مردم اصفهان خواستار شهردار بومی

تنها 2 درصد نام هاي اعلام شده در فراخوان انتخاب شهردار بومي اصفهان نبودند

مردم اصفهان خواستار شهردار بومی

سخنگوی دوره ششم شورای شهر اصفهان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان داشت از فراخوان مردمی انتخاب شهردار اصفهان 140 نفر معرفی شدند که در این میان تنها 2درصد افراد غیربومی پیشنهاد داده‌شده بودند؛ به‌زعم علی صالحی این امر نشانگر آن است که مردم اصفهان نه‌تنها به دنبال مدیر بومی هستند بلکه به توانایی و توانمندی مدیران بومی استان تأکید و اعتقاد دارند.

صالحی در مورد روند انتخاب شهردار اصفهان بیان داشت: پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات به‌سرعت و بدون فوت وقت اقدام به برگزاری جلساتی داشتیم که طی آن نسبت به وضعیت موجود شهرداری، برنامه راهبردی شورا و انتخاب شهردار بحث و بررسی انجام می‌شد. در این راستا برای جلوگیری از زمین ماندن کارها و نیز بدون مدیر ماندن شهرداری، علی‌رغم اینکه جلسات علنی شورا روزهای یکشنبه بود اما در یک پنجشنبه با جلسه‌ای فوق‌العاده نسبت به اعلام سرپرست شهرداری اصفهان اقدام کردیم.

او افزود: در فرایند انتخاب شهردار کمیته 7 نفره‌ای تشکیل شد که ریاست آن بر عهده آقای نادر الاصلی بود و بنده معاون مدیر محتوایی بوده و آقای نباتی نژاد نیز مدیر اجرایی آن بودیم که در این کمیته به همراه 4 عضو دیگر موارد و محتواها در چهارچوب فرایند موردنظر برای انتخاب شهردار تدوین می‌شد. این در حالی است که در کنار آن سایت شهر زندگی برای جلب مشارکت مردم و نخبگان راه‌اندازی و مصادیق انتخاب شهردار بر اساس بخشنامه وزارت کشور ارزیابی و بررسی شد. صالحی بیان داشت: بیش از ۵۴ شاخص منحصربفرد به دست آمد که در ۱۸ شاخص اصلی و شش معیار کلیدی دسته‌بندی شد؛ دراین‌بین مواردی که بیشترین فراوانی را داشت در اختیار مردم قرار گرفت و منتشر شد. هم‌چنین ۱۴۰ نام برای انتخاب شهردار اصفهان از سوی هزار و ۵۶ نفر نخبگان در قالب ۳۰ گروه نخبگانی به دبیرخانه شورا رسید شد که از این جمع 70 نفر حداقل‌های قانونی برای هر مسئولیتی را نداشتند و ۷۱ نفر حداقل‌های قانونی برای گرفتن هر مسئولیتی را نه صرفا شهردار، داشتند. لازم به ذکر است در این نام‌ها تنها 2 درصد افراد غیربومی ذکر شده بود و مابقی تمام افراد از اهالی اصفهان برای این سمت پیشنهاد شده بودند.


نخستين تماس در مرحله 11 نفري به صورت كتبي


سخنگوی شورای شهر ادامه داد: در غربال اولیه از 71 نام به 21 نفر رسیدیم و در گام دوم از 21 به 11 نفر غربالگری را دقیق تر انجام دادیم مثلا اگر حداقل 9 سال سابقه فعالیت مدیریتی مدنظر بود مواردی که 8 سال یا نزدیک 9 سال بود را حذف کردیم. در ادامه شاخص‌های مردمی و منویات رهبری مبتنی بر توانمندی علمی و عملی در مدیریت شهری را در نظر گرفتیم. در این مرحله برای نخستین بار با 11 نفر به صورت کتبی تماس گرفته و از ایشان برنامه، سوابق و تجاربشان را درخواست کردیم. او اضافه کرد، دو مورد از افراد در این مرحله انصراف دادند و از میان 9 نفر به پنج گزینه‌ای رسیدیم که پیش از این نام‌های ایشان برده شده است که در این مرحله 2 بار گفتگو حضوری داشتیم و سؤالات و رزومه قبلی را در گام جدید با درخواست برنامه‌های آتی در قالب 25 سؤال پیش بردیم. در نهایت 2 نفر از اعضایی که با برنامه‌های راهبردی شورای شهر هم‌راستایی بیشتری داشتند برگزیده‌شده و از آن میان یک نفر یعنی آقای علی قاسم‌زاده با رأی 12 نفر اعضای شورا به این سمت برگزیده شد. صالحی تصریح کرد: حاصل این فراخوان و برنامه‌ای که اجرا شد یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع از نخبگان اصفهان است که می‌توان هم از ایشان در انتصاب‌های مختلف استفاده کنیم و هم بدانیم در شهرمان چه ظرفیت‌هایی وجود دارد ضمن اینکه تأکید ما بر فرآیند نبود بلکه بر خروجی این فرایند تأکید داشتیم و می‌خواستیم از ظرفیت‌هایی که در اصفهان وجود دارد بهره‌مند شویم.


مصداق جوان‌گرایی خط زدن باتجربه‌ها نیست


سخنگوی شورای شهر اصفهان در پاسخ به اینکه چرا شورای اسلامی شهر در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر جوان‌گرایی گام برنداشت و مدیر جوان برنگزید، گفت: مصداق جوان‌گرایی صرفا در جایگاه شهردار قابل‌تعریف نیست بلکه جوان‌گرایی در انتصاب رده‌های میانی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدیر شهرداری را شامل می‌شود مورد تأکید شورای شهر بوده است که در این راستا ترکیبی از باتجربه‌ها و جوان‌ها را داشته باشیم. ضمن اینکه مقام معظم رهبری چند مرتبه مصداق جوان‌گرایی را تشریح کرده‌اند و گفته‌اند که این مهم به این معنا نیست که تمام باتجربه‌ها را کنار بزنیم. همچنین جوانی لزوما به سن افراد نیست و همان‌طور که رهبری شهید سردار سلیمانی را یکی از مصادیق آن می‌دانند. صالحی در مورد هم‌راستا بودن گزینه انتخابی شورا برای شهردار عنوان کرد: شهردار مستقل و اختیارات او در قانون مشخص شده است و تعامل شهردار با شورا و حتی دیگر دستگاه‌ها یک مزیت برای اوست. این امر به آن معنا نیست که شورا فضایی را ایجاد کرده که شهردار حرف‌گوش‌کن او باشد و هر چیزی از دهان شورا درمی‌آید شهردار انجام دهد. ضمن اینکه ما در راستای تحقق شعاری که تحت عنوان «اصفهان، شهر زندگی» داشتیم، اجتماعی و فرهنگی بودن شهردار را یک مزیت می‌دانستیم چرا که امروزه شهرهایی در دنیا پیشتاز هستند که از لحاظ زندگی فرهنگی و اجتماعی زیست‌پذیر باشند بنابراین اگر قرار است اصفهان شهری در تراز شهرهای خوب جهان قرار بگیرد باید با این دیدگاه‌ها منطبق باشیم.


نسبت فاميلي در انتخاب شهردار بي‌تأثير بود


صالحی در واکنش به شائبه تأثیر نسبت فامیلی شهردار منتخب با رئیس شورای شهر اصفهان گفت: نخست اینکه هر دوی این افراد دارای سابقه فعالیت طولانی در امور استانی و کشوری بوده و اعتباری بالای 30 سابقه دارند که نیازمند بهره گرفتن از رابطه‌ای که در 5 سال اخیر ایجادشده نیستند. نسبت فامیلی این دو شخص، اگر امتیاز منفی نداشت، مطمئن باشید امتیاز مثبت هم نداشت . ضمن اینکه در انتخاب شهردار اصفهان روال کاملا قانونی طی شده به‌این‌ترتیب که این روند انتخاب بوده نه انتصاب، ایشان فامیل درجه‌یک نیست و در نهایت به انتخاب مستقیم آقای نور صالحی برگزیده نشده و بر اساس رأی‌گیری تمام اعضای شورای شهر بوده است.


مدرك تحصيلي قابل انطباق است


سخنگوی شورای شهر اصفهان در واکنش به مدرک غیر مرتبط شهردار اصفهان بیان داشت: نخست اینکه بخشنامه مصوبه وزیران با تغییر وزیران به تغییر مصوبه نیز قابل‌اجرا است و در حال حاضر بخشنامه‌ای در مورد انتخاب شهرداران به تصویب هیأت وزیران رسیده اما اجرای آن به وزیر کشور سپرده شده که به معاون عمرانی وزارت کشور یعنی آقای جمالی نژاد تفویض شده است. او افزود. اکنون تغییراتی در بخشنامه وجود دارد که حتما در آینده محتمل است، اما در مورد شهردارانی که رشته آنها منطبق نیست، با تائید وزیر کشور اجازه فعالیت داده‌شده است. موضوع دیگر تطبیق رشته‌ها است که رشته تحصیلی علی قاسم‌زاده در شاخه علوم اجتماعی در رشته مشاوره ایشان، با سرفصل رشته‌هایی که در بخشنامه اشاره‌شده قابل تطبیق است و تائید این موضوع نیز با وزیر کشور است. در نهایت مرجع صدور حکم وزارت کشور است اما آنچه تشخیص داده‌شده به نظر اعضای شورای شهر گزینه منتخب شهرداری منعی برای فعالیت نداشت . این در حالی است که آقای قاسم‌زاده 9 سال سابقه فعالیت در سطوح عالی شهرداری را داشته است و فعالیت او با این سمت چندان غیر مرتبط و خالی از تجربه نیست. صالحی در واکنش به از پیش مشخص بودن گزینه‌های نهایی انتخاب شهردار اصفهان گفت: هر گزینه دیگری که انتخاب می‌شد، بخشی از گمانه‌زنی‌ها درست بود و حتی از میان پنج گزینه نهایی چهار نفر از یک سال پیش در بعضی گمانه‌زنی‌ها به‌عنوان شهردار آینده مطرح بودند ولی ما فرایند را تشکیل دادیم تا اسیر گزینه‌های خاص یا خطای شناختی نشویم. اگرچه قبول داریم که هر 5 نفر نهایی جزو گمانه‌زنی‌ها از پیش تعیین‌شده بودند
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار