خسارت ۶ میلیارد تومانی مردودیها در اصفهان
در استان اصفهان تاکنون چهار هزار و ۸۰۴ دانشآموز بازمانده و تارک از تحصیل شناسایی شدند.
هزار و ۲۱۹ نفر شامل ۷۰۰ نفر پسر و ۵۱۹ نفر دختر از این تعداد بازمانده از تحصیل (کودکانی که شرایط سنی ورود به پایه اول را دارند ولی وارد آموزشوپرورش نمیشوند) هستند. همچنین سه هزار و ۵۸۵ نفر از این تعداد شامل هزار و ۹۶۳ نفر پسر و هزار و ۶۲۲ نفر دختر تارک از تحصیل (افرادی که به نوعی وارد سیستم آموزشوپرورش شدند و به دلایلی سیستم را ترک کردند) هستند. در سال تحصیلی گذشته ۸۵۰ هزار دانشآموز در بیش از پنج هزار مدرسه در استان اصفهان به تحصیل پرداختند. از این تعداد ۴۷۰ هزار دانشآموز ابتدایی در ۲۱ هزار و ۷۳ مدرسه در استان بودند. بنا به گفته معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش اصفهان ۲ هزار و ۴۸۶ دانشآموز پایه اول ابتدایی در استان اصفهان سال گذشته مردود شدند که خسارت سالانه آنان افزون بر ۶ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد. به گزارش ایرنا، شهین جوانی افزود: هزینه سرانه هر دانشآموز در یک سال تحصیلی ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است که مردودی و تکرار پایه تحصیلی خسارتهای زیادی برای جامعه به دنبال دارد. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش اصفهان اظهار داشت: برنامهریزی آموزشی و اصلاحی، ترمیمی برای دانشآموزان با نیاز ویژه در ارتقای عملکرد و کیفیت و بهبود وضعیت آموزشی آنها مؤثر است. او بیان کرد: درصورتیکه این هزینهها را پیش از مردودی دانشآموزان خرج کنیم، نتایج مطلوبتری به دنبال دارد. جوانی با اشاره به اینکه طرح کیفیتبخشی به آموزش در پایه اول در استان اصفهان در حال پیگیری است و بر اساس سند و مؤلفههای مطرح شده است اضافه کرد: سه شاخص مهم، نیاز ویژه برای دانشآموزان دیرآموز، ملیت و میزان سواد اولیا در بررسی و تحلیل علل و عوامل مؤثر در تکرار پایه در نظر گرفته شده است. به گفته او درصورتیکه دانشآموزان با نیاز ویژه در آبان ماه شناسایی شوند و به پایگاههای رشد ارجاع داده شوند و بر روی مهارتهای شناختی و حرکتی این دانشآموزان کار شود، نتایج خوبی در راستای کاهش نرخ تکرار حاصل خواهد شد. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش اصفهان تصریح کرد: برخورداری از آموزش کیفی در کنار مؤلفههای دیگری همچون امید به زندگی، از شاخصههای توسعه نیروی انسانی محسوب میشود و میتواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد. او خاطرنشان کرد: ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در راستای توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت، ایجاد زمینههای لازم برای کاهش نرخ تکرار بویژه در مورد دانشآموزان بازمانده از تحصیل و یا تارک تحصیل از مهمترین اهداف اجرای طرح کیفیتبخشی به آموزش در پایه اول در استان اصفهان محسوب میشود.