مقابله با سونامی کمبود معلم در اصفهان
در سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نماند
مینا عباسپور| وارد دومین هفته سال تحصیلی جدید شدیم و تا این لحظه مطالب مختلفی درباره آمار دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی، وضعیت لوازم تحریر، مسائل مربوط به ثبتنام در مدارس و گزارشهایی در رابطه با توسعه و تجهیز مدارس در کشور و نیز استان اصفهان ارائه شد. یکی از مسائل مهم تأمین نیروی انسانی و کسری معلم در کشور بود که سال گذشته معاون سابق وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه مسئولان باید بهجای پرداختن به حاشیهها به مشکلات اصلی مدارس بپردازند، دراینباره هشدار داد که آموزشوپرورش در سالهای پیشرو با بحران کمبود معلم مواجه خواهد بود.
آموزشوپرورش در سالهای پیش رو با معضل بازنشستگی معلمان و بحران کمبود نیروی انسانی مواجه شده و از مهر 97 با سه سال شدن هنرستانها کمبود نیروی انسانی در این بخش به شکل ویژهتری محسوس خواهد بود. آنگونه که خود مسئولان میگویند تا سال 1399، 320 هزار نفر در آموزشوپرورش بازنشسته خواهند شد و بر این اساس به 300 هزار معلم نیاز است. با روند فعلی پذیرش اندک در دانشگاه فرهنگیان و سهمیههای اختصاص یافته به آموزشوپرورش در آزمونهای استخدامی نمیتوان کسری معلم را پاسخ داد. سونامی بازنشستگی و کمبود نیرو نهتنها هنرستانها که بخشهای مختلف آموزشوپرورش را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در همین رابطه معاون سازمان آموزشوپرورش استثنایی نیز از سونامی بازنشستگی معلمان این بخش از امسال خبر داد و گفت: سالیانه 800 نفر در این سازمان شرایط بازنشستگی پیدا میکنند و این سازمان 23 هزار نفر نیرو دارد که از امسال با سونامی بازنشستگی نیروهای این سازمان مواجهیم.
در شرایطی که چنین وضعیتی از قبل پیش بینی شده بود، سال تحصیلی جدید با تأکید مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان بر این امر آغاز شد که در سال جدید هیچ کلاسی بدون معلم نماند اشاره داشت. اهمیت این مسئله زمانی مشخص میشود که بدانیم اصفهان سال گذشته با دستکم ۱۲ هزار نفر کمبود نیرو مواجه شد که امسال با بازنشسته شدن حدود چهار هزار نیرو، این کسری به بیش از ۱۵ هزار نفر رسید. بنا به گفته مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان، حوزه نیروی انسانی یکی از پر چالشترین حوزههای آموزشوپرورش است و با کمبود شدید نیرو در این زمینه روبهرو بودیم تا حدی که جزو سه استان پر چالش درزمینه کمبود نیروی انسانی هستیم. محمد اعتدادی با اشاره به دایر بودن ۳۶ هزار و ۴۸ کلاس درس در شهر اصفهان گفت: اقدامات بسیاری درزمینه جبران کمبود شدید نیرو داشتیم که در این زمینه با استفاده از پتانسیل همکاران بازنشسته و افزایش ساعات غیرموظف نیروهای موظف توانستیم این مشکل را مرتفع کنیم تا در سال تحصیلی جدید مشکلی نداشته باشیم هرچند این حجم بالای استفاده از بازنشستگان امکان کاهش کیفیت را دارد اما با طراحی دورههای بازآموزی برای آنها تلاش میکنیم این اتفاق نیفتد. او در مورد تعداد مدارس شهر اصفهان تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید در شش ناحیه شهر اصفهان در مجموع هزار و ۵۵۲ واحد آموزشی دولتی و غیردولتی از یکم مهرماه فعالیت خود را آغاز کردند. تعداد کل مدارس استان اصفهان بدون احتساب پیشدبستانیها 5 هزار و ۳۱۱ واحد است و در دوره ابتدایی ۸۴۳ واحد، در دوره متوسطه اول ۳۷۲ واحد و متوسطه دوم ۳۳۳ واحد وجود دارد. ضمن اینکه ۷۰ واحد مستقل یا ضمیمه آموزش استثنایی در استان مشغول به کار هستند. اعتدادی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۴۵ هزار نفر در سامانه سناد ثبتنام کردهاند، اظهار کرد: در شهر اصفهان ۳۳۵ هزار و ۹۱۸ نفر ثبتنام کردهاند و ثبتنام اتباع خارجی هنوز ادامه دارد. در پایه ابتدایی در شهر اصفهان ۱۸۴ هزار نفر، دوره متوسطه ۸۱ هزار نفر، متوسطه دوم ۷۰ هزار نفر مشغول به تحصیل هستند همچنین هزار و ۹۸۶ نفر دانشآموز استثنایی در شش ناحیه شهر اصفهان مشغول تحصیل هستند. با توجه به این آمار و ارقام تا حدود زیادی میتوان دریافت برای رفع مشکل در استان اصفهان تلاشهای بسیاری صورت گرفته است. این در حالی است که به اذعان وزیر آموزشوپرورش، این سازمان دچار مشکلات اساسی شامل کمبود فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و منابع مالی است که با وجود همه تلاشهای انجامشده این مشکلات همچنان ادامه دارد. محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برخی کلاسهای کشور در آستانه بازگشایی مدارس معلم نداشتند، اظهار کرد: در مورد نیروی انسانی باید به مرحلهای برسیم که این نگرانیها در آموزشوپرورش وجود نداشته باشد بنابراین در گزارشی که یکشنبه گذشته در جلسه هیئت دولت ارائه دادم، با تأکید رئیسجمهور قرار شد تا سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی برای حل مشکلات نیروی انسانی به همراهی آموزشوپرورش چارهاندیشی کنند. به گفته او ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند توجه ویژه است، سرانه فضاهای آموزشی ۱۱ استان کمتر از متوسط کشوری است و از اولویتهای ما رساندن این استانها به میانگین کشوری است. او با اشاره به تأمین ۵۰ درصدی ساخت مدارس توسط خیران و تأمین ۵۰ درصد دیگر آن توسط دولت گفت: همچنان از این برنامه پیروی میکنیم و امیدوارم خیران در زمینه تجهیزات آموزشی هم ورود پیدا کنند. او با اشاره به افزایش پوشش تحصیلی در سطح کشور گفت: باید کیفیت آموزشی را در مدارس افزایش دهیم چرا که منشأ نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی از همین نابرابری کیفی مدارس آغاز میشود بنابراین افزایش کیفیت مدارس دولتی مورد تأکید و توجه و از برنامههای اصلی آموزشوپرورش است.