بدهی سنگین هلال احمر برای واردات واکسن سینوفارم

دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت:ما تنها به اندازه دریافت هزینه خرید واکسن از بانک مرکزی ارز دریافت کرده ایم و در زمینه حمل و نقل، گمرک، بیمه و دیگر متعلقات یا هزینه کردیم و با ما تسویه نشده و یا هنوز به آن بخش‌ها بدهکاریم، لازم به ذکر است این بدهی به رقمی سنگین یعنی نزدیک به ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

بدهی سنگین هلال احمر برای واردات واکسن سینوفارم

محمد حسن قوسیان مقدم دبیر کل و سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با میزان در مورد واگذاری واردات واکسن سینوفارم به نهاد‌های دیگر گفت از آغاز سال جدید و پس از دریافت مجوز از نهاد‌های مربوطه هلال احمر بیش از ۱۱۲ میلیون دز واکسن وارد کشور کرده است، که هلال احمر نه تنها در این طرح بلکه در سایر فعالیت‌های خود هیچگاه به دنبال انجام فعالیت اقتصادی نبوده است و تا به حال نیز دریافتی بابت بیمه، ترانسفر و گمرک حتی با وجود اعلام ستاد کرونا مبنی بر تسویه حساب با این جمعیت نداشته است.

وی ادامه داد:پس از انجام تبادلات با صلیب سرخ چین و انجام قرار داد هزینه مورد مطالبه صلیب سرخ چین در مورد واکسن‌ها از سوی بانک مرکزی و با همراهی و حمایت وزارت خارجه و سایر نهاد‌های مسئول انجام می‌گرفت و این مبالغ صرفا جهت خرید خود واکسن بوده است.

قوسیان مقدم گفت:ما تنها به اندازه دریافت هزینه خرید واکسن از بانک مرکزی ارز دریافت کرده ایم و در زمینه حمل و نقل، گمرک، بیمه و دیگر متعلقات یا هزینه کردیم و با ما تسویه نشده و یا هنوز به آن بخش‌ها بدهکاریم، لازم به ذکر است این بدهی به رقمی سنگین یعنی نزدیک به ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی در مورد قیمت واکسن وارداتی به کشور گفت:با توجه به اینکه صلیب سرخ چین طرف مقابل ما برای واگذاری و فروش واکسن بود و هلال احمر نیز جمعیتی است که در راستای اقدامات عام المنفعه و بشر دوستانه قدم برمی دارد، از این رو از سوی آن‌ها تسهیلاتی برای ما درنظر گرفته شده بود.

وی گفت:توجه کنیدکه واکسن سینوفارم که تا پیش از این بین ۱۴ تا ۱۵ دلار خرید و فروش شده بود را جمعیت هلال احمر به قیمت ۸.۹ دلار یعنی همراه با تخفیفاتی وارد کشور می‌کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر سایر دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی برای واردات این نوع واکسن بخواهند ورود کنند نیز چنین تسهیلاتی برایشان وجود دارد، گفت:خیر این طور نیست، اگر سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بخواهند برای واردات وروداین نوع واکسن ورود پیدا کنند طبعتا دیگر به چنین قیمتی نخواهد بود.

وی در همین رابطه گفت:چنانکه پیش از این یکی از شرکت‌های خصوصی در کشور برای واردات ۱۰ میلیون دز واکسن سینوفارم مبالغی بیش از مبالغ خریداری شده توسط جمعیت هلال احمرپرداخت کرده بود.

وی اضافه کرد:سایر نهاد‌ها و شرکت‌های خصوص اگر بخواهند برای واردات ورود کنند باید همان قیمت تعیین شده یعنی در حدود ۱۴ دلار را پرداخت کنند، این درحالی است که هلال احمر همین واکسن را از مبدا پکن با مبلغی کمتر وارد کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار