نحوه تمیز کردن سرامیک های منزل و محل کار

نحوه تمیز کردن سرامیک ها با استفاده از روش های خانگی از جمله محلول سرکه و لیمو ترش، سرکه، جوش شیرین و مواد شوینده نیز امکان پذیر است و کار ما را راحت می کند.

نحوه تمیز کردن سرامیک به دانش و اطلاعات تخصصی زیادی وابسته نیست و با دانستن چند نکات و روش می توان سرامیک ها را تمیز نمود. در ادامه با روش های مختلف و متعدد تمیزکاری سرامیک در خانه و محل کار آشنا خواهید شد.

بهترین نحوه تمیز کردن سرامیک در خانه

امروزه سرامیک ها به دلیل در معرض بودن مواد مختلف و استفاده طولانی بعد از مدت زمانی به سختی قابل لکه برداری می باشند. در این مقاله با دانستن شیوه های درست تمیزکاری سرامیک آشنا خواهید شد و می توانید برای برق انداختن سرامیک کف آشپزخانه، حمام، دستشویی و سالن از این روش ها کمک بگیرید. نحوه تمیزکاری سرامیک ها به این شکل می باشد که می بایست به طور منظم حداقل یک بار در هفته آن ها را جارو و پاک نمایید تا از تجمع لکه و جرم روی سرامیک ها جلوگیری گردد.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

بهتر است از یک برس با موهای ریز نرم استفاده نمایید تا بر روی سطح سرامیک ها خطی نیفتد. برای از بین بردن لکه های سختی که مشکل ایجاد می کنند و به سادگی از بین نمی روند می توانید از بخار شو استفاده کنید. کافی است مخزن بخارشو را پر کنید و سپس دستگاه را روشن کنید و روی جاهایی که می خواهید تمیز شود بکشید.

محلول های خانگی

نحوه تمیز کردن سرامیک ها با محلول های خانگی از جمله جوش شیرین، آب و سرکه برای از بین بردن لکه های قهوه، مایعات چسبنده و شکلات و … می تواند کار شما در تمیز کردن سرامیک ها راحت کند.


تمیز کردن سرامیک ها چگونه است

لیمو ترش و سرکه

لیمو ترش و سرکه یکی از مواد شگفت انگیز برای تمیزکاری سرامیک های منزل و محل کار می باشد. سرکه و لیمو ترش با داشتن آنزیم های قوی می توانند انواع جرم و لکه را از بین ببرند. برای استفاده از این ماده کافی است تا یک لیمو ترش را از وسط برش داده و با نیمه ی دیگر لیمو سرامیک را بسایید. همراه این کار یک دستمال آغشته به سرکه را نیز روی سطح سرامیک بکشید این امر سبب پاک سازی بهتر می شود.
پاک کردن سرامیک ها
استفاده از سرکه و لیمو ترش برای برق انداختن سرامیک بسیار موثر است. این ترکیب بخصوص برای سفیدک و شوره های مقاوم روی سرامیک بسیار مناسب می باشد. البته این نکته را در نحوه تمیز کردن سرامیک ها نباید از یاد برد که این مواد اسیدی می باشند و توصیه می کنیم برای سنگ های گرانیت از این دسته مواد استفاده نفرمایید.
آشنایی با نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها

جوش شیرین

جوش شیرین از جمله مواد محبوب و شگفت انگیزی است که در برق انداختن سرامیک نقش موثری را ایفا می کند. این ماده شگفت انگیز به خاصیت لکه بری معروف می باشد و در نحوه تمیزکاری سرامیک ها کمک شایانی می کند.
در نحوه تمیز کردن سرامیک ها با جوش شیرین کافی است مقداری از آن را با آب مخلوط نموده و آن را روی سطح لکه دار بپاشید و سپس با دستمال یا تی آن را تمیز کنید. البته این نکته را در نحوه تمیز کردن سرامیک ها نباید از یاد برد که مقدار کمی آب استفاده کنید تا غلظت و در نتیجه عملکرد جوش شیرین بهتر گردد. پس از این که سطح را با جوش شیرین تمیز کردید، با آب ولرم سطح مورد نظر را پاک سازی کنید.
آشنایی با تمیز کردن سرامیک ها

جوش شیرین، سرکه و آمونیاک

برای نتیجه گیری بهتر در از بین بردن لکه های قوی می توانید از ترکیب جوش شیرین، آمونیاک و سرکه استفاده نمایید. این مواد از دسته مواد اسیدی محسوب می شوند و به راحتی می توانند لکه های موجود بر روی سطح کاشی و سرامیک را از بین ببرد.
نحوه تمیز کردن سرامیک ها با این محلول به این شکل می باشد که که نصف پیمانه سرکه را با یک چهام پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه کامل آمونیاک مخلوط کرده. سپس محلول به دست آمده را روی سطح کاشی و سرامیک مورد نظر بپاشید و کاملا تی بکشید. این کار سبب می شود تا لکه های مقاوم از بین بروند و میکروب های مختلف سطح سرامیک نیز نابود شوند.
نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها چگونه است

سرکه و لیمو شیرین

ترکیب سرکه و لیمو شیرین از جمله ترکیب هایی است که به تمیز کردن سطح سرامیک کمک می کند. نحوه تمیز کردن سرامیک ها در این روش بدین صورت می باشد که مقداری از آب لیمو شیرین را گرفته و با سرکه ترکیب نمایید.
سپس محلول به دست آمده را درون بطری اسپری ریخته و آن را روی سطح لکه ها اسپری کرده و بعد با دستمال میکرو فایبر آن را پاک نمایید. در نظر داشته باشید این ترکیب برای سطوح گرانیتی مناسب نمی باشد چون خاصیت اسیدی دارد.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

پودر شستشو و آب

تمیز کردن تمام ناحیه از سرامیک ها بهتر است از این که به شکل جداگانه به نظافت قسمت های مختلف بپردازید. به هر حال گاهی به منظور پاک کردن نقطه ای خاص از لکه ها، گاهی نیاز به یک لکه بر قوی می باشد.برای مثال لکه های ناشی از آلودگی غذاهایی مثل مرغ یا شربت و نوشابه که معمولا بیش از سایر چیز ها باقی می ماند. برای این کار مخلوطی از پودر شست و شو و آب داغ را امتحان نمایید. در ترکیبات این پودر ها اصولا از پودر بوراکس، جوش شیرین و نمک استفاده می گردد.
در نحوه تمیزکاری سرامیک ها با پودر شست و شو و آب نخست باید یک پارچه یا حوله کاغذی، محلول را روی لکه پخش کنید و اجازه دهید پنج الی ده دقیقه به همان حالت بماند. سپس با یک برس نرم روی آن نقطه کشیده و در پایان تمام منطقه را با آب گرم و پارچه تمیز نمایید. در صورت لزوم چند بار این مراحل را تکرار نمایید.
آشنایی با نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها

مایع ظرف شویی و آب

گاهی زمان ها چربی و مواد دیگر روی سرامیک ها و کاشی ها وجود دارند اما ما نمی توانیم آن ها را مشاهده کنیم. یکی دیگر از روش های تمیز کردن سرامیک ها استفاده از مایع ظرف شویی و آب گرم می باشد. در این روش می بایست مایع ظرف شویی و آب را به میزان برابر با هم ترکیب کرده و با استفاده از دستمال یا حوله به تمیز کردن تمام منطقه بپردازید.
این نکته را در نحوه تمیز کردن سرامیک ها در نظر داشته باشید که که روی قسمت هایی که تمیز شده اند قدم نگذارید و تا بیست دقیقه از راه رفتن در آن نقاط خودداری کنید. البته این کار سبب سرد شدن سرامیک ها می شود. در صورتی که این اتفاق رخ داد می توانید با دستمال مرطوب روی نواحی شسته شده بکشید.
روش های تمیز کردن سرامیک ها

وایتکس

یکی از مواد براق کننده سرامیکی وایتکس می باشد که می تواند عملکرد مفیدی داشته باشد. این ماده را می توان به صورت خالص برای سفید کردن و برق انداختن سطح سرامیک ها استفاده نمود. در این روش شما می توانید مقداری وایتکس را روی سطح لکه دار سرامیک ریخته و به وسیله یک تی کامل آن را پخش نمایید.
البته در نظر داشته باشید که همراه با وایتکس از آب استفاده نکنید و این محلول را تنها بکار ببرید. این کار سبب می شود تا غلظت وایتکس و در نتیجه قدرت پاک کنندگی آن بیشتر گردد.
پاک کردن سرامیک ها

تمیز کردن گچ از روی سرامیک

پاک کردن گچ از روی سرامیک کار راحتی می باشد زیرا گچ به راحتی با آب ترکیب می شود و خیلی زود آثار باقی مانده از آن نابود می گردد. اما در نحوه تمیز کردن سرامیک ها در این کار می بایست نخست درون یک سطل آب داغ مقداری مواد شوینده بریزید، سپس با استفاده از یک تکه پارچه یا ابر بر روی لکه بکشید.
سپس پنج دقیقه زمان دهید تا گچ خیس بخورد بعد با استفاده از فرچه یا برس روی سرامیک را بسایید و گچ های باقی مانده را بردارید. حالا کافی است با یک حوله سطح را خشک نمایید و اگر لکه های گچ همچنان باقی مانده بودند، می توانید زمان بیشتری را بخیسانید و این مراحل را دوباره تکرار نمایید.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

تمیز کردن سیمان را از روی سرامیک ها

تمیز کردن گچ و سیمان از روی کاشی و سرامیک معمولا پس از بازسازی یا تعمیرات خانه، یکی از بزرگ ترین مشکل ها می باشد. در بیشتر مواقع از بین بردن سیمان از روی سرامیک ها نیازمند به کفسابی سنگ نمی باشد. برای شروع نخست با تیغه های دسته دار یا کاردک های مخصوص این کار تا جای ممکن سیمان را از روی سرامیک ها بتراشید و به پاک کردن این مواد سیمانی بپردازید.
آشنایی با نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها
اگر لکه های سیمان کوچک باشد می توانید مقداری سرکه سفید را به اندازه ای که کل لکه را نابود کند روی محدوده سیمانی ریخته و اجازه دهید تا دو ساعت سرکه بماند. سیمان که شروع به شل شدن کرد، با استفاده از اسکاچ یا یک فرچه روی ناحیه بکشید تا سیمان پاک گردد.
اگر هنوز هم اثری از سیمان روی سرامیک ها وجود داشت، می توانید این کار را نیز تکرار نمایید. نکته ی آخر در نحوه تمیز کردن سرامیک ها این می باشد که در مرحله ی آخر از آب و صابون برای تمیز کردن سیمان از روی سرامیک ها استفاده نمایید تا اثر اسیدی سرکه و بوی آن نابود گردد.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک

تمیز کردن درز سرامیک را از یاد نبرید

درون درز های بین سرامیک ها دوغاب وجود دارد که با گذشت زمان رنگش تغییر می کند و نمای جالبی نمی دهد. برای تمیز کردن این نواحی مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و درزها را با این خمیر بپوشانید.
اجازه دهید خمیر برای چند ساعت روی درز باقی بماند. با مسواک زدن یا یک قلم موی سفت با قدرت این درزها را تمیز کنید و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده اید، خمیر را پاک نمایید. برای تمیزی بیشتر سرامیک ها می توانید مقداری سرکه را روی خمیر اسپری کرده. تعداد دفعات تمیز کردن درزها به خودتان بستگی دارد.
می توانید با فاصله های منظم این کار را انجام دهید یا فقط زمان هایی که دوغاب تغییر رنگ می دهد آن را تمیز کنید. هر چقدر از یک محیط بیشتر استفاده نمایید، نیاز به تمیزی بیشتری دارد. اگر حیوان خانگی یا بچه دارید یا اگر با کفش روی سرامیک راه می روید، باید درزها را در فاصله های زمانی کوتاه تری تمیز نمایید.
آشنایی با نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها

نحوه ی تمیزکاری رنگ از روی سرامیک ها

مشکل ترین مرحله ی نقاشی دیوارها و سقف ریختن رنگ روی زمین و تمیز کردن رنگ از روی سرامیک ها است. بهتر است در شروع کار برای آسانی کار، کف ساختمان را قبل از نقاشی نایلون بکشید. در صورتی که رنگ روغنی روی سرامیک ریخته شد می بایست با یک کاردک روی سرامیک بکشید.
اگر لکه ایجاد شده خشک شده است، قبل از اینکه این اقدامات را انجام دهید ابتدا لکه را تا جایی که امکان دارد با یک شی نوک تیز بتراشید و از سطح جدا کنید تا رنگ پاک گردد. در صورتی که هنوز آثار رنگ روی سرامیک ها باقی مانده است در نحوه ی تمیزکاری سرامیک ها برای این لکه کافی است از تینر فوری استفاده کنید.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

پیشگیری از رشد قارچ و کپک

برای نابودی قارچ ها و کپک ها می توانید از محلول حاوی ده میلی لیتر سفید کننده در نیم لیتر آب سرامیک خود را تمیز نمایید و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سرامیک شوید.

از بین بردن لکه های خون

برای از بین بردن لکه های خون می توانید از سفید کننده یا آب اکسیژنه استفاده نمایید. لکه های خون را می توان با یک پارچه یا اسفنج و محلول سفید کننده و آب نابود کرد. نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها بدین شکل می باشد که مخلوطی از ده میلی لیتر سفید کننده و نصف لیتر آب مخلوط کنید. پارچه یا اسفنج را در محلول بزنید و روی لکه های رنگی بچرخانید تا زمانی که از بین بروند.
آشنایی با نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها

از بین بردن لکه ی چای، قهوه یا آب میوه

برای از بین بردن این لکه ها، سرامیک را با مایع ظرف شویی و آب داغ تمیز کنید. لکه های غذایی را با محلول حاوی ده میلی لیتر سفید کننده در یک لیتر آب یا با پر اکسید هیدروژن پاک نمایید.

از بین بردن لکه های سس بر روی سرامیک

در نحوه ی تمیزکاری سرامیک ها در این روش می بایست چند قاشق غذا خوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل نمایید. دستمالی را به محلول آغشته کرده. با حرکات رفت و برگشتی لکه را از روی سرامیک پاک نمایید.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

پاک کردن لکه های رنگی از روی سرامیک

در نحوه ی تمیزکاری سرامیک ها در این روش می بایست از رنگ بر استفاده نمایید. قبل از اینکه لکه های رنگی را از روی سرامیک پاک نمایید، آن را تی کشیده و بگذارید تا خشک گردد.
با استفاده از قلم مو رنگ بر را روی لکه بزنید. بعد از گذشت سی دقیقه می توانید با حوله لکه را پاک نمایید. این نکته را فراموش نکنید که برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمی موجود در رنگ بر پنجره ها را باز نمایید.
آشنایی با نحوه ی تمیز کردن سرامیک ها

تمیز کردن لکه جوهر از روی سرامیک

اگر لکه جوهری بر روی سرامیک ریخته شده باشد، تنها محلول های سفید کننده، می توانند این لکه ها را از بین ببرند. نحوه ی تمیزکاری سرامیک ها در این روش بدین شکل می باشد که نخست مقداری از مایع سفید کننده را روی مسواک یا پد پنبه ای ریخته و روی لکه بگذارید و حرکت دهید.
با استفاده از سفید کننده ها، لکه جوهر به خوبی تمیز شده و تنها کاری که باقی می ماند، تمیز کردن محل سرامیک از آثار سفید کننده خواهد بود.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

تمیزکاری سرامیک حمام و دستشویی

تمیز نگه داشتن سرامیک دستشویی و حمام کاری بسیار سخت به شمار می آید. این مکان به دلیل کاربردی که دارد، بیشتر کثیف می گردد و در معرض کپک و میکروب قرار می گیرد.
اگر می خواهید باکتری ها را نابود کنید، در نحوه ی تمیزکاری سرامیک ها بدین صورت باید عمل نمود که مقداری سرکه سفید روی بخش های مختلف بریزید. برای چند دقیقه صبر نمایید، سپس سرامیک حمام و دستشویی را آبکشی نمایید.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها

تمیز کردن سرامیک از قطعات جامد چسبیده یا آدامس

گاهی اوقات ممکن است با چسبیدن آدامس یا چیزی شبیه به آن روی سرامیک، مواجه شوید. در این شرایط بهترین راه حل چیست؟
در نحوه ی تمیزکاری سرامیک ها در این روش می بایست از یک قطعه یخ استفاده نمود. در صورتی که همچنان مقاومت آدامس چسبیده را مشاهده کردید، چاره نیست جز استفاده از تینر. برای استفاده از تینر، حتما دستکش پلاستیکی به دست کرده و کمی از آن را روی یک پد پنبه ریخته و به برداشتن آدامس چسبیده بپردازید.
آشنایی با روش های تمیز کردن سرامیک ها
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار