تدوین و اجرای نقشه استراتژی طرح جامع سلامت شركت فولاد مباركه در راستای مقابله با پاندمی كرونا

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه با اعلام این مطلب افزود: موفقیت در HSE و داشتن کار سالم در کوران کرونا، به عملکرد همه کارکنان بستگی دارد و مأموریت واحد بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست حصول اطمینان از تأمین ایمنی و شرایط کار سالم با حفظ محیط‌زیست است.

تدوین و اجرای نقشه استراتژی طرح جامع سلامت شركت فولاد مباركه در راستای مقابله با پاندمی كرونا

حسین مدرسی فر یادآور شد: در سال گذشته در بحبوحه بحران همه ‌ گیری کرونا ویروس، همه نهادهای کشوری و حتی جهانی درگیر این مسئله بودند و بالطبع شرکت فولاد مبارکه نیز در همین راستا درگیر این بحران گردید. اما با هوشیاری و حسن تدبیر تیم مدیریتی شرکت و همچنین آگاهی و مشارکت همه ‌ جانبه کارکنان و پیمانکاران شرکت این بحران به ‌ خوبی پشت سر گذارده شد که در اینجا لازم می ‌ دانم از تلاش و زحمات بی ‌ شائبه همه همکاران مراتب سپاس و قدردانی را اعلام نمایم. لیکن در سال پیش رو، شاید جدی ‌ تر از سال گذشته، همچنان درگیر این بحران هستیم و انشاءلله با ادامه همکاری ‌ ها، سال 1400 را نیز با سابقه ‌ ای درخشان پشت سر خواهیم گذاشت.

وی تصریح نمود: از اواخر سال 1398 که همه ‌ گیری بیماری کرونا ویروس (کووید 19) مشکلاتی را برای جامعه و علی ‌ الخصوص صنایع ایجاد کرد، نقش فعالیت ‌ های حوزه سلامت و ایمنی کارکنان بیش ‌ ازپیش در جهت حفظ تولید آشکار شد؛ لیکن جابه ‌ جایی رکوردهای متعدد در زمینه ‌ های مختلف ازجمله تولید، فروش و ... در شرکت فولاد مبارکه نشان از اعتماد کارکنان به سیستم مدیریتی داشت که توانسته نقش خود را به ‌ خوبی ایفا کند و توانست به ‌ عنوان اولین شرکت ایرانی، استاندارد راهنمای مدیریت کار ایمن در دوران پاندمی کووید 19( ISO45005:2020 ) را پیاده ‌ سازی نماید و گواهینامه مربوطه را اخذ کند.

مدرسی فر خاطرنشان کرد: واحد بهداشت حرفه ‌ ای، ایمنی و محیط ‌ زیست در فولاد مبارکه به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین فولادسازی خاورمیانه، در تلاش به ‌ منظور دستیابی به توسعه پایدار و کرامت انسانی از طریق نگاهی سیستماتیک است که این موفقیت در راستای مأموریت محول شده به مشارکت و عملکرد همه کارکنان شرکت بستگی دارد.

وی همچنین افزود: این واحد بر اساس خط ‌ مشی و اهداف سازمانی، صیانت از نیروی انسانی را سرلوحه کار خود قرار داده و با توجه به فلسفه، نگرش و استراتژی یادشده، وظیفه نظارت مستمر بر رعایت مقررات و قوانین ملی و بین ‌ المللی در جهت کاهش اثرات عوامل زیان ‌ آور محیط کار، کنترل حوادث و مخاطرات ایمنی و همچنین پاسداری و حفظ محیط ‌ زیست، انجام اقدامات اورژانسی، نظارت بر فرایند درمان و حمایت روانی اجتماعی از کارکنان را دارد که سعی شده با ایجاد بستر فرهنگی خلاق و نگرشی نو و سیستماتیک، به تبیین تأثیر متقابل عوامل بهداشتی، ایمنی و محیط ‌ زیست بر سلامتی و ایمنی کارکنان پرداخته و از این طریق، نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را به ‌ طور نظام ‌ مند مورد ارزیابی قرار دهد و روش ‌ های مبتنی بر پیشگیری را ارائه نماید.

مدیر بهداشت حرفه ‌ ای، ایمنی و محیط ‌ زیست شرکت فولاد مبارکه در ادامه به فعالیت ‌ های واحدهای تحت سرپرستی خود اشاره نمود و درخصوص واحد ایمنی، بهداشت حرفه ‌ ای و آتش ‌ نشانی یادآور شد: مأموریت اصلی ما در شرکت «حصول اطمینان از تأمین ایمنی و شرایط کار سالم با حفظ محیط ‌ زیست» است که در این بین و با توجه به شرایط کرونایی کشور، ایمنی، بهداشت حرفه ‌ ای و آتش ‌ نشانی فولاد مبارکه به ‌ عنوان تدوین ‌ کننده استراتژی و برنامه ‌ های ایمنی و بهداشت حرفه ‌ ای در سازمان، با انجام بازرسی ‌ های ایمنی نقش کلیدی در ایجاد محیط ایمن در سازمان دارد. این قسمت بر مبنای مدیریت ریسک در شرکت، فعالیت ‌ هایی را اجرا نموده که بخشی از آن شامل موارد زیر است:

پیاده ‌ سازی استاندارد راهنمای مدیریت کار ایمن در دوران بیماری کووید 19 ISO45005:2020

نظارت بر عملکرد ایمنی کلیه نواحی و واحدهای مختلف تولیدی، خدمات فنی و پشتیبانی با انجام بازرسی ‌ های دوره ‌ ای، منظم و برنامه ‌ ریزی ‌ شده و همچنین بازرسی ‌ های موردی برحسب نیاز با توجه به شرایط موجود

تهیه و تدوین دستورالعمل ‌ ها و گردش کارهای موردنیاز به ‌ ویژه تهیه و تدوین دستورالعمل ‌ های بهداشتی مقابله با شیوع بیماری کرونا

ادامه اجرای اقدامات سند چشم ‌ انداز برنامه ارتقای ایمنی بهداشت حرفه ‌ ای پنج ‌ ساله دوم

بازرسی و نظارت بر عملکرد ایمنی و بهداشتی پیمانکاران فولاد مبارکه

تجزیه ‌ وتحلیل و بررسی حوادث شغلی و پیگیری انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه

تأیید و نظارت بر استفاده صحیح و کامل از تجهیزات فردی در سطح شرکت

انجام تست ‌ ها و آزمایش ‌ های ویژه و سایر اقدامات موردنیاز در جهت ارتقاء عملکرد ایمنی شرکت

تهیه گزارش ‌ های مدیریتی و ارائه به مدیران در جهت تدوین استراتژی ‌ های کلان سازمانی

برنامه ‌ ریزی و برگزاری جلسات ارتقای ایمنی در سازمان با محوریت معاونت بهره ‌ برداری به ‌ صورت آنلاین

اجرای پروژه ‌ ایمنی فرایند ( PSM ) در واحدهای منتخب شرکت

اجرای پروژه بهبود وضعیت ایمنی آسانسورهای شرکت

ساخت فیلم و کلیپ ‌ های ایمنی براساس رویدادهای مهم انسانی و تجهیزاتی

تهیه کلیپ ‌ های آموزش الکترونیکی ایمنی و بهداشتی

اجرای سیستم شناسایی خطرات براساس روش HAZOP در واحد باکس آنیلینگ

اجرای پروژه بهبود وضعیت ایمنی سبدهای حمل نفر در شرکت

اجرای برنامه مداخله ‌ ای ارگونومی مشارکتی با تأکید بر کاهش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی

ایشان در خصوص عملکرد واحد طب صنعتی و درمان با اشاره به تدوین و اجرای نقشه استراتژی طرح جامع سلامت شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در سالی که گذشت با پاندمی کرونا ویروس (کووید 19) در دنیا، نقش مهم و اثرگذار حوزه پیشگیری و سلامت بیش ‌ ازپیش خود را عیان نمود و مشخص شد که علی ‌ رغم پیشرفت ‌ های بزرگ بشری در همه عرصه ‌ ها، لازم است که بیشتر و مؤثرتر از گذشته به این امر پرداخته شود؛ بنابراین در حوزه سلامت، بیماریابی، پیگیری و درمان، فعالیت ‌ های بسزایی انجام شده که این فعالیت ‌ ها در زمان شیوع ویروس کرونا بیشتر از گذشته رخ می ‌ نماید.

در ادامه بخشی از فعالیت ‌ های این واحد در این خصوص را یادآور می ‌ شویم:

تدوین و جاری ‌ سازی نقشه استراتژی طرح جامع سلامت شرکت فولاد مبارکه

اجرای طرح غربالگری و کنترل شیوع بیماری کووید 19

انجام معاینات طب صنعتی پرسنل جدیدالاستخدام

راه ‌ اندازی کامل سیستم ثبت و پیگیری مغایرت ‌ های معاینات طب صنعتی

برگزاری کمیسیون ‌ های پزشکی و دندان ‌ پزشکی پرسنل و خانواده ایشان

برگزاری کمیسیون ‌ های پزشکی طب کار

ارائه خدمات اورژانس به مراجعین اورژانسی و غیر اورژانسی

انجام عملیات ‌ های امداد و مانورهای مرتبط با آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری

بررسی پرونده ‌ ها، درخواست ‌ ها و شکایات مربوط به امور درمان و هزینه ‌ های درمانی پرسنل و خانواده ایشان بر اساس قرارداد بیمه درمانی

بررسی و نظارت بر نسخ جمع ‌ آوری ‌ شده توسط کارگزار بیمه ایران

مدرسی فر همچنین به نقش مؤثر واحد محیط ‌ زیست که یکی دیگر از واحدهای تحت مدیریت خود است نیز اشاره نمود و افزود: در دهه ‌ های گذشته، بشر پس از قرن ‌ ها آموخت که تخریب محیط ‌ زیست اثرات جبران ‌ ناپذیری به بار خواهد آورد و احترام به محیط ‌ زیست و تلاش برای صیانت از آن متضمن زندگی بهتر برای نسل ‌ های آینده است. به همین سبب تلاش ‌ های وسیعی برای فرهنگ ‌ سازی در راستای احترام به محیط ‌ زیست در سطح بین ‌ المللی صورت گرفت. در شرکت فولاد مبارکه نیز استراتژی ‌ های مرتبط با حفظ محیط ‌ زیست تدوین و جاری ‌ شده است که اهم آن به شرح زیر است:

پایش پیمانکاران بر اساس الزامات HSE Plan

انجام آزمایش ‌ های خوداظهاری زیست ‌ محیطی و ارزیابی اثرات زیست ‌ محیطی برای کلیه طرح ‌ های توسعه

پایش و اندازه ‌ گیری آلاینده ‌ های زیست ‌ محیطی خروجی دودکش ‌ ها و پارامترهای آب و پساب به ‌ صورت مستمر

پایش و کنترل میزان انتشار گازهای گلخانه ‌ ای و ثبت در سیستم سازمان جهانی فولاد

نظارت بر سیستم مدیریت پسماندهای صنعتی و شهری در شرکت فولاد مبارکه

نظارت بر سلامت و بهداشت مواد غذایی ورودی، سلامت غذا و بهداشت محیط

طرح ‌ ریزی و برنامه ‌ ریزی جهت انتقال پساب شهرهای مجاور به فولاد و تصفیه و بازگردانی آب به چرخه تولید

بهره ‌ برداری از پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه گاز HRSG

پیگیری ساخت سالن ‌ های مجهز عملیات رنگ ‌ آمیزی و سند بلاست

پیگیری ساخت دو سیلوی ذخیره ریزدانه آهک

برنامه ‌ ریزی برای اجرای فاز دوم پایش آنلاین دودکش ‌ ها

نصب بیش از 40 عدد شوت تخلیه مواد در واحدهای انباشت و برداشت و احیا مستقیم

تجهیز برج ‌ های انتقال مواد واحد انباشت و برداشت به نازل ‌ ها و سیستم ‌ های پاشش آب مکانیزه

ساخت غبارگیر مجهز برای ترانسفر تاور احیا مستقیم 2

انعقاد قرارداد برای افزایش طول کوره ‌ های پیشگرم 3 و 4 نورد گرم برای مدیریت انرژی

مطالعه، بررسی و عقد قرارداد پروژه نصب سلول ‌ های خورشیدی در دریاچه ‌ های ذخیره پساب

مدیر بهداشت حرفه ‌ ای، ایمنی و محیط ‌ زیست شرکت فولاد مبارکه در پایان افزود: فولاد مبارکه در حوزه HSE یکی از شرکت ‌ های پیشرو در بین شرکت ‌ های فولادی است. لذا جای دارد مجددا از تمامی تلاشگران حوزه بهداشت حرفه ‌ ای، ایمنی و محیط ‌ زیست، همچنین مدیریت ارشد سازمان که با پشتیبانی از برنامه ‌ های HSE ، در حفظ و صیانت از نیروی کار و محیط ‌ زیست کوشا بوده ‌ اند تقدیر و تشکر نمایم.

ارسال نظر