افزود: ناحیه چهار از 33 هزار و 700 نیروی رسمی برخوردار است که علاوه بر ساعات رسمی با فعالیت 18 هزار ساعت به شکل حق‌التدریس، معادل 750 نیروی کسری ناحیه را پوشش داده‌اند. برخورداری از دانش‌آموزانی باانگیزه، تلاش‌گر و قدرشناس و تلاش برای جذب بهترین‌ها در بخش خرید خدمات با 26 واحد آموزشی و 375 کلاس درس در این بخش رتبه نخست استان را برای ناحیه چهار اصفهان به ارمغان آورده است. مدیر اداره آموزش‌وپرورش ناحیه چهار شهر اصفهان اضافه کرد: نیل به توسعه واقعی و حفظ و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در گروه توجه مضاعف به معلم دانش‌آموز و مدرسه است که امیدواریم محقق شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار