تجهیز اتوبوسهای اصفهان به سیستم صوتی
شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان به عنوان تنها سامانه حملونقل عمومی شهر امر خطیر جابجایی شهروندان را با ۱۱۵۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰۵ خط بر عهده دارد و با هدف افزایش کیفیت سرویسدهی شهروندان برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت خود را تدوین و به ترتیب اولویت برای اجرایی شدن برنامهها تلاش میکند.
شرکت واحد اتوبوسرانی علاوه بر تأمین حملونقل عمومی درونشهری که بهوسیله اتوبوس و مینیبوس انجام میدهد، وظیفه برنامهریزی، توسعه کمی و کیفی و نظارت در این زمینه را نیز بر عهده دارد. تقویت، تجهیز و پایداری منابع مالی از محرکهای اصلی ارائه و توسعه خدمات است که در این راستا شرکت واحد اتوبوسرانی با بهکارگیری نیروی انسانی، شبکه روزآمد و ناوگان مجهز به سیستمهای نوین ناوبری، سعی در رضایت هرچه بیشتر شهروندان دارد. برای آگاهی از شرایط این شرکت همچنین تمهیدات در نظر گرفته شده برای جابهجایی دانش آموزان در شهر و استفاده روشندلان از اتوبوس، تغییرات ایجاد شده در بعضی از خطوط، توسعه خطوط BRT، استفاده از فناوری و غیره، ایمنا گفتوگویی با قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
-
وضعیت کنونی شرکت واحد اتوبوسرانی چگونه است؟
در تابستان با توجه به کاهش سفرهای درونشهری، تعداد ناوگان اتوبوس کاهش یافت و به موضوع بازسازی و رسیدگی به نواقص اتوبوسها پرداخته شد. در فصل تابستان ۹۰۰ دستگاه از اتوبوسهای این شرکت در خطوط مختلف فعال بود، اما از ابتدای مهرماه سال جاری تعداد اتوبوسها به بیش از یک هزار و ۱۵۰ دستگاه افزایشیافته است که در ۱۰۵ خط به شهروندان بویژه دانشآموزان و دانشجویان سرویسدهی میکند.
-
خط ویژه دانشآموزی با چه هدفی راهاندازی شد؟
از ابتدای سال تحصیلی جدید یک خط ویژه سرویسدانشآموزی در محدوده شمال شهر (منطقه خانه اصفهان و ملک شهر) با توجه به وجود تعداد زیادی از مدارس و مراکز آموزشی راهاندازی شد. در خط ویژه سرویس دانشآموزان که با همکاری ناحیه پنج آموزشوپرورش برنامهریزی شد، تعداد سه دستگاه اتوبوس از کریدور و مسیر مشخص تردد کرده و نسبت به جابهجایی دانشآموزان اقدام میکند؛ ایستگاههای مسیر خط ویژه سرویس دانشآموزان با همکاری شهرداری مناطق با تابلوهای مجزا جهت اطلاع دانشآموزان علامتگذاری شده است، البته در تلاش بودیم تا با استفاده از بانک اطلاعاتی محل سکونت دانش آموزان، تعداد خطوط دانشآموزی را گسترش دهیم، اما به دلیل ارائه نشدن اطلاعات در این زمینه، این موضوع در ابتدای سال تحصیلی جدید محقق نشد. والدین دانش آموزان باید به مزایای استفاده از حملونقل عمومی شامل کاهش قابلملاحظه هزینه حملونقل در مقایسه با سایر وسایل نقلیه، کاهش ترافیک و اطمینان از ایمنی تردد و ارتقای روحیه تعامل و مشارکت اجتماعی دانشآموزان توجه داشته باشند؛ قطعا در آینده نزدیک امکان استفاده گستردهتر همه سطوح دانشآموزی از سیستم اتوبوسرانی فراهم میشود. صدور کارت منحصربهفرد دانشآموزی پروژه دیگری است که امسال در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با اجرای پروژه Avl و Afc، همه اقشار جامعه بویژه دانش آموزان از تخفیفهای ویژه مشتریان دائمی اتوبوسرانی بهرهمند شوند. علت تأخیر در اجرای سیستم جدید دریافت کرایه و سیاستهای مختلف قیمتگذاری، عدم اجرای پروژه مذکور است که امیدواریم با تأکیدات شهردار و تلاش سازمانهای ذیربط در پایان سال شاهد راهاندازی سامانه جدید باشیم.
-
وضعیت سرویسدهی اتوبوسها در خطوط تندرو چگونه است؟
در حال حاضر سه خط اتوبوس تندرو در شهر فعال است که به لحاظ بهبود و اصلاح هندسی باید اقداماتی در مسیر آنها بویژه سامانه سه تندرو (مسیر پایانه ارغوانیه تا میدان جمهوری اسلامی) انجام شود تا شاهد کارآیی بیشتر این خطوط باشیم؛ سامانه سوم اتوبوسهای تندروی شهر اصفهان تا میدان احمدآباد تثبیتشده، اما از میدان احمدآباد به سمت میدان جمهوری نیاز به نصب ایستگاهها و اجرای مسیر ویژه دارد که در بودجه شهرداری مناطق اعتبار لازم در نظر گرفته شده است. در آینده دو خط BRT در شهر اصفهان راهاندازی خواهد شد که یکی از آنها خط شرقی- غربی است که قطعه هشتبهشت شرقی و غربی عملیاتی و از سمت غرب تا سهراهی درچه ادامه خواهد داشت. مصوبات خطوط ویژهای در خیابان امام خمینی و خیابان کاوه دریافت شده که امیدواریم در سال جاری اجرایی شود. با توجه به فصل تابستان، تعطیلی مدارس و ماه مبارک رمضان تا حدودی شاهد کاهش مسافر در بعضی خطوط موازی با مسیر خط یک قطار شهری و دو درصد افزایش مسافر در خطوط تندرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته را بودیم.
-
برای استفاده افراد روشندل از اتوبوسهای شهر چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
طراحی ایستگاهها و مسیرهای رسیدن به ایستگاه اتوبوس بر عهده شهرداریهای مناطق است همچنین اتصال مسیرهای ویژه افراد روشندل به ایستگاههای اتوبوس و ساماندهی ایستگاهها در حوزه فعالیت شهرداریها است و شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان بهرهبردار بارها مواردی را برای مناسبسازی افراد توانخواه متذکر شده که در بسیاری از موارد مشکلات مرتفع شده، اما نمیتوان گفت مسیر ویژه روشندلان تا رسیدن به اتوبوس بهطور کامل ایمن شده است؛ برای بسیاری از ایستگاهها طرحهایی ارائه کردهایم تا موانع موجود برای استفاده افراد روشندل و سایر توانخواهان رفع شود. اتوبوسهای موجود نیز برای استفاده افراد توانخواه مناسب نیست و تمهیدات لازم برای استفاده این قشر از جامعه در آنها دیده نشده است، اما بهزودی پیادهسازی سیستم صوتی (سیستم گویای اعلام ایستگاه) در اتوبوس که جزو قولهای داده شده به روشندلان شهر بود، عملیاتی خواهد شد. استفاده از سطوح شیبدار برای تعدادی از اتوبوسهای شهر از دیگر برنامههای شرکت واحد اتوبوسرانی برای افراد توانخواه است، البته نمیتوان گفت فضای شهر و وسایل حملونقل عمومی برای استفاده معلولان و روشندلان ۱۰۰ درصد مناسب است، اما تا حد توان امکانات و تمهیدات لازم را برای این افراد فراهم خواهیم کرد.
-
یکی از اقدامات اتوبوسرانی برای ساماندهی ایستگاهی اتوبوسها، ایجاد پایانههای اتوبوسرانی است؛ چشمانداز این تصمیم چیست؟
خوشبختانه توجه ویژه شهردار اصفهان و مدیران شهرداریهای مناطق ۱۵ گانه در خصوص توسعه زیرساختهای همگانی باعث شد بتوانیم در مهرماه امسال شاهد بهرهبرداری از دو پایانه پاسداران در شمالیترین نقطه قطار شهری و پایانه صفه در جنوبیترین نقطه شهر باشیم. یکی از مشکلات اساسی سیستم اتوبوسرانی در گذشته این بود که سیستم تعمیرگاهی آن در یک نقطه از شهر متمرکز بود؛ این موضوع باعث میشد اتوبوسها روزانه هزاران کیلومتر مسیر را طی کنند و در پایان شیفت در یک نقطه متمرکز شوند، اما با راهاندازی پایانهها و تجهیز آنها به زیرساختهایی همچون سوله برای شستوشوی اتوبوسها، پاچال برای تنظیم و چک کردن اتوبوسها و ورکشاپ، میتوانیم برای رفع کاستیها اقدام کرده و نیاز به جابهجایی اتوبوسها در ساعات پایانی روز نداشته باشیم. امیدواریم در سال جاری و سال آینده پایانههای اندیشه، دارک، کاوه، پایانهای که در بخشی از دانشگاه صنعتی در نظر گرفته شده، مورد بهرهبرداری قرار گیرد تا سرویسدهی به مسافران بهتر و یکپارچگی بین خطوط اتوبوسرانی ایجاد شود، دیگر شاهد توقف اتوبوسها در حاشیه بعضی از خیابانهای شهر نباشیم، یکپارچگی بین خطوط اتوبوسرانی برقرار شود و از همه مهمتر خطوط به سیستم قطار شهری متصل شود تا قول شهردار اصفهان مبنی بر جابهجایی ۱۰۰ هزار نفر مسافر در روز، با راهاندازی این پایانهها محقق شود.
-
با توجه به اینکه ناگزیر از همسو شدن با فناوری روز شهرها هستیم، آیا در اتوبوسرانی فناوری مورد توجه قرار گرفته است؟
به واسطه تحریمهای ظالمانه، تأمین اتوبوسهای نو برای کلانشهرها به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید در جهت تقویت توان داخلی حرکت کنیم در این شرایط بازسازی ناوگان اتوبوسرانی به یک موضوع مهم تبدیل شده و شهرداری اصفهان از سنوات گذشته جزو طلایه داران بازسازی اتوبوسها بوده است، در این راستا اتوبوسهای زیادی که در گذشته به دلیل نقص جزیی، دودزایی و استفاده نادرست متوقف بوده، در قالب پروژههای متعدد پس از بازسازی به چرخه حملونقل بازگردانده شد. بازسازی تعداد ۶۰ دستگاه اتوبوس در شش ماه اخیر یکی از اقدامات انجام شده در شرکت واحد اتوبوسرانی است که این اتوبوسها تا پنج سال میتوانند بازدهی مطلوب داشته باشند. تعداد ۲۵ دستگاه از این اتوبوسها توسط شرکت پیشرو دیزل بازسازیشده، ۲۰ دستگاه از این اتوبوسها نیز از اتوبوسهای گازسوز متوقف شده بود، همچنین ۱۷ دستگاه اتوبوس تبدیلی گازسوز به دیزل و یا دیزل بوده که پس از انجام تعمیرات و بازسازی، آماده بهرهبرداری شدند؛ البته به نسبت اتوبوسهای بازسازیشده، تعدادی از اتوبوسهای بیکیفیت از چرخه فعالیت خارج میشوند.
**