گرمازدگی نشانه‌ای از گرم شدن بدن/ علائم آن را جدی بگیریم

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: گرمازدگی هشدار درخصوص گرم شدن بیش از اندازه بدن است که باید در صورت مشاهده علائم، مداخله درمانی مناسب انجام شود.

گرمازدگی نشانه‌ای از گرم شدن بدن/ علائم آن را جدی بگیریم

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان، گفت: گرمازدگی هشداری نسبت به گرم شدن بیش از حد بدن است و به علت کاهش آب یا نمک بدن و اغلب به هردو دلیل اتفاق می‌افتد.
او افزود: گرمازدگی در افراد مسن، کسانیکه در محیط‌های گرم فعالیت دارند و آب کمی مصرف می‌کنند و افرادی که در شرایط گرما و به ویژه با رطوبت بالا قرار می‌گیرند و کار بدنی سخت و شدید انجام می‌دهند، بروز می‌کند، اما با انجام کار‌های ساده می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد.
علوی در تشریح علائم گرمازدگی بیان کرد: سردرد، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، ضعف، تحرک پذیری، رنگ پریدگی و گرفتگی عضلات، سردی و مرطوب بودن پوست، اُفت فشار خون، افزایش دمای بدن و تعریق از علائم اولیه این بیماری به شمار می‌روند، البته باید توجه داشت که در موارد شدید فرد دچار تشنج شده و در کُما فرو می‌رود و نبض ضعیف و سریع، تنفس سریع و کم عمق از نشانه‌های آن است.
چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟
رئیس مرکز بهداشت خوزستان درخصوص راهکار‌های پیشگیرانه در این زمینه اظهار داشت: اولین، بهترین و موثرترین راهکار خودداری از خروج از منزل افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران دیابتی، ورزش نکردن در شرایط گرمای بالا، مصرف مایعات فراوان به ویژه سربازها، کارگران، نیرو‌های انتظامی و پلیس و... و پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های صنعتی است.
این مقام مسئول توقف فعالیت‌های ورزشی و کار، استحراحت در مکان‌های خنک، نوشیدن آب و مایعات خنک، استفاده از حوله مرطوب و خنک روی پوست، خودداری از پوشیدن لباس‌های اضافه، استفاده از لباس‌های نخی نازک و روشن، استفاده از کلاه لبه دار و ضدآفتاب مناسب، روشن کردن کولر خودرو و خودداری از تنها گذاشتن کودکان و سالمندان در خودرو را از دیگر اقدامات پیشگیرانه موثر برشمرد.
علوی تصریح کرد: سالمندان، افراد کمتر از ۵ سال، افرادی که دارو‌های قلبی، ضد فشارخون، ضد حساسیت، آرام بخش، ضد روان پریشی، کوکائین و آمفتامین مصرف می‌کنند، افراد چاق و مصرف کنندگان الکل در معرض خطر جدی قرار دارند و باید در صورت مشاهده علائم اقدامات درمانی انجام دهند.
او استراحت فرد گرمازده در یک محیط سرد با تهویه مناسب و مصرف مایعات حاوی نمک، استفاده از محلول ORS خوراکی به میزان کافی در صورت استفراغ نکردن و داشتن فشارخون طبیعی و همچنین استفاده از محلول نرمال سالین بصورت وریدی در صورت دچار شدن به اُفت فشار خون و مشاهده استفراغ را از جمله راه‌های درمانی عنوان کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار