آغاز عملیات احداث خط ۱۰ متروی تهران/ عدم حمایت دولت از حمل و نقل عمومی تهران
شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات احداث خط ۱۰ متروی تهران گفت: اعتقاد داریم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیت آن مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.
پیروز حناچی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط 10 مترو اظهار کرد: خوشحالم که در منطقه 22 به یکی از وعده های که داده بودیم عمل و یکی از خلاءها و مشکلات این منطقه را حل میکنیم.
وی ادامه داد: این منطقه در سالهای اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته و متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است. نتیجه این است که شریان های موجود مثل همت و حکیم در ساعات شلوغی عملا قفل می شوند. امیدوارم با احداث این خط ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین تعدیل شود. یکی از تبعات اجرای این خطوط این است که بسیاری از تراکم های جمعیتی که در نقاط دیگری مترو مثل ایستگاه صادقیه تعدیل می شود.
وی افزود: در این دوره به طور متوسط 10 کیلومتر در سال به مترو اضافه کردیم و علاوه بر زحماتی که در دوره های قبل بود تلاش کردیم این حرکت عقب نیفتد هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا پیش آمده بود اما همواره دو موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است. البته اعتقاد داریم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیت آن مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.
شهردار تهران با اشاره به نقش توسعه حمل و نقل در جهان گفت: در دنیا حمل و نقل ریلی دو نقش را بر عهده دارد یا اتصال ها در مناطق توسعه یافته را بهبود می بخشد و یا مکان هایی را واجد سرمایه گذاری می کند ما در ادامه خط سه در جنوب شهر این هدف را دنبال می کردیم.
شهردار با تاکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو گفت: به هشتگرد وصل شدیم پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام به زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق مطمئنا بهره وری مترو را بالاتر می برد.
وی ادامه داد: 30 ایستگاه مترو تا انتهای دوره به بهره برداری می رسد و هر ایستگاه بیش از 30 هزار مسافر را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه می کند البته در توسعه مترو نقطه بحرانی تامین واگن است در حال حاضر به اندازه زیرساخت هایمان واگن نداریم و این باید به شکل سریع حل شود.
به گفته حناچی قرارداد ساخت 630 واگن با چین منعقد شده است و در تلاش هستیم 400 واگن را با حداکثر توان ساخت داخل به سرانجام برسانیم.
حناچی با بیان اینکه کلانشهرها راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلاینده ها ندارند، افزود: این مشکل برای همه کلانشهرها است اما برخی از آن ها با مدیریت مستمر این مسئله را حل کرده اند و برخی هم با برنامه ریزی حل می کنند؛ آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی پیش خواهد رفت و این هدف شهرداری تهران است.
شهردار تهران درباره واردات اتوبوس های برقی گفت: در تلاش هستیم اولین پارت اتوبوس های برقی را وارد کنیم و یکی از خطوط اصلی بی آر تی با اتوبوس های برقی مجهز خواهد شد و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری امیدواریم بتوانیم مشکل خودروهای برقی را حل کنیم. 10 درصد آلودگی تهران به موتورها بر می گردد و برقی شدن آن ها تحولی در هوای تهران ایجاد خواهد کرد.
حناچی گفت: در این دوره تصویب طرح جامع ریلی تهران را در دستور کار داشتیم این امر از این جهت اهمیت دارد که امکان حرکت های سلیقه ای در آینده را به حداقل می رساند و یک مرجع تصویبی عالی در هماهنگی با بقیه برنامه ها خواهد بود. منابع محدود است و اتصال شبکه حمل و نقل ریلی تهران به اقمار بسیار مهم است.
وی با اشاره به پروژه های TOD بیان کرد: اطراف ایستگاه های تازه افتتاح شده نسبت به قبل از افتتاح ایستگاه متفاوت است و باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم.
حناچی در پایان با اشاره به اجرای برنامه ویدیومپینگ دیشب در برج آزادی برای حادثه تروریستی کابل این حادثه را به ملت افغان تسلیت گفت.