کبد چرب ؛ علل و درمان

لیلا لقمانی : در اکثر موارد کبد چرب، بدون علامت است و بصورت اتفاقی با انجام آزمایش خون یا سونوگرافی شکم، کشف می گردد، اگر چه برخی بیماران به ندرت از درد مبهم قسمت بالا و راست شکم یا احساس خستگی زودرس شکایت دارند. 

علل:

علت بیماری را می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد. گروه اول داروها و سموم و گروه دوم اختلالات سوخت و ساز بدن.

چاقی از مهمترین علل ایجاد کبد چرب است، البته افزایش میزان چربی شکمی که باشاخص اندازه دور کمر به دور باسن اندازه گیری می شود، نقش مهم تری از چاقی کل بدن، در بیماری کبد چرب دارد.

افزایش چربی شکمی نشانه ای از مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک می باشد.

افزایش چربی خون از دیگر اجزاء سندرم متابولیک است که با بیماری کبد چرب ارتباط دارد و درمان مناسب افزایش چربی خون، منجر به کاهش روند تخریب سلولهای کبدی در بیماری کبد چرب می شود.

درمان:

بر اساس اطلاعات موجود، کاهش وزن اصولی، حذف داروها و سموم احتمالی و نیز کنترل دیابت و چربی خون، اساس درمان را تشکیل می دهد. مطالعات متعدد بر روی بالغین و کودکان، نشان دهنده اثر تغذیه و ورزش در بهبود بیماری بوده است.

در بین درمانهای کنونی، کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل موثرترین درمان بیمای کبد چرب می باشد. کاهش وزن سریع ( به خصوص پس از جراحی های درمان چاقی) باعث تشدید بیماری کبد چرب می شود، لذا جهت رسیدن به وزن ایده ال و تنظیم سرعت کاهش وزن، مشاوره با متخصص تغذیه همراه بایک برنامه ریزی و پیگیری دقیق، ضروری می باشد، چرا که رژیم های غیر علمی نه تنها موثر نبوده، بلکه صدمات جبران ناپذیری در مبتلایان به کبد چرب ایجاد می کند.

رژیم غذایی :

جهت رسیدن به وزن ایده ال، محدود کردن کالری دریافتی یا همان محدودیت کالری رژیم غذائی موثرترین روش می باشد.

استفاده از رژیم کم کالری با توجه به میزان کاهش وزن و استفاده درست از ویتامینها و پروتئین ها و رژیم غذایی بسیار مفید بوده و تا رسیدن به وزن ایده ال باید ادامه یابد.

انچه بیماران باید توجه داشته باشند این است که پس از رسیدن به وزن ایده ال باید با ورزش و رژیم غذایی مناسب، آن وزن را حفظ کنند، چرا که در صورت عدم توجه و افزایش میزان دریافت کالری ( پرخوری) مجدداً در معرض عوارض بیماری کبد چرب قرار خواهند گرفت .

یکی از روش های بسیار مناسب برای حفظ وزن، ورزش است که عمدتاً از طریق کنترل اشتها سبب حفظ وزن ایده ال می شود. نقش ورزش در کاهش وزن بسیار کم اهمیت تر از رژیم است و نقش اصلی آن در حفظ وزن ایده ال است.

به نظر می رسد پس از رسیدن به وزن ایده ال با رژیم غذایی درست، ورزش می تواند وزن مناسب را حفظ نماید.

جراحی با روش های متعدد فقط در بیماران مبتلا به چاقی کشنده که به درمان طبی پاسخ نمی دهند توصیه می شود.

اعمال جراحی در بهترین شرایط نیز دارای عوارض بوده و به عنوان آخرین خط درمان چاقی و فقط در برخی افراد قابل توصیه است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در کلینیک فوق تخصصی بیماری های گوارش و کبد پورسینای حکیم ،اولین مرکز پزشکی مستقر در شهرک سلامت اصفهان

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار