خیار سردمدار گرانی در بازار میوه

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان گفت: خوشبختانه با تغییر فصل هیچ مشکلی در تامین میوه‌های پاییزه نداریم و تنها نرخ خیار درختی افزایش یافته است.

ناصر اطرج در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بازار میوه با توجه به تغییر فصل، اظهار کرد: امسال تغییر فصل به دلیل فراوانی میوه، چندان تغییری بر بازار نگذاشته است و معمولاً هر سال در این برهه از زمان نرخ گوجه یا برخی صیفی‌جات افزایش می‌یافت که اکنون تغییری نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها خیار درختی به دلیل خنک شدن هوا، بوته‌های آن دیرتر به بار می‌نشیند، همچنین خیار درختی نو تازه وارد بازار شده و به دلیل صادرات شاهد کمبود محصول و افزایش قیمت آن هستیم.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر خیار درختی در میدان میوه و تره‌بار ۴۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده که در سطح عرضه قیمت آن بالاتر است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی فعالان بازار میوه معتقدند نرخ‌گذاری در این شرایط موجب افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود، گفت: عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند، اما باید معیاری وجود داشته باشد که اگر بار کمتر بود، غرفه دار بدون هماهنگی نتواند قیمت‌ها را افزایش دهد، بنابراین قیمت‌گذاری در کمیسیون هماهنگی نرخ‌گذاری زیر نظر اتحادیه، اتاق اصناف، سازمان صنعت، انجمن صنفی کشاورزان و سازمان میادین میوه انجام می‌شود.

اطرج در خصوص وضعیت میوه‌های پاییزه در بازار اصفهان، گفت: خوشبختانه هیچ مشکلی در قیمت میوه‌های پاییزه نداریم و تنها نرخ خیار درختی افزایش یافته است.

وی افزود تغییر فصل به دلیل افزایش تولید میوه و همچنین کاهش تقاضای مشتریان زیاد بر قیمت‌ها تاثیر نداشته است.

نرخ خیار با نظارت تنظیم می‌شود

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان شهرستان اصفهان نیز در خصوص افزایش نرخ خیار در بازار اصفهان، گفت: دو هفته پیش نرخ عمده‌فروشی خیار ۲۵۰۰ تومان بود، در حالی که امروز به ۵ هزار تومان رسیده است.

نوروز علی اسماعیلی افزود: دلیل افزایش نرخ خیار، نرخ‌گذاری این محصول است، در حالیکه باید براساس عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین شود؛ در شرایط افزایش قیمت به جای نرخ‌گذاری نیازمند نظارت هستیم.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ خیار در حالیکه اتفاق افتاده که نه تنها هوا سرد نشده و بارندگی در کشور نداشتیم، بلکه در ایام خاص و پیک سال نیز قرار نداریم.

بنا بر اعلام اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان، امروز سه‌شنبه ۹ مهرماه، انار بین ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، انگور عسگری بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، انگور سیاه بین ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، بِه بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، پسته تازه بین ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان، پرتقال تامسون جنوب بین ۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان، زالزالک بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، سیب بین ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، لیموشیرین بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، کیوی بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، گلابی بین ۵۰۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، نارنگی بین ۲۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، بادمجان بین ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان، بامیه بین ۴۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰ تومان، پیاز بین ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان، خیار بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، گوجه بین ۱۳۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، سبزی‌خوردن بین ۱۷۰۰ تا ۲۹۰۰، سبزی خورشتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان و ریحون بین ۱۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار