حق با سردار آزمون است؟

سردار آزمون، مهاجم سرشناس تیم ملی ایران، در گفت‌وگویی عنوان کرده اگر ایران دو بازی پیش‌رویش را ببرد، ۹۹ درصد به جام جهانی می‌رسد. آیا واقعا چنین است؟

حق با سردار آزمون است؟

تیم ملی فوتبال ایران مهیا می‌شود تا بازی پنجم و ششم مرحله انتخابی جام جهانی را برگزار کند. در همین راستا، این تیم باید روز بیستم، یعنی پنجشنبه، به مصاف لبنان برود و پنج روز بعد هم سوریه را در پیش دارد؛ اما قبل از این دو بازی، شاگردان دراگان اسکوچیچ، با کسب ۱۰ امتیاز از چهار بازی، صدرنشین گروه اول انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا هستند. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آن‌ها هم کره جنوبی با هشت امتیاز است و بعد هم نوبت به لبنان پنج امتیازی می‌رسد که رقیب پیش‌روی ایران است.
پیش از این بازی‌ها سردار آزمون، مهاجم سرشناس تیم ملی ایران، در گفت‌وگویی عنوان کرده اگر ایران دو بازی پیش‌رویش را ببرد، ۹۹ درصد به جام جهانی می‌رسد. آیا واقعا چنین است؟ پرواضح است که صحبت‌های سردار آزمون به منظور مهم‌بودن دو بازی پیش‌رو عنوان شده و از این گفته که تیم ملی هر طور شده باید در این دو بازی، امتیازات لازم را به دست بیاورد. با‌وجود‌این بد نیست وضعیت تیم ملی ایران بعد از دو مسابقه با لبنان و سوریه بررسی شود تا مشخص شود در صورت کسب شش امتیاز از این دو دیدار، وضعیت تیم ملی در مسیر جام جهانی چگونه می‌شود.
پیش از پرداختن به جزئیات، باید به این مورد اشاره شود که فرض بر این گذاشته شده که قدرت تیم‌ها به ترتیب حضورشان در جدول رده‌بندی است؛ یعنی با توجه به وضعیت کنونی مثلا اگر لبنان با عراق دیدار می‌کند، به واسطه رتبه بهتر لبنان در مقایسه با عراق، برد احتمالی به لبنان می‌رسد. به‌این‌ترتیب از‌آنجا‌که ایران تیم صدرنشین گروه اول است و سردار آزمون هم به اهمیت پیروزی در دو بازی برابر لبنان و سوریه اشاره کرده، مشخص می‌شود اگر این دو برد احتمالی برای «یوزها» حاصل شود، ایران بعد از دو بازی پیش‌رو ۱۶ امتیازی می‌شود. حال از آنجا که از هر گروه دو تیم نخست مستقیم به جام جهانی می‌رسند، ایدئال‌ترین حالت ممکن این است که کره جنوبی، تیم دوم جدول هم هر دو بازی‌اش را ببرد. کره در همان روز‌هایی که ایران بازی دارد به ترتیب با امارات و عراق دیدار خواهد کرد. دو برد احتمالی برای کره جنوبی، امتیازات این تیم را هم به عدد ۱۴ خواهد رساند. حال به غیر از این بازی‌ها، عراق با سوریه و لبنان با امارات هم بازی خواهند کرد. اگر همان قاعده برتری تیم‌های قوی‌تر در جدول رعایت شود، باید عراق را برنده بازی با سوریه و لبنان را برنده بازی با امارات دانست.
به‌این‌ترتیب در پایان دو بازی پیش‌رو، شش امتیاز به حساب تیم‌های ایران و کره جنوبی واریز می‌شود و سه امتیاز هم برای مصاف تیم‌های لبنان و عراق. با فرض اینکه این معادلات همگی درست از آب دربیایند، جدول رده‌بندی بعد از ۲۵ آبان به این ترتیب خواهد بود که ایران با ۱۶، کره جنوبی با ۱۴، لبنان با هشت و عراق با شش امتیاز در رده‌های اول تا چهارم قرار خواهند گرفت. حال با اشاره به این مورد که هنوز چهار بازی برای هر تیم در این گروه باقی می‌ماند، پس عملا پای ۱۲ امتیاز دیگر در میان است. از آنجا که فاصله ایران ۱۶ امتیازی با عراق شش امتیازی در فاصله چهار هفته مانده به پایان وجود دارد، پس ایران نه ۹۹ درصد؛ بلکه با درصد پایین‌تری، همچنان بخت صعود به جام جهانی را برای خودش حفظ خواهد کرد.
در این معادلات احتمالی، پس از دو بازی، فقط دست تیم‌های امارات و سوریه به ایران نخواهد رسید و سه تیم دیگر یعنی کره جنوبی، لبنان و عراق همچنان شانس صعود برایشان باقی خواهد ماند. همان‌طورکه عنوان شد، این معادلات همه بر‌اساس احتمالات در نظر گرفته شده؛ ولی درست مطابق با چیزی که سردار آزمون گفته، پیروزی در این دو بازی، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون برای زنده‌ماندن شانس صعود به‌عنوان تیم نخست این گروه به جام جهانی، چاره‌ای به غیر از کسب شش امتیاز از دو بازی باقی نمی‌ماند.
این احتیاج به برد و کسب شش امتیاز از دو بازی پیش‌رو در شرایطی یکی از واجبات تیم ملی است که این روز‌ها جو اردوی شاگردان دراگان اسکوچیچ به‌شدت تحت تأثیر دعوت‌نشدن مهدی طارمی است. یکی از دو ستاره برجسته خط حمله تیم ملی، به دلیل اختلاف نظر با دراگان اسکوچیچ به تیم ملی دعوت نشده و همین مورد نه‌تن‌ها بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای داخل داشته؛ بلکه بسیاری از سایت‌های اروپایی و عربی هم با برجسته‌کردن آن، وضعیت تیم ملی را زیر ذره‌بین برده‌اند. به هر روی علاقه‌مندان به فوتبال در ایران امیدوار هستند چنین موضوعی جوی منفی ایجاد نکند و روی شرایط و عملکرد تیم ملی در بازی‌های پیش‌رو اثر نگذارد.
ایران فعلا با سه برد، یک تساوی، شش گل زده و تنها یک گل خورده با ۱۰ امتیاز، صدرنشین است. جایگاهی که البته استحقاق آن را داشته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار