مقاومت در برابر دولت الکترونیک

نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه اتوکام اصفهان با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد.

احمدرضا منزه: در این نشست مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان با بیان اینکه برخی مدیران دستگاه‌ها بر اجرای دولت الکترونیک مقاومت می‌کنند، گفت: تا زمانی که شناختی از دولت الکترونیک نداشته باشیم مدیران بهانه‌های مختلفی نسبت به دلایل اجرایی نشدن آن می‌آورند.

محسن مهربانی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه اتوکام موجب معرفی درست این فناوری‌ها به مردم می‌شود، افزود: در نظر داریم طی شش سال آینده موجب رسیدن فناوری‌های نوین به زندگی مردم شویم.

او به آسیب‌ها و دلایل رشد نیافتن فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: این موجب شده تا سطح انتظارات خود را تنزل دهیم، در حالیکه باید به جنبه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نمایشگاه اهمیت دهیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان تأکید کرد: متأسفانه در این سال‌ها از مفهوم مهم شبکه‌سازی غفلت کرده‌ایم، درحالی‌که توجه به آن در بنگاه‌ها و صنایع ضرورت دارد.

او با بیان اینکه تعداد زیادی دانش‌آموختگان بیکار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، گفت: براین اساس نمایشگاه اتوکام را برای ذینفعان مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مهربانی گفت: در این دوره در زمینه سازمان‌های دولتی، پاویون دولت الکترونیک را با هدف مشارکت بخش‌های دولتی تشکیل داده‌ایم و دستگاه‌های اجرایی تا ۱۵ مهرماه می‌توانند حضور خود را در این نمایشگاه اعلام کنند.

او همچنین یادآور شد: برای برپایی هر چه بهتر اتوکام و استفاده از تجارب گذشته، سعی کرده‌ایم مدیران فناوری اطلاعات سایر استان‌ها را به این نمایشگاه دعوت کنیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان همچنین در خصوص ضرورت ایجاد شهر هوشمند، گفت: شهر هوشمند تزریق الگوریتم‌های هوشمندسازی است، اما هنوز نتوانسته‌ایم مشارکت سازمان‌ها را برای مبادله اطلاعات ایجاد کنیم.

او در پاسخ به سؤال اصفهان امروز در مورد میزان نفوذ دولت الکترونیک در سطح استان اصفهان اظهار کرد: واقعیت این است تا زمانی که بسترهای شهر هوشمند آماده نباشد رسیدن به این موضوع دور از ذهن است، البته اکنون در مسیر کار قرار گرفته‌ایم.

مهربانی در خصوص دلایل محقق نشدن دولت الکترونیک و شهر هوشمند، گفت: متأسفانه حرکت‌هایی که در این مسیر انجام داده‌ایم، انفرادی و حاصل جو زدگی است.

او با تأکید بااینکه موضوع دولت الکترونیک در سطح دنیا تجربه و در حال اجرا است، اظهار کرد: دولت الکترونیک سه رکن دارد که نخستین آن نیروی پیشران است و تا زمانی که مدیر در رأس یک دستگاه، پیگیر تحقق دولت الکترونیک نشود، عملی شدن آن از سوی مدیران زیردستی تنها یک شعار خواهد بود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان با بیان اینکه در دومین رکن باید هدف دولت الکترونیک را مشخص کنیم که باید در راستای رونق کسب‌وکار و درنهایت رضایت شهروندان باشد، ادامه داد: در سومین رکن نیازمند مدیریت واحد برای تحقق دولت الکترونیک هستیم.

او با بیان اینکه برخی مدیران دستگاه‌ها برای اجرای دولت الکترونیک مقاومت می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه به عنوان مسئولان فناوری اطلاعات، نتوانسته‌ایم مدیران دستگاه‌های اجرایی را برای تحقق دولت الکترونیک اغنا و آشنا کنیم.

مهربانی با بیان اینکه ارزیابی درستی از تحقق دولت الکترونیک در استان نداریم، گفت: تا زمانی که شناختی از دولت الکترونیک نداشته باشیم مدیران بهانه‌های مختلفی نسبت به دلایل اجرایی نشدن آن می‌آورند.

*اتوکام؛ قدیمی‌ترین نمایشگاه اصفهان

در ادامه، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان نیز با بیان اینکه عامل اصلی توسعه نیافتن دولت الکترونیک نداشتن متولی واحد در این حوزه است، گفت: تفاوت نرخ ارز سبب ایجاد فرصت‌هایی ازجمله توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی شده است.

محمد اطرج با بیان اینکه اتوکام، بزرگ‌ترین برون داد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین قدیمی‌ترین نمایشگاه اصفهان است، اظهار کرد: اتوکام اصفهان در این سال‌ها هم‌زمان با الکامپ تهران پیش آمده است.

او با بیان اینکه هر دوره پیش از برپایی اتوکام، شورای سیاست‌گذاری آن تشکیل می‌شود، افزود: نخستین قدم در این شورا تعیین شعار برپایی اتوکام است که شعار این دوره «زندگی هوشمند» است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان با تأکید بر اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه بر یک صنعت، پیشران توسعه کشور است، تصریح کرد: فناوری اطلاعات عامل فعال‌سازی تمام صنایع است و بسیاری از مشکلات این بخش با ایده‌های نوآورانه حل می‌شود و درمجموع ابزارهای آی‌تی به توسعه کمک می‌کند.

او با اشاره به ضرورت توسعه دولت الکترونیک در کشور و استان اظهار کرد: در دولت الکترونیک ایجاد شهر هوشمند و ساختمان‌های هوشمند مطرح است و این یکی از ابعاد این دوره اتوکام است، البته رسیدن به زندگی هوشمند نیازمند آموزش است.

اطرج همچنین گفت: در این دوره از نمایشگاه همچون سال گذشته کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها حضور دارند و امسال ۱۲۰۰ مترمربع به این بخش اختصاص یافته است.

او به شعار رونق تولید اشاره کرد و گفت: درحالی‌که نرخ بیکاری اصفهان از متوسط کشور بالاتر است، اشتغال یکی از موضوعات مهم استان است، به همین منظور یک سالن به فرصت‌های شغلی بخش اتوکام اختصاص یافته است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان با بیان اینکه در این دوره، جشنواره فروش به نمایشگاه اتوکام اضافه شده است، افزود: پیش‌بینی‌شده بازارچه فروش، خارج از سالن اصلی و در حاشیه نمایشگاه برپا شود.

او همچنین با بیان اینکه برای جذب بازدیدکننده تخصصی ساعت بازدید این نمایشگاه از ۱۰ صبح تا ۷ شب خواهد بود، گفت: با توجه به فضای کم این نمایشگاه پیش‌بینی می‌شود بخشی از شرکت‌کنندگان در پاویون‌های تخصصی حضور یابند، همچنین دستگاه‌های دولتی و شهرداری در پاویونی جداگانه حضور خواهند یافت.

اطرج به تاثیر تحریم‌ها و رکود اقتصادی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت‌ها در بخش سخت‌افزاری این حوزه تأثیر گذاشته است، همچنین در حوزه‌های نرم‌افزاری نیز به دلیل محدود و کم شدن بودجه‌های دولتی، فعالان این بخش نیز در وصول مطالبات خود دچار مشکل شده‌اند تا جایی که برخی شرکت‌ها هنوز از چهار سال پیش مطالبات دارند.

او با تأکید بر اینکه باوجود شرایط کنونی در حوزه زیرساخت‌ها مشکلی نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان بالاتر از نیازهای این استان توسعه یافته و ازاین‌جهت بعد از تهران قرار داریم، اما در حوزه کسب‌وکار فناوری اطلاعات در رده سوم به بعد قرار داریم که جای تأمل است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان افزود: با وجودی که در سال 1393 آیین‌نامه توسعه دولت الکترونیک تصویب شد، اما در فصل دوم آن برای بازمهندسی دولت الکترونیک کار نکردیم و درحالی‌که خدمات و سرویس‌های موجود کشور باید به سمت مردم پیش رود، اما به سمت دولت رفته‌ایم.

*برگزاری نمایشگاه‌ها از سال آینده در محل جدید

مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان هم از برگزاری نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۹ از هشتم تا دوازدهم آبان ماه امسال در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان خبر داد.

مجید نایب‌زاده پیرامون برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه اتوکام اصفهان، اظهار کرد: این نمایشگاه در بخش‌های مختلفی همچون نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و امنیت تبادل اطلاعات، آموزش و پژوهش، دولت الکترونیک، استارتاپ‌ها، مخابرات و جشنواره فروش برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه این نمایشگاه را می‌توان در چهار دوره شش ساله دسته‌بندی کرد، گفت: این نمایشگاه هر ساله همگام با سیاست‌های کلان در این حوزه برگزار شده و سعی بر این بوده تا بدون اینکه نگاه صرفا تجاری به آن داشته باشیم، آموزش و پژوهش را نیز در دستور کار قرار دهیم.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: نکته مهم دیگر، ثبات مدیریت و مسئولان اجرا بوده که از دوره ابتدایی این نمایشگاه تاکنون با همین ترکیب و با محوریت شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان برگزار ‌شده است. نمایشگاه از اواسط دهه ۷۰، نوآوری تجهیزات و اتوماسیون اداری را در دستور کار خود قرار داد که همگام با سیاست‌های روز کشور پیش رفت و اکنون موضوع فعالیت بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان (غرفه‌داران) این نمایشگاه است.

او تصریح کرد: اوایل دهه ۸۰ که می‌توان آن‌ را فصل دوم برگزاری نمایشگاه اتوکام دانست، با تغییر رویکرد و برنامه‌های کشور، این نمایشگاه، دولت الکترونیک را مورد توجه قرار داد و حداقل ۴۰ درصد فضای نمایشگاه به موضوعات و اقدامات مرتبط با دولت الکترونیک اختصاص یافت.

نایب‌زاده افزود: در دوره سوم که از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ را شامل می‌شود هم‌زمان با توسعه و رشد اینترنت و همچنین کسب‌وکارهای مبتنی بر این حوزه، سیاست‌گذاران برگزاری این نمایشگاه در استان اصفهان بخش‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و اینترنت را نیز به سرفصل‌های این نمایشگاه اضافه کردند.

او خاطرنشان کرد: پس از اتمام پروژه ساخت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان و انتقال رسمی مکان برگزاری این نمایشگاه‌ها در سال آینده، تمام رویدادهای مربوط به نرم‌افزار، آی‌تی، سخت‌افزار، کسب‌وکارهای مجازی، تجهیزات، خدمات رایانه و دیجیتال را می‌توان در قالب نمایشگاه اتوکام اصفهان که پس از الکامپ بزرگ‌ترین رویداد کشور است، برگزار کرد.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در مورد علت تغییر ساعت برگزاری نمایشگاه، گفت: پیش‌ازاین دو نمایشگاه «صنعت کشاورزی» و «بازاریابی، تبلیغات و مدیریت کسب‌وکار» نیز با همین ترکیب زمانی برگزار شد.

او افزود: با توجه به اینکه نمایشگاه در سال آینده در محل اصلی خود برپا خواهد شد باید تغییر رویکردی در این زمینه داشته باشیم زیرا در محل جدید نمایشگاه، ماندگاری بازدیدکننده باید بیشتر باشد.

*وجود پهنای باند چند برابر ظرفیت در اصفهان

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان نیز در ادامه نشست تصریح کرد: در وزارت ارتباطات هدف اصلی ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت است، زیرساخت‌های استان اصفهان بسیار مناسب است به‌طوری‌که چندین برابر مصرف داخلی، پهنای باند وجود دارد.

جعفر مطلب‌زاده افزود: هدف دولت الکترونیک رساندن خدمات به شهروندان است و در این زمینه با دستگاه‌های دولتی جلسات خوبی در این زمینه برگزار شد، در دولت الکترونیک بحث شفافیت مطرح است تا شکاف بین مردم و مسئولان کم شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار