اصفهان در راه خواهر خواندگی با سمرقند

روز گذشته در صحن علنی شورای شهر اصفهان پیشنهاد انعقاد قرارداد خواهرخواندگی اصفهان با سمرقند ازبکستان مطرح و تصویب شد.

اصفهان در راه خواهر خواندگی با سمرقند

سمرقند دومین شهر بزرگ ازبکستان است که بیشتر ساکنان آن به فارسی تاجیکی سخن می‌گویند، بخش تاریخی این شهر در سال ۲۰۰۱ به عنوان میراث فرهنگی جهانی در یونسکو ثبت شد . نزدیکی و قرابت فرهنگی اصفهان و سمرقند دلیل این خواهرخواندگی عنوان شده است؛ سمرقند از مراکز عمده شیعیان در آسیای مرکزی بوده و اکنون بیشتر شیعیان ساکن آن در محله «ایرانی‌ها» زندگی می‌کنند که اجداد اهالی این محل در اعصار گذشته اغلب از ایران آمده و در آنجا ساکن شده‌اند .

به گزارش ایمنا، ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در مورد این لایحه اظهار کرد: در حوزه روابط بین‌الملل اولویت برای گسترش روابط و انعقاد قرارداد خواهر خواندگی با شهرهای منطقه بوده و سعی شده در این زمینه با آنها به نتایج خوبی برسیم . او ادامه داد: لایحه خواهر خواندگی با حیدرآباد را سال گذشته تقدیم شورا کردیم که توسط اعضا تصویب شد و اکنون نیز پیشنهاد خواهرخواندگی با سمرقند ارائه شده است. سمرقند ازبکستان زبان فارسی را از گذشته‌های دور، درون خود حفظ کرده و یک شهر اسلامی است به همین دلیل با شهر اصفهان شباهت‌های زیادی دارد . حجتی با بیان اینکه پیشتر نیز شهر یزد در ایران با شهر «خیوه» در ازبکستان قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده است، افزود: هماهنگی‌های لازم با سفارت ایران در تاشکند برای انعقاد قرارداد با سمرقند انجام شده و قرار است شهردار اصفهان هفته جاری با شهردار سمرقند نشست داشته باشد که تمامی این مراحل با تأیید وزارت کشور پیش خواهد رفت . در نهایت این پیشنهاد به موافقت و تصویب اعضای شورای شهر اصفهان رسید.

ساخت ۱۲ ایستگاه خط دو در مرحله سفت‌کاری است

در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به مسائل شهری پرداخت و گفت: میزان پیشرفت عملیات ایجاد خط دوم قطار شهری در کنار تونل‌های این خط موردی است که کمتر به آن پرداخته شده و شهروندان از آن تا حدودی بی‌اطلاع هستند اما اقدامات در این زمینه قابل‌تقدیر است . علیرضا نصراصفهانی با بیان اینکه اکنون ساخت ۱۲ ایستگاه خط دو در مرحله سفت‌کاری است، افزود: ایستگاه‌های دارک با ۴۷ درصد، زینبیه با 5/69 درصد، عاشق اصفهانی با ۱۰۰ درصد، عمان سامانی با ۷۳ درصد، لاله با ۸۷ درصد، شاهد با ۲۷ درصد، قدس با ۵ درصد، امام حسین (ع) که ایستگاهی تبادلی است با سه درصد، خلجا با ۲۷ درصد، چهارسوق ۵۱ درصد، خرازی با ۶۱ درصد و کهندژ با ۲۰ درصد پیشرفت قابل‌توجهی داشته است . رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پیشرفت مناسب ایستگاه‌های خط دوم نتیجه داشتن پشتوانه‌های مالی و اخذ تسهیلات است که پروسه‌های پرزحمتی دارد و این اهتمام در تحصیل اعتبارات برای اجرای پروژه‌ها قابل‌تقدیر است . او ادامه داد: قطعا خط دوم قطار شهری با تلاش کارشناسان، پیمانکاران، شهرداران مناطق و سایر کسانی که در ساخت آن نقش دارند، در آینده به عنوان خدمتی مانا و ماندگار در اختیار مردم قرار می‌گیرد .

افتتاحیه‌ها حاصل پشتیبانی‌های دقیق با پروسه‌های زمان‌بر است

نصراصفهانی با بیان اینکه در جریان برگزاری برنامه هر یکشنبه، یک افتتاح سیستم‌های هوشمند اتوبوسرانی افتتاح می‌شود، افزود: این برنامه امروز با توجه به اوج‌گیری شیوع کرونا، به‌طور محدود و با استقرار یک اتوبوس مجهز به سیستم AVL در محوطه شهرداری برگزار می‌شود . او خاطرنشان کرد: طرح‌های هوشمندسازی اتوبوس‌ها سال‌ها پیش و از دوره شورای سوم شهر آغاز شده بود و به سرانجام رسیدن آن طول کشیده تا در نهایت اکنون در اختیار مردم قرار می‌گیرد . رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها وقت مردم ارزشمند شمرده شده و اعتماد آنان نسبت به استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای زیست بهتر در شهر افزایش می‌یابد . او تأکید کرد: اتفاقاتی که ربان‌چینی آن یک دقیقه زمان می‌برد، حاصل پشتیبانی‌های دقیق با پروسه‌های زمان‌بر مدیریت شهری است . نصراصفهانی اظهار کرد: دو ماه تا برگزاری انتخابات فاصله داریم که امیدواریم کسانی که مسئولیتی بر عهده دارند، در انجام مأموریت‌های محوله برای ایجاد امید در جامعه و حضور حداکثری مردم در انتخابات، نهایت توان خود را بکار گیرند . او تصریح کرد: انجام درست این اقدامات سبب می‌شود که تمام مردم برای تعیین سرنوشت خود میل و رغبت داشته باشند و در روز انتخابات شاهد حضور گسترده آن‌ها باشیم . رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: برای تحقق این میزان حضور، همه دست‌اندرکاران بویژه هیئت‌های نظارت که به تأیید صلاحیت‌ها ورود کرده‌اند باید خدماتی که نامزدها در طول ۴۲ سال انقلاب داشته‌اند را مرور کرده و با در نظر گرفتن همه آن‌ها، شرایط را برای حضور مردم تسهیل کنند . او تأکید کرد: باید با تدابیر لازم و در نهایت دقت، زمینه برای کسانی که تجارب ارزشمند داشته و توانمندی و تجارب خود را عرضه کرده‌اند، فراهم شود تا شاهد رقابت همراه با رفاقت در انتخابات باشیم و حق و حقوقی از کسی تضییع نشود .

دولت همراهی اصناف در پذیرش محدودیت‌ها را جبران کند

نصراصفهانی با اشاره به بالا رفتن مجدد شیب ابتلا به کرونا و به تبع آن تعطیلی اصناف، از همراهی صنوف با تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا تشکر کرد . او خاطرنشان کرد: تعطیلی صنوف زیان‌های مالی زیادی را بر مردم تحمیل می‌کند با این حال مردم نهایت همکاری را داشته‌اند و امیدواریم دولت نیز در مقابل با تدابیر خود بخشی از این زیان‌ها را جبران کند .


کوروش محمدی-رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورا

مدیران شهری برای حقوق معلولان مسامحه نکنند

اعتبار لازم برای راه‌اندازی سامانه ویژه معلولان توسط شهردار اصفهان و معاونت مالی تأمین شده و قرار بوده معاونت حمل‌ونقل شهرداری خودروهای مورد نیاز این سامانه را خریداری کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. پس از دوندگی و خواهش و التماس از زمان مطرح شدن این طرح، وعده‌های پوچ و بی‌اثر داده شده و سال ۹۹ اتفاقی در این زمینه نیفتاد، در تذکر هفته قبل درخواست کردم که ظرف یک هفته آخرین وضعیت خرید خودروهای این سامانه اعلام شود اما هیچ بازخوردی از آن دریافت نکردیم و مسئولان مربوطه پاسخگوی پیگیری‌ها نبودند. همه ما در قبال معلولان مسئولیم و باید به حقوق آن‌ها توجه نشان دهیم بنابراین اگر مدیری در سیستم مدیریت شهری انگیزه‌ای برای انجام مسئولیت و الزامات خود در قبال اقشار مختلف جامعه همچون معلولان را ندارد و در این زمینه مسامحه می‌کند، می‌تواند استعفا دهد، چرا باید چنین افرادی که پاسخگو نیستند یک میز و صندلی را که برای خدمت به مردم است اشغال کنند؟ چرا باید با مسائلی که در حوزه معلولان بر اساس یک قانون است اینگونه رفتار شود؟ نباید اینگونه تصور شود که این دوره شورای شهر روزهای پایانی عمر خود را طی می‌کند و مدیران به همین دلیل زمان بخرند و کار مردم به‌ویژه موضوعی که مربوط به قشر معلولان است را عقب بیندازند.

عباسعلی جوادی-رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورا

جلسات و تجمعات شهرداری کاهش یابد

از هیئت رئیسه شورای شهر، شهردار و معاونان او خواستارم که جلسات زیادی در شرایط کرونایی برگزار نکنند زیرا در حال حاضر شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس هستیم بنابراین باید همه کمک کنیم تا از این شرایط سخت خارج شویم. اکنون قابلیت انتقال این ویروس بالا بوده و برگزاری جلسات و تجمعات آمار مبتلایان این بیماری را افزایش خواهد داد، شهروندان با توجه به هوشمندسازی بسیاری از امور می‌توانند از این طریق کارهای مربوط به شهرداری را انجام دهند تا در این شرایط کمتر شاهد حضور و تجمع مردم در شهرداری‌ها باشیم. باید اقدامات در این راستا اولویت داشته باشد تا تجمعات را کاهش دهد؛ اعضای شورای شهر نیز به عنوان نماینده مردم باید این موضوع را پیگیری کنند زیرا اگر اقدامات لازم برای حل این موضوع نشود قطعا شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود.

صغر برشان-خزانه دار شورا

شهردار روند عملیاتی کردن کارت منزلت را سرعت دهد

سالیان سال در شهر اصفهان مدیریت شهری با هدف افزایش و ارتقای بهبود خدمات اتوبوسرانی و افزایش رضایت شهروندان به دنبال ایجاد و پیاده‌سازی سیستم منسجم، یکپارچه و نظارت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی بوده که به آن AFC و AVL گفته می‌شود . به دلایل مختلف فنی و مشکلاتی که وجود داشت این اقدام به شکل کامل و یکپارچه انجام نشد و بارها در صحن علنی شورای توسط اعضای شورا نسبت به این موضوع تذکر داده شد، نبود کارت‌های بلیت تخفیف‌دار، تخلیه نشدن سریع تراکنش‌ها، هزینه سنگین تعمیر دستگاه‌های قبلی، بی‌نظمی در حرکت اتوبوس‌ها و اطلاع نداشتن شهروندان از جمله ضعف‌هایی بود که باعث شد هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی به شکل کامل انجام نشود . از مزایای پیاده سازی این سیستم می‌توان به ایجاد انواع کارت بلیت تخفیف‌دار برای مسافران از جمله کارت منزلت، کارت بلیت معلولان و جانبازان، اطلاع‌رسانی زمان‌بندی رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌های شهر، ایجاد اپلیکیشن موبایلی جهت اطلاع‌رسانی خطوط اتوبوس‌ها، شارژ کارت‌های بلیت و ارسال اطلاعات تعداد مسافران جابه‌جا شده که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، اشاره کرد. کلانشهر اصفهان ۱۶۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی دارد و در سال‌های گذشته با تلاش مسئولان برای آنها کارت منزلت صادر شد اما این کارت را تمامی بازنشستگان تحویل نگرفته‌اند و آنها نتوانسته‌اند از مزایای آن بهره‌مند شوند . سایر اقشار مانند معلولان و جانبازان نیز نتوانسته‌اند از تسهیلات ناوگان اتوبوسرانی در راستای تحقق توسعه حمل‌ونقل عمومی همانند کشورهای پیشرفته و کاهش آلاینده‌ها از امکانات این سیستم نرم‌افزاری بهره‌مند شوند . او از شهردار اصفهان خواستار تسریع و عملیاتی کردن کارت منزلت بازنشستگان، پیشکسوتان، جانبازان و معلولان شد .
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار