برای مدرسه کوله پشتی بهتر است یا کیف دستی؟

کوله پشتی اگر مناسب مورد استفاده قرار گيرد، بهترين وسيله برای حمل کتاب و وسايل مدرسه است و نسبت به کيف دستی ارجحيت دارد.

برای مدرسه کوله پشتی بهتر است یا کیف دستی؟

به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کوله پشتی بعد از آویزان کردن، باید حدود سه سانتیمتر بالاتر از خط کمر یا گودی کمر باشد و بهتر است توسط بند سوم در ناحيه کمر بسته شود گفت: عرض بندهای کوله پشتی باید دست کم پنج سانتیمتر و به طور متقارن تنظیم شود.
دکتر سیدحامد برکاتی افزود: دانش آموزان بايد هنگام بلند کردن کوله پشتی بجای کمر، زانوهای خود را خم کنند و کتاب های سنگين تر خود را در مرکز ثقل کيف و نزديك به پشت قرار دهند، استفاده از کوله پشتی های جيب دار به علت امكان توزيع وسايل و در نتيجه وزن بار، مناسب تراست.
وی اضافه کرد:محل قرار گرفتن کوله پشتی در يك دست يا آويخته بر شانه در يك طرف بدن از علل اصلي مشكلات دانش آموزان در طرز نشستن و ايستادن همچنين در بدشكلی اندام است.
دکتر برکاتی افزود:اگر کوله پشتی درست انتخاب و استفاده نشوند، می تواند سبب تغییر شکل در اندام و افزایش احتمال به ضایعات ستون فقرات، درد در ناحيه کمرو ناهنجاری های قامتی شود.
وی ادامه داد: دانش آموزان دوره ابتدایی نباید بيشتر از10 درصد وزن خود را حمل کنند زیرا درغیر اینصورت بيش از حد پشت را قوس دار يا سر و تنه را به جلو خم مي کند تا بتواند وزن کيف را تحمل کند. اين فشار روی عضلات گردن و پشت سبب خستگی بيش از حد و آسيب می شود.
دکتر برکاتی افزود: اگر دانش آموز کوله را بر روي يك شانه حمل کند، براي جبران وزن اضافي آن به طرف مقابل خم مي شود و اين مسئله نیز درد بخش فوقانی و تحتانی پشت وکشش عضلات شانه و گردن را به دنبال دارد و بند باريك بعضی از کوله ها هم جريان خون و رشته های عصبی دستها را تحت فشار قرارداده و سبب ضعف و گز گز شدن بازو و دستها می شود.
مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: استفاده از کيف های چرخ دار توصیه نمی شود، چراکه ضمن سنگین شدن وزن کوله پشتی، موجب محدوديت هايی درهنگام عبور و مرور دانش آموزان از جمله پله ها و دست اندازهای کنار خيابان ها می شود .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار