معمای مرغ‌ بعد از خروج از مزرعه/ فروش گران خارج از شبکه توزیع با برچسب «تنظیم بازار»!

سرپرست اتحادیه سرا سری مرغداران گوشتی ایران گفت: موارد زیادی دیده‌شده که مرغ‌هایی خارج از شبکه باقیمت‌های بالا فروخته می‌شود و حتی بر روی مرغ مارک عرضه تنظیم بازار زده‌شده است که باید بررسی کنند چرا مرغداری که موظف است مرغ را باقیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به‌صورت زنده بفروشد همچنین خرده‌فروشی که ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان باید مرغ را عرضه کند چگونه خارج از شبکه و باقیمت گران به‌دست مردم می‌رسد.

معمای مرغ‌ بعد از خروج از مزرعه/ فروش گران خارج از شبکه توزیع با برچسب «تنظیم بازار»!
محمدعلی کمالی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت بازار مرغ و علل افزایش قیمت مرغ گفت: وضعیت امروز مرغ نتیجه عملکرد دو ماه گذشته است یعنی نتیجه عملکرد تولید امروز مرغ نیست و مرغ ۶۵ گرمی باید ۵۰ روز در سالن مرغداری نگهداری شود و بعد به‌دست مردم برسد متأسفانه طی ماه‌های گذشته با چند برهه مواجه بودیم.
سرپرست اتحادیه سرا سری مرغداران گوشتی ایران گفت: طی ماه‌های گذشته ۱۱۴ میلیون جوجه ریزی انجام‌شده، ولی به دلیل اینکه با گرمای هوا مواجه شدیم باعث شد که مرغ وزن کمتری بگیرد و ۴۰ هزار تن وزن کمتری از ۱۱۴ میلیون جوجه گرفته‌شده است.

وی افزود: علت دیگر تأمین و کیفیت نهاد آن‌ها است که متأسفانه در این برهه نهاد به موقع به‌دست مرغدار نرسیده اگرچه بازار گاه اعلام بار کرد، ولی خیلی از مرغداران نتوانستند به‌موقع نهاد از واردکنندگان دریافت کنند و مجبور شدند برای تأمین نهاده به بازار آزاد روی بیاورند درصورتی‌که کیفیت نهادها مناسب نیست و این مسئله عدم وزن گیری مرغ را تشدید می‌کند.

کمالی در خصوص وضعیت توزیع مرغ، گفت: مرغ، به‌صورت گرم مصرف می‌شود و به‌صورت زنده نیز احتکار نمی‌شود بنابراین زمانی که مرغ به وزن برسد باید به بازار عرضه شود و مرغدار موظف است متناسب با تعداد جوجه و نهادی که دریافت کرده است مرغ را تحویل دهد و اگر این کار را انجام ندهد در دوره بعد می‌تواند جوجه ریزی کند علاوه بر این فشار دستگاه‌های نظارتی مرغداران را مجبور می‌کند که مرغ را عرضه کنند حتی اگر دولت بر عهده خود وفا نکرده باشد. سرپرست اتحادیه سرا سری مرغداران گوشتی ایران بیان کرد: بعدازاینکه مرغ از مزرعه خارج می‌شود دیگر نمی‌دانیم چه اتفاقی برای مرغ می‌افتد، زیرا دیگر مرغدار مسئول این قضیه نیست باید بعد از کشتارگاه در مسیر توزیع را بررسی کنیم که چه اتفاقی می‌افتد و آیا مقدار مرغی که به کشتارگاه می‌رود به همان میزان از کشتارگاه خارج می‌شود و در شبکه توزیع عرضه می‌شود یا اینکه بخشی از مرغ، از‌ کشتارگاه به‌جای دیگری عرضه می‌شود همچنین مرغ از عمده‌فروشی به خرده‌فروشی عرضه می‌شود. وی اظهار کرد: موارد زیادی دیده‌شده که مرغ‌هایی خارج از شبکه باقیمت‌های بالا فروخته می‌شود و حتی بر روی مرغ مارک عرضه تنظیم بازار زده‌شده است که باید بررسی کنند چرا مرغداری که موظف است مرغ را باقیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به‌صورت زنده بفروشد همچنین خرده‌فروشی که ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان باید مرغ را عرضه کند چگونه خارج از شبکه و باقیمت گران به‌دست مردم می‌رسد.
کمالی در خصوص اینکه چرا مرغ را از شهرستان‌ها به تهران ارسال نمی‌کنند تا قیمت‌ها به تعادل برسد، گفت: در برخی از استان‌ها، استاندارها و کارگروه‌های تنظیم بازار تصمیماتی می‌گیرند که برای تنظیم بازار، اولویت را به استان خود می‌دهند و این مسئله عاملی است که باعث می‌شود میزان مرغی که باید به تهران ارسال شود به‌موقع ارسال نمی‌شود و فشار ایجاد می‌کند.
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار