غارت با چراغ خاموش!

شنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۰ که نماینده هیئت‌علمی مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در گفتگوی زنده با رادیو ایران ضمن اظهار تأسف فراوان از قاچاق خاک کشور به شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس خبر داد و گفت: «ما چه این مسئله را قبول کنیم و چه نکنیم، قاچاق خاک حاصلخیز از کشور صورت می‌گیرد.

غارت با چراغ خاموش!
حسن روانشید| کافی است وزارت جهاد کشاورزی از طریق وزارت امور خارجه هیئت‌هایی را به‌صورت رسمی و غیررسمی به این کشورها بفرستند و خاک زیر کشت را موردبررسی قرار دهند تا اینگونه منشأ ورود آن‌ها مشخص گردد». این در حالیست که خاک کشورهای جنوبی خلیج‌فارس بیشتر قلیایی است و برای حاصلخیز شدن نیازمند به تلفیق با خاکی از جنس منطقه زاگرس در غرب ایران و خاک و لای تالاب رودخانه‌ها در استان‌های جنوبی آن می‌باشد. شروع این پروسه ازآنجا اتفاق می‌افتد که دولت امارات متحده عربی و برخی از کشورهای جنوب خلیج‌فارس و دریای عمان، اعلام کرده بودند که قصد دارند سیاست خود را درزمینه تولید محصولات کشاورزی تغییر دهند و بجای اینکه صرفاً واردکننده مواد غذایی باشند، بیشتر نیازهای خود را در این زمینه به تولید داخل متکی شوند. قاچاق خاک از طرق مختلف و حتی موتور لنج هایی که با رکود اقتصادی روبرو بودند، بار دیگر موجب تشدید نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌های قبلی می‌شد چرا که کشورهای مذکور به‌ویژه امارات متحده عربی اصولاً فاقد خاک حاصلخیز بوده و قاعدتاً نمی‌توانستند در سطح گسترده به تولید انواع محصولات کشاورزی بپردازند. به‌موجب قوانین داخلی کشور، صادرات خاک حاصلخیز از ایران به سایر کشورها به‌طورکلی ممنوع و غیرقانونی است و پس‌ازآن همچنان مدیران پیرامون این اتفاق سکوت اختیار می‌کردند و حتی چندی بعد سفیر ایران در قطر برای انتقال خاک بستر رودخانه بهمن‌شیر به کشور قطر اعلام آمادگی کرد که با رسانه‌ای شدن اظهاراتش جنجالی در بین فعالان محیط‌زیست برپا شد اما بازهم مدیران واکنشی نشان نداند! اگرچه بارها منابع خبری تمامی سال‌های گذشته پیرامون این مسئله مهم و استراتژیک نوشته و گفته‌اند که سالانه میلیون‌ها تن از خاک حاصلخیز استان خوزستان و به‌ویژه خاک «پیت» به دو صورت قاچاق از مبادی غیرقانونی و یا در قالب صادرات گل و گیاه از کشور به حواشی جنوب خلیج‌فارس فرستاده می‌شود اما این سونامی همچنان ادامه دارد تا اگر در هر گوشه از کشور مازادی دراین‌باره پیدا شد به‌واسطه دلالان خاک به‌سوی سواحل رفته و از طریق لنج ها به آن‌سو برده شوند! امروز عملیات عمرانی بخصوص در سطح کلان‌شهرها ازجمله پایتخت، تبریز، مشهد و یزد درزمینه احداث تونل‌های مترو در جریان است و همچنین ایجاد بزرگراه‌ها به‌خودی‌خود با مازاد افزوده از خاک بکر روبروست چنانکه در مراسم اتمام کار یکی از این جاده‌ها توسط مقامی مسئول اظهار می‌شود: میزان خاکبرداری آن به وسعت ایران تا استانبول ترکیه است و بیش از همین مقدار هم از تونل‌های چند صد کیلومتری مترو در کلان‌شهرها برداشته شده که معلوم نیست توسط پیمانکاران این مقدار خاک گرانبها به کدام سو رفته است! وزارت راه و شهرسازی اگرچه طی دولت دوازدهم به نسبت کابینه‌های قبل تلاش‌های قابل‌توجهی در احداث بزرگراه‌ها، ایجاد رینگ‌های کمربندی در کلان‌شهرها و همچنین ساخت و تکمیل مجتمع‌های مسکونی مهر و ملی داشته است اما از آن‌سو با نوعی بی‌توجهی نسبت به مقصد خاک‌های برداشته‌شده مواجه بوده که اگر در زیر چتر قراردادهای دولتی پیمانکاران توانسته باشند این ثروت استراتژیک و بدون بازگشت را به‌صورت قاچاق و یا حتی رسماً به آن‌سوی خلیج‌فارس گسیل نمایند تعداد متهمان آگاه و ناخودآگاه در امر قاچاق به‌مراتب افزایش خواهند یافت زیرا حمل یک لنج خاک که حداکثر ده تن می‌باشد را می‌توان نادیده گرفت اما غارت میلیون‌ها تن خاک ارزشمند با چراغ خاموش از کشوری که در منطقه گرم و خشک و حاشیه دو کویر بزرگ قرار دارد به این سادگی قابل‌گذشت نخواهد بود.
ادامه دارد
ارسال نظر