اصول تمیز کردن شومینه

با فرا رسیدن فصل سرما، نیاز ما به استفاده از لباس ها و وسایل گرمایشی از جمله شومینه احساس می شود. تمیز کردن شومینه نیز نیاز دیگر و مهمی است که باید برای تکمیل شدن این موضوع به آن توجه گردد. برای آشنایی با روش های آسان و کاربردی این پاکسازی همراه آرگا بمانید.

شومینه ها از لحاظ کارایی و سوخت کاربردی تنوع بالایی از جمله شومینه الکلی، شومینه هیزمی، شومینه گازی، شومینه الکلی، شومینه برقی را دارا می باشند. شومینه های هیزمی و یا چوبی نوعی از شومینه ها هستند که به نوعی کلاسیک محسوب شده و به دلیل استفاده سخت و همراه با آلودگی بودن کمرنگ شده است. بگذریم با کمی تفاوت برای تمیز کردن شومینه یکسری اصول و نکات وجود دارد که آرگا آموزش می دهد.

اصول تمیز کردن شومینه

شومینه ها یکی از وسایل گرمایشی هستند که در منزل و همچنین ویلاها دارای کاربرد بالایی بوده و امروزه محبوبیت زیادی دارند. نظافت برای هر وسیله ای و هر مکانی لازم و ضروری است، که شومینه نیز مستثنی نمی باشد. تمیزکاری بخش های مختلف شومینه از جمله سقف، کف، دودکش و لکه های ایجاد شده بر روی سطح، با انجام روش ها و توضیحات شرح داده شده در ادامه ممکن و حتی آسان می گردد.
اموزش پاک کردن شومینه از درون و بیرون

اقدامات اولیه

به طور کلی تمیز نمودن شومینه را می توان در چند مرحله خلاصه کرد: ۱- بیرون آوردن و تمیز نمودن داخل شومینه، ۲- تمیز نمودن دودکش شومینه، ۳- تمیز نمودن و از بین بردن لکه دوده های دیوار، سقف و دودکش شومینه.


ابتدا برای آغاز شیر گاز شومینه را بسته و منتظر بمانید تا گاز از داخل لوله بیرون بیاید(زمانی به اندازه چند دقیقه). سپس لازم است تا فرصت دهید فضای درون شومینه و سایر لوازم موجود سرد گردند.
سپس هیزم های تزیینی را از درون شومینه بیرون آورده و بر روی یک حوله و یا یک تکه پارچه تمیز بگذارید. بعد با قلمویی همه ی خاکستری ها و سیاهی های آنها را تمیز نمایید. در صورتی که شومینه شما دارای سنگ می باشد، لازم است سنگ ها را پس از سرد شدن بیرون آورده و به همین ترتیب بر روی پارچه قرار داده و با کمک جارو و یا دستمال گرد و خاک های آن را جدا کنید.
آموزش تمیز کردن شومینه های مختلف

روش های مورد استفاده برای تمیزکاری شومینه

توجه داشته باشید که از اول تا آخر تمیز کردن شومینه از ماسک، عینک محافظ، دستکش بهره ببرید.

سرکه

جهت از بین بردن دوده های درون شومینه که زیاد سرسخت نیستند، کمی آب و سرکه را به میزان یکسان با یکدیگر ترکیب نمایید. بعد محلول را درون بطری اسپری ریخته و بر روی همان قسمت بپاشانید. پس از پاشاندن سرکه و آب, به وسیله ی برسی تمیز و خشک مشغول پاک کردن دوده گردید.

نمک

بنا به باور عده ای به کارگیری نمک درون آتش توانایی از بین بردن و تمیز کردن دوده های سست گرد سنگ شومینه را دارد.
ایده و روش هایی کاربردی و جالب از تمیز کردن شومینه

مایع ظرفشویی و جوش شیرین

لکه های حاوی دود یا به بیانی همان دوده ها، شامل کمی رسوب های چرب و کربنی می باشند که موجب به وجود آمدن لکه های سخت و پس از مدتی خشک و جامد در پیرامون شومینه می گردد. ۱ - ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۲ - ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و مایع ظرفشویی مخلوط نمایید تا شبیه خمیر گردد. با کمک برس و مسواک خمیر را به شکل چرخشی بر روی لکه ها بمالید. پس از یک ربع ساعت این مکان را با استفاده از آب گرم شست و شو دهید.

کرم تارتار و آب

در این شیوه کرم تارتار را درون ۱ پیمانه آب حل نمایید؛ تا خمیر یکنواختی به دست بیاید. به این صورت که ۲ قاشق کرم تارتار را با اندازه اندکی آب ترکیب نمایید تا خمیری نرم آماده گردد. سپس این خمیر را با کمک اسفنجی تمیز بر روی لکه ها برای ۱۰ - ۱۵ دقیقه قرار دهید تا همه ی آنها برطرف شوند. پس از آن مکان آغشته شده به خمیر را با آب گرم شست و شو دهید. این شیوه برای رفع لکه های سخت و کهنه را مناسب می باشد.
اموزش تمیز نمودن انواع شومینه

تری سدیم فسفات

تری سدیم فسفات از جمله مواد شیمیایی پر خطر می باشد که که لازم است موقع استفاده آن تمامی کارهای محتاطانه را انجام دهید. برای این منظور یعنی تمیز نمودن لکه های شومینه می توانید بطری اسپری تمیز را آماده نموده و داخل آن را با استفاده از محلول پر نمایید. بعد کمی از این محلول را بر روی لکه هایی سخت و کهنه شده اند، بپاشانید و به وسیله ی برسی بزرگ و سفت, آن را بر روی لکه ها به آرامی بمالید. در نهایت با استفاده از دستمالی تمیز و خشک، سنگ را خشک و تمیز نمایید. توجه داشته باشید موقع استفاده از این مواد شیمیایی، روی سطح زمین را با پارچه و یا دستمال بپوشانید.
آموزش تمیز کردن لکه های سست و سخت شومینه

نکات طلایی و کاربردی برای تمیزکاری شومینه

  • موقع تمیز نمودن شومینه، خوب است از عینک لاستیکی و همچنین دستکش و ماسک بهره ببرید.
  • پیش از بکارگیری هر نوع مواد شیمیایی و شوینده ها جهت تمیز نمودن بخش های مختلف شومینه، اول مواد شوینده را بر روی قسمت کوچکی از آن آزموده و از عملکرد آن بر روی لکه ها اطمینان حاصل کنید.
  • جهت دارا بودن شومینه ای تمیز خوب است که از چوب و یا هیزم هایی خیلی خشک بهره ببرید، زیرا که چوب های مرطوب موجب به وجود آمدن لکه در سطح شومینه می شوند.
  • در صورت خاموش بودن شومینه جهت تمیز نمودن درون آن از جارو و خاک انداز در بازه زمانی یک هفته ای استفاده کنید. همچنین می توانید از جارو برقی برای تمیز نمودن آن نیز استفاده کنید.
آموزش پاک کردن شومینه با ایده های خلاقانه
  • مواد شیمیایی را بدون داشتن آگاهی در مورد آنها برای تمیز نمودن شومینه ها به کار نبرید، زیرا هر یک از شومینه ها و سنگهای آنها دارای مواد تشکیل دهنده ای متفاوت می باشد؛ که اگر با آن سازگار نباشد می تواند نتایج نامطلوبی همچنین بیشتر شدن اثر لک و آسیب رسیدن به جنس شومینه را در برداشته باشد.
  • جهت پاک نمودن شیشه شومینه شیشه ای خود، از شیشه پاک کن مخصوص آن بهره ببرید. در صورت کم بودن میزان گرد و خاک بر روی آن، شیشه پاک کن را بر روی پارچه ای ریخته و سپس با کشیدن حرکت های چرخشی بر روی سطح شیشه آن را پاک کنید. و اما در صورت زیاد بودن اندازه خاکستر و گرد و غبار بر روی سطح شیشه ای می توانید با استفاده از اسپری، مقداری از شیشه پاک کن مخصوص را بر روی شیشه بپاشید و بعد با دستمال تمیز نمایید. هرگز از شیشه پاک کن های معمولی جهت تمیزکاری شیشه شومینه بهره نبرید.
آموزش تمیز کردن شومینه های گازی، برقی و الکلی و ...
  • به هیچ وجه از صابون و یا مایع جهت تمیز نمودن درون و قسمت های پیرامون شومینه بهره نبرید، چون امکان دارد پس از روشن شدن با ادغام شدن با حرارت آتش عملکردی متفاوت داشته باشد. از مایع ظرفشویی و صابون به همراه آب گرم می توانید برای پاک کردن تیرگی ها و لکه های بیرون شومینه می توانید استفاده نمایید.
  • همچنین باید به این موضوع دقت کنید که برای تمیز نمودن شومینه اعم از هر متریال ساخته شده ای، لازم است تنها از آب گرم بهره گرفته شود.
  • پس از به پایان رسیدن تمیز نمودن شومینه و بیرون آوردن اجزای آن، خوب است آن را چک کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل و خرابی، اقدام به برطرف سازی آن کنید. برای این منظور می توانید به افراد ماهر و دارای تخصص در این زمینه مراجعه نمایید.
  • تمیز نمودن درون دودکش را می توانید با استفاده از برسی دارای دسته بلند انجام دهید. اغلب این کار در فاصله زمانی سالیانه صورت می پذیرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار