مراقب خوشه‌های پراکنده بیماری باشیم/ رشد معنادار ۱۱ درصد نرخ ابتلای روزانه + نقشه و نمودار

روند نزولی نرخ ابتلای روزانه دیروز درحالی معکوس شد که کارشناسان براین باورند در شرایط فعلی باید مراقب خوشه‌های پراکنده بیماری در سراسر ایران باشیم.

مراقب خوشه‌های پراکنده بیماری باشیم/ رشد معنادار ۱۱ درصد نرخ ابتلای روزانه + نقشه و نمودار

درشرایطی که روند نزولی نرخ ابتلای روزانه تغییر جهت داده و دیروز دوباره در مدار صعود قرار گرفته است کارشناسان براین باورند افزایش لکه‌های بیماری یا همان کانون‌های بحرانی در گوشه و کنار ایران زیر سایه بی توجهی و عادی‌انگاری مردم می تواند مشکلات جدی در مدیریت کرونا ایجاد کند.
کارشناسان در این زمینه می‌گویند: تغییر جهت آمارهای روزانه نرخ ابتلا شاهد مثالی غیرقابل انکار در احتمال بروز بحرانی تازه به نام پیک ششم کرونا در ایران است و به همین دلیل لازم است، علاوه بر ممانعت از جابه‌جایی جمعیت "از" و "به" روند اجرای قرنطینه‌هوشمند در این مناطق را جدی و سریع عملیاتی شود تا بتوان این کانون‌ها را برای مدیریت بیماری کاملاً تحت کنترل داشت.
به گفته این گروه افزایش نرخ ابتلای روزانه با رشدی معادل 11.03 درصد گواه این مدعاست که ویروس منحوس همچنان فعال و مهار نشده در ایران مشغول فعالیت است هرچند شاخص‌های کلی نسبت به اواسط تابستان کاهشی چشمگیر دارند اما فعالیت زیرپوستی ویروس را نباید نادیده گرفت به‌خصوص اینکه ویروس منحوس ثابت کرده می‌تواند زیر سایه عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در کوتاه مدت اثرگذاری بالایی ایجاد کرده و بحران آفرین باشد.
این کارشناسان معتقدند زنجیره معنادار تغییرات آماری در آخرین جدول منتشر شده از سوی وزارت بهداشت؛ نشان می‌دهد که زنجیره ایجاد بحران درحال تکمیل شدن است چون همزمان با رشد نرخ ابتلای روزانه می‌بینیم تعداد موارد بستری نیز رشدی معادل 9.44 درصد و در نهایت میزان فوتی‌ها با رشدی 5 درصدی مواجه شده است.
به گفته این گروه اگرچه تعداد مواد فوتی نسبت به قله یا حتی اواسط پیک پنجم کرونا قابل مقایسه نیست و کاهش چشمگیری داشته است اما نباید فراموش کنیم که شرایط همواره شکننده بوده و نمی‌توانیم بگوییم که از محدوده خطر خارج شده‌ایم از این رو بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار درکنار واکسیناسیون گسترده رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت هرچه تمام‌تر است.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

بیشتر بخوانید
استان اصفهان/ 382 مورد ابتلای جدید ثبت شد
پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا 1202220 نفر بوده که از این تعداد 120026 نفر بهبود، 178733 بستری و 16671 نفر هم فوت کردند.
وی افزود: در 24 ساعت گذشته 382 بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی، 174 نفر در مراکز درمانی بستری و207 نفر ترخیص شدند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1000 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 207 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
عقدک تصریح کرد: بیمار 11 مشکوک و قطعی به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.
مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ترس برخی از مردم از واکسن کرونا، اظهار داشت: ترس از واکسن به دلیل اینکه واکسن جدیدی است طبیعی است، اما مهم این است که با این ترس برخورد منطقی داشته باشیم و عوارض و فواید تزریق واکسن را در دو کفه ترازو گذاشته و مقایسه کنیم.
منصور شیری پیرامون خودداری برخی از افراد جامعه از تزریق واکسن کرونا، گفت: یکی از دلایل مهم ترس و نگرانی از واکسن کرونا آگاهی پایین از نتایج واکسن و اثربخشی آن است که ممکن است برخی افراد را دچار اضطراب کند.
وی با بیان اینکه برای برخورد منطقی با واکسن هراسی باید به ‌صورت منطقی با این موضوع برخورد کنیم، تصریح کرد: باید از منابع و داده‌های علمی استفاده کنیم و به افرادی که از تزریق واکسن هراس دارند نشان دهیم واکسن زدن چه فوایدی دارد، و در مقابل اگر واکسن نزنند دچار چه مضراتی می‌شوند تا با مقایسه این دو بتوانند تصمیم منطقی بگیرند.
مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: منشأ ترس برخی از افراد از واکسن به اطلاعاتی برمی‌گردد که از محیط پیرامون، دوستان، آشنایان، رسانه‌ها و فضای مجازی گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون برای کنترل یک اپیدمی موضوع جدیدی در دنیا نیست، گفت: واکسن هراسی نیز موضوع جدیدی نیست و از بیش از 200 سال پیش که واکسن آبله توسط ادوارد جنر کشف شد شایعات زیادی در مورد واکسن بوده و برخی اعتقاد داشتند افرادی که واکسن می‌زنند دچار مشکل و عوارض جدی می‌شوند. حتی اولین برنامه دولت در ایران برای واکسیناسیون علیه آبله که توسط امیرکبیر حدود 150 سال قبل اجرا شد با مقاومت زیادی روبرو شد تا جایی که مقرر کردند افرادی که واکسن نمی‌زنند پنج تومان جریمه شوند، با این‌حال مردم از زدن واکسن فرار می‌کردند.
شیری با یادآوری اینکه ترس از واکسن به‌ مرور در جوامع کمتر شد، گفت: اشتیاق مردم به دریافت واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری شدید و مرگ‌ومیر زیاد شده است. البته مورد واکسن کرونا، چون واکسن جدیدی است طبیعی است مردم نگرانی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ترس از واکسن ممکن است در گروه‌های جمعیتی خاصی بیشتر وجود داشته باشد، تصریح کرد: معمولاً ترس از واکسن به چند شکل خود را نشان می‌دهد؛ ترس از عوارض واکسن، ترس از نوع واکسن، ترس کلی از همه واکسن‌ها، تمایل به روش‌های دیگر درمان در مقایسه با روش علمی پیشگیری از بیماری و ... برخی افراد نیز از تأثیر واکسن مطمئن نیستند و می‌گویند چون پیش ‌از این به بیماری مبتلا شده و بهبود یافته‌اند و یا تاکنون به بیماری مبتلا نشده‌اند بنابراین مقاومت بدنی خوبی دارند و نیازی به واکسن ندارند.
مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اطلاعات متناقضی که در مورد واکسن به گوش افراد می‌رسد اظهار داشت: اطلاعات متناقض باعث عدم اطمینان و اعتماد فرد نسبت به همه اطلاعات منتشر شده و در نتیجه عدم اطمینان به واکسن می‌شود.
وی بر برخورد منطقی با موضوع واکسن هراسی تأکید کرد و گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد میزان ابتلا، بستری شدن و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در افراد واکسینه شده نسبت به افراد واکسینه نشده در محیط‌های مختلف و کشورهای مختلف به‌مراتب کمتر است.
شیری با یادآوری اینکه هم‌ اکنون میلیون‌ها نفر در جهان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، ادامه داد: بنا به اطلاعات گردآوری‌شده تا مردادماه سال جاری در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان ابتلا به کرونا در افراد واکسینه نشده 18 برابر افراد واکسینه شده است که عدد بسیار بالایی است، همچنین میزان بستری در بیمارستان در افراد واکسینه نشده 12 برابر و میزان فوت 11 برابر افرادی است که واکسن دریافت کرده‌اند. بنابراین بهتر است ما نیز با توکل به خداوند بزرگ در اولین زمان واکسن بزنیم.
وی بابیان اینکه تزریق واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست، گفت: این‌طور نیست که وقتی کسی واکسن تزریق می‌کند دیگر به بیماری مبتلا نشود، درواقع احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، اما احتمال ابتلای شدید که منجر به بستری و یا فوت فرد بیمار شود، در افراد واکسینه شده به‌ مراتب پایین می‌آید.
مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: افرادی که تمایل به انجام واکسیناسیون ندارند دودسته هستند، واکسن گریزان یعنی افرادی که صرفاً مایل به انجام واکسیناسیون نیستند و واکسن ستیزان یعنی افرادی که نه ‌تنها مایل به انجام واکسیناسیون نیستند بلکه گفتاری و یا رفتاری با این اقدام مقابله می‌کنند، گرچه تعداد آن‌ها زیاد نیست.
وی ادامه داد: مطالعات روان‌شناختی نشان می‌دهد برخی افراد برای موضوعات مهم تصمیم خود را می‌گیرند و ارائه اطلاعات به آن‌ها اثری بر تغییر تصمیمی که گرفته‌اند ندارد. در مورد واکسن کرونا نیز این مصداق دارد به دلایل مختلف تصمیم گرفته‌اند واکسن نزنند و ارائه عدد و رقم و استدلال منطقی کمک زیادی به تغییر تصمیم این افراد نمی‌کند، و افرادی که تصمیم به عدم تزریق واکسن گرفته‌اند بهانه‌های خودشان را دارند.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
استان بوشهر/ تعداد موارد کل بستری به 94 مورد رسید
سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر به روند واکسیناسیون کرونا پرداخت و اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 270 هزار واکسن کرونا تزریق شده که 726 هزار نفر نوبت نخست و 542 هزار نفر هر 2 نوبت دریافت کرده‌اند.
دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به آغاز تزریق مرحله سوم واکسن کرونا پرداخت و تصریح کرد: تاکنون 2 هزار و 460 نفر از افراد در معرض خطر از جمله بیماران خاص مرحله سوم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیماران خاص و صعب‌العلاج را از جمله گروه‌های در معرض خطر از نظر ابتلا به بیماری کرونا دانست و با بیان اینکه این افراد در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند گفت: در این زمینه مبتلایان به بیماری‌هایی مانند تالاسمی، دیالیز، سرطان، ام. اس و بیماران پیوندی یکی از گروه‌های اولویت‌دار در دریافت واکسن مرحله سوم هستند.
وی با اشاره به بستری یک‌هزار بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر در پیک پنجم گفت: اکنون تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به 94 نفر رسیده است.
وی کاهش 90 درصدی بیماران ابتلا به کرونا را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: روز گذشته 27 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که این روند نزولی ادامه دارد.
کشمیری با اشاره به اینکه اکنون 13 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 6 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.
دبیر ستاد مقابله استان بوشهر از روز بدون فوتی کرونایی در استان خبر داد و بیان کرد: وی افزود: تاکنون 2 هزار و 4 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 22 بیمار کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 11 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.
وی به رنگ‌بندی کرونایی پرداخت و تصریح کرد: 90 درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی قرار دارد و از 10 شهرستان تنها بوشهر دارای وضعیت زرد کرونایی است.
استان خراسان جنوبی/ 16 بیمار کرونایی دربخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته از 177 آزمایش تشخیص کرونا در استان 51 بیمار و از 213 تست سریع 56 مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.
کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، 52 مورد از بیرجند، یک مورد از خوسف، 6 مورد از درمیان، 8 مورد از سرایان، 23 مورد از طبس، 11 مورد از فردوس و 5 مورد از نهبندان، شناسایی شد.
به گفته وی در حال حاضر 227 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 100 نفر کرونا مثبتند و از این تعداد 16 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان نداشتیم و آمار قربانیان کرونا همان هزار و 197 نفر ثابت ماند.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
استان کرمان / 285 مورد بستری قطعی کرونا
تا کنون بیش از یک میلیون و 970 هزار نفر دوز اول و بیش از یک میلیون و 333 هزار نفر دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند تا مجموع واکسیناسیون در استان از مرز 3 میلیون و 300 هزار نفر عبور کند.
سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر امروز اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 285 مورد است.
وی ادامه داد: از این تعداد 143 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 32 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 14 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 20 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 76 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 61 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 42 هزار و 53 مورد رسیده است.
وی به فوت 6 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 931 مورد رسیده است.
صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 970 هزار و 130 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 333 هزار و 772 مورد است.
گلنوش محمدی رئیس شبکه بهداشت و درمان زرند با بیان اینکه شهرستان زرند با اشاره به اینکه شهرستان زرند از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده است اظهار داشت: 90 درصد بیماران سرپایی و بستری این شهرستان، از بیمارانی هستند که هنوز دوز دوم واکسن خود را تزریق نکرده و یا اصلا واکسن نزده‌اند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان زرند با بیان اینکه عادی انگاری‌ها و حضور در دورهمی‌ها، برگزاری مجالس عروسی و اجتماعات و ... باعث شد دوباره وضعیت این شهرستان قرمز شویم افزود: در حال حاضر 42 بیمار بستری در بیمارستان‌های‌ زرند داریم که فاجعه است و اثربخشی واکسیناسیون کرونا را کم کرده است.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار