گروه های پرخطر؛ نیازمند دریافت دز سوم واکسن کرونا
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دز سوم واکسن کرونا برای گروه های پرخطر در بازه زمانی حدود چهارماهه پس از نوبت دوم واکسن را ضروری دانست و گفت: دستورالعمل اجرایی در حال حاضر در کشور برای گروههای هدف اجرایی می شود.
دکتر مهرداد حقیقی درباره ضرورت واکسن دزسوم یا بوستر برای گروه های پرخطر اظهار کرد: واکسینه شدن در برابر کرونا به معنی رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نیست، واکسیناسیون علیه کرونا یک بال پیشگیری و قطع زنجیره بیماری است، بال دیگر کنترل بیماری، رعایت درست شیوه نامه هاست.
عضو کمیته علمی دانشگاهی کرونا در ادامه با اشاره به این موضوع که طبق اعلام رسمی کمیته های علمی و فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دز سوم واکسن علیه کرونا برای گروههای سنی خاص در بازه زمانی حدود چهار ماهه پس از نوبت دوم واکسن عنوان شده، افزود: این دستورالعمل در حال حاضر در کشور برای گروه های هدف اجرایی می شود.
متخصص عفونی دانشگاه ادامه داد: احتمال افت ایمنی ایجاد شده بدنبال تجویز دو دوز واکسن با گذشت زمان و نیز وجود بیماری های زمینه ای که باعث عدم پاسخ مناسب به دو دوز واکسن می شود توجیه تجویز دوز بوستر یا اضافه می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عنوان کرد: برای افرادی که در گروه بیماران خاص هستند به طور مثال سیستم ایمنی بسیار ضعیف دارند و یا مشکلاتی دارند که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا عارضه های سخت و یا جبران ناپذیر این بیماری را تجربه کنند، دریافت واکسن یادآور در بازه زمانی که توسط وزارت بهداشت مشخص می شود اکیدا توصیه می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: کاهش مرگ و میرهای کرونایی در کشور مستقیما با واکسیناسیون و شتاب آن در ارتباط مستقیم است.
به گفته این استاد دانشگاه، اگر چنانچه روند فعلی واکسیناسیون عمومی در کنار رعایت دقیق پروتکل ها انجام شود، بی تردید چرخش ویروس کرونا به پایین ترین حد خود خواهد رسید.
حقیقی با اشاره به این موضوع که همچنان احتمال ایجاد پیک ششم کرونا دور از تصور نیست، توضیح داد: در بسیاری از کشورهای همجوار با پیک ششم کرونا روبرو هستیم، ولی نکته اینجاست که با سیاست درست و منطقی و عملکرد صحیح، پیک های کرونا را به درستی کنترل کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه این گفت و گو، بازگشایی مدارس را وابسته به مسایل متعددی دانست و عنوان کرد: موضوعی که اهمیت دارد پرهیز از رکود آموزشی دانش آموزان است؛ دراین راستا اگر چنانچه اصول مقابله با کرونا نه تنها در قالب مسایل تئوری، بلکه در عمل اجرایی شود، می توانیم به سمت حضوری شدن و بازگشایی ها حرکت کنیم.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی یادآوری کرد: بی تردید برای ارایه با کیفیت آموزش ها و ارتقای رشد جسمی و ذهنی کودکان باید سازو کار آموزش های حضوری ضمن شتاب بیشتر در روند واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی هر چه سریعتر تسهیل شود.
این متخصص عفونی دانشگاه ادامه داد: واکسیناسیون عملا اجرایی ترین و مهمترین اقدامی است که می تواند از شیوع بیشتر ویروس کووید ۱۹ پیشگیری کند.