قیمت تعریف‌شده برای صادرات دام بالاست/ بازگشت ارز؛ مشکل و دغدغه اساسی صادرکنندگان

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده گفت:در حال حاضر صادرات به راحتی انجام نمی‌شود به دلیل این که بخشنامه‌هایی در دولت قبل در خصوص صادرات وضع شده بود که هم اکنون نیز اجرا می‌شود و یکی از موارد بخشنامه بازگشت ارز است که از مشکلات و دغدغه‌های اساسی صادر کنندگان است.

قیمت تعریف‌شده برای صادرات دام بالاست/ بازگشت ارز؛ مشکل و دغدغه اساسی صادرکنندگان
منصور پوریان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص جزئیات صادرات دام غیرمولد،گفت: در شرایط حال حاضر صادرات دام غیر مولد جزء سیاست‌های حمایتی از تولید است و طبق وعده وزیر جهاد کشاورزی، ابلاغ صادرات دام غیرمولد صورت گرفته تا حمایتی برای قشر تولید کننده دام باشد.

وی افزود: در حال حاضر صادرات به راحتی انجام نمی‌شود زیرا بخشنامه‌هایی در دولت قبل در خصوص صادرات وضع شده بود که هم اکنون نیز اجرا می‌شود و یکی از موارد بخشنامه درخصوص بازگشت ارز بوده که از مشکلات و دغدغه‌های اساسی صادر کنندگان است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده بیان کرد: دغدغه دیگر این است که مبالغ حاصل از دام صادراتی به چه صورت به کشور بازمی گردد، زیرا تعاملات بانکی در خارج از کشور تعطیل است بنابراین باید از کانال‌های غیربانکی اقدام کنیم که دارای ریسک و هزینه هنگفت است.

پوریان اظهار کرد: در شرایط کنونی قیمت‌هایی که برای صادرات دام تعریف شده بسیار بالاست در حالی که قیمت دام در بازار‌های مقصد فاصله چندانی با قیمت داخل کشور ندارد.

وی خاطر نشان کرد:برای انجام صادرات دام باید محاسباتی را در نظر داشته باشیم و این محاسبات شامل قیمت تعریف شده دولت برای خرید دام بوده که ۶۲ تومان است همچنین هزینه ۲۵ تومانی بابت قرنطینه شدن هر کیلوگرم دام است که باعث افزایش قیمت دام برای صادر کننده می‌شود.
پوریان در ادامه گفت: بنابراین از خرید دام تا اجرا و الزامات بهداشتی باعث افزایش قیمت دام می‌شود.

وی اظهار کرد: صادرات دام سخت است و به دلیل سختی امکان صادرات نیز فراهم نمی‌شود باید به جای قیمت تعریف شده ۶۲ تومانی قیمت عادی برای دام باقی بماند تا صادرکننده بتواند از داخل کشور دام را با قیمت مناسب تهیه کند و به اعتبار هزینه‌ای که به دام اضافه می‌کند دام را بفروشد.

رئیس شورای تامین کننده دام زنده گفت: در حال حاضر قیمت دام سبک در عراق ۱۳۰ دلار است.
وی بیان کرد: با احتساب هزینه‌های صادرات، صادرات دام کار سختی است و باید اجازه بدهیم صادرات روال عادی را طی کند یعنی صادر کننده دام مناسب را تهیه و از دامدار خرید کرده و پول را مستقیم پرداخت کند.
رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده گفت: همچنین باید اجازه دهیم صادر کننده با ارائه فاکتور به تولید کننده، دام را خریداری کرده و پول را نقد پرداخت کند و بدین صورت صادرات خیلی بهتر است دامدار را نیز از ضرر خارج می‌کنیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار