فهرست کمبودهای دارویی روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود!

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به کمبود برخی داروهای ایرانی در کشور و اینکه فهرست کمبودهای دارویی روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود، به راهکار مقابله با مشکل کمبود دارو اشاره کرد.

فهرست کمبودهای دارویی روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود!

سید علی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا درباره کمبود دارو در داروخانه‌های کشور اظهار کرد: داروهایی مانند "فاموتدین" که برای مشکلات گوارشی تجویز می‌شود، برخی از داروهای اعصاب که پیش از این همیشه در داروخانه‌ها موجود بودند و تولید ایران است، کمیاب شده‌اند همچنین دارویی مانند "فنی توئین" که برای بیماران صرعی است و جایگزین دیگری نیز ندارد نیز دچار کمبود شده است.
وی ادامه داد: داروهای دیابتی‌ها مانند انسولین، داروی بیماران مبتلا به میگرن مانند "ارگوتامین سی" نیز دچار کمبود شده است که باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران می‌شود.
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: لیست داروهای کمیاب و دچار کمبودشده روز به روز در حال طولانی‌تر شدن است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت کمبود داروهای ایرانی تصریح کرد: بخشی از این کمبود به دلیل سوءمدیریت و بخش دیگر به دلیل تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز است؛ مواد اولیه برخی داروها از خارج از کشور وارد می‌شود و به راحتی نمی‌توان پول را به حساب تولیدکنندگان مواد اولیه در کشورهای خارجی منتقل کرد.
راهکار مقابله با کمبود دارو
نایب رئیس انجن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: اگر ارز دارو آزاد شود بسیاری از این مشکلات حل می‌شود؛ در حال حاضر تخصیص ارز دولتی به بخش دارو، باعث تأمین قطره‌چکانی این ارز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان شده است و اگر ارز دارو، نیمایی شود و یارانه به جای شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به دست مردم برسد بسیاری از مشکلات کمبود دارو مرتفع خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار