20 میلیون دلار صادرات خام دامی اصفهان در سال گذشته

تغییر رویکرد دامپزشکی از سنتی به مدرن اجتناب‌ناپذیر است

گروه اصفهان| ۱۳ تا ۱۹ مهر هفته دامپزشکی نام‌گذاری شده است. اصفهان رتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه نخست تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست. استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور بدل کرده است. استان اصفهان با ۲۳ شهرستان و یک هزار و ۸۳۱ روستا، دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فراوری فرآورده‌های خام دامی است.

در این راستا استاندار اصفهان در دیدار مدیرکل دامپزشکی اصفهان به مناسبت هفته دامپزشکی از تغییر رویکرد سازمان دامپزشکی از روش‌های سنتی به جدید در شرایط کنونی کشور و اقتصاد مقاومتی سخن گفت که ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. عباس رضایی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در تولید واکسن دام می‌تواند در اصفهان در زمینه اشتغال، رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد. دامپزشکی اصفهان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌تواند با هدایت پایان‌نامه‌ها در این عرصه گام‌های خوبی بردارد. استاندار اصفهان به ضرورت پیشگیری درزمینه شیوع بیماری‌های دامی و مشترک انسان و دام اشاره کرد و افزود: در این زمینه واکسیناسیون در همه ابعاد باید مد نظر قرار گیرد و کمکی که دامپزشکی به اقتصاد جامعه و حفظ سلامت و بهداشت می‌کند، بسیار ارزشمند است. رضایی به برخی برنامه‌های استان در زمینه رشد فعالیت‌های دام‌پروری اشاره کرد و افزود: آزاد شدن پرورش شترمرغ و بوقلمون در استان در راستای اشتغال و تولید، صدور مجوز شهرک ماهی‌های زینتی در کاشان، ایجاد مجتمع‌های صنعتی دام‌پروری برای عشایر در فریدون‌شهر و برخی نقاط دیگر، افزایش تولید برخی نژادهای دامی اصلاح‌شده مانند بز سانن و افزایش صادرات محصولات لبنی برخی شرکت‌ها از جمله ظرفیت‌هایی است که دامپزشکی خود را با آن به‌روزرسانی کند. استاندار اصفهان همچنین با اشاره به شرایط خاص کشور بر اثر تحریم‌های استکبار، گفت: امروز برخی دستگاه‌های استان با برخی کمبودها در حوزه امکانات و نیروی انسانی مواجه هستند ولی باید همراه با مردم در این شرایط سخت اقتصادی گام برداشت و از امکانات موجود استفاده بهینه داشت‌ که البته نافی ضرورت تلاش مسئولان استان برای رفع این مشکلات نیست. او همچنین خواستار فرهنگ‌سازی و معرفی فعالیت‌های دامپزشکی اصفهان در زمینه ذبح شرعی شد و افزود: کشتار دام و طیور در غیر کشتارگاه‌ها، می‌تواند مشکلات شرعی، بهداشتی و روانی بسیاری به همراه داشته باشد. رضایی همچنین خواستار کنترل کیفیت عسل‌های تولید شده در مراکز تولید عسل شد.

واکسیناسیون ۱۳ میلیون رأس دام هرساله در استان

در این دیدار مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سالانه ۳۵ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان ذبح می‌شود و ناظران بهداشتی و شرعی بر آن نظارت دارند. شهرام موحدی گفت: این سازمان سالانه از ورود ۲۳۰ تن ضایعات در کشتارگاه‌ها و ۵۰۰ تن ضایعات فروشگاه‌های سطح شهر به سفره‌های مردم ممانعت می‌کند. موحدی با اشاره به سیاست دولت در قطع وابستگی به نفت، گفت: صادرات فرآورده‌های خاص دامی سرلوحه کار ما قرار گرفته است و در این زمینه در سال گذشته قریب ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و البته برخی برای محصولات مانند تخم‌مرغ و ماهی از گمرکات خوزستان صادر می‌شود که با احتساب این میزان ارزش صادرات فراورده‌های خاص دامی اصفهان بیشتر خواهد بود. مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در سال‌های گذشته ۲۶ کشتارگاه سنتی و غیربهداشتی تعطیل شد و برخی از این موارد با بازتاب منفی مواجه بود ولی خط قرمز دامپزشکی سلامت و بهداشت مردم است. او اضافه کرد: تلاش‌های دامپزشکی استان به‌عنوان قسمتی از مجموعه تولید محصولات دامی موجب شده است این خطه رتبه نخست تولید گوشت بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه نخست ماهی‌های زینتی، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ و رتبه نخست تولید شیر خام، رتبه سوم تولید گوشت مرغ، رتبه دوم تولید تخم شترمرغ و رتبه سوم تولید عسل کشور را به خود اختصاص دهد. موحدی خاطرنشان کرد: کوچک‌ترین اشتباه در این زمینه موجب از بین رفتن سرمایه‌های عظیم کشور و از بین رفتن اشتغال است و تبعات منفی به همراه دارد. او با اشاره به تصویب قانون فعالیت دامپزشکی در سال ۱۳۵۰ گفت: اگرچه این قانون خوب بود ولی امروز نیاز به بازنگری دارد. او با اشاره به خالی بودن نیمی از پست‌های این سازمان در اصفهان و کمبود امکانات حمل‌ونقل خواستار اختصاص ظرفیت پذیرش و اختصاص وسیله نقلیه عملیاتی به این سازمان شد. همچنین حجت‌الاسلام احمدرضا کیانی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان اصفهان گفت: ۷۰ ناظر شرعی بر فعالیت‌های کشتارگاه‌های استان نظارت دارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار