مسئولان به «سیاه‌بازی» علاقه‌ای ندارند/ همه «خانه» دارند الا ما!

جواد انصافی از هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی معتقد است مسئولان فرهنگی علاقه‌مند به نمایش‌های ایرانی از جمله سیاه‌بازی نیستند به همین خاطر این نمایش‌ها خانه و مکانی ثابت برای اجرا ندارند.

مسئولان به «سیاه‌بازی» علاقه‌ای ندارند/ همه «خانه» دارند الا ما!

جواد انصافی بازیگر و کارگردان نمایش‌های آیینی و سنتی که قصد دارد با نمایش «عروس فراری» در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور پیدا کند، درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «عروس فراری» ادغامی است از نمایش‌های زنانه و سیاه‌بازی که در این نمایش ایفای نقش سیاه را خودم بر عهده دارم. البته در تولید و تمرین «عروس فراری» کل خانواده انصافی شامل ۲ پسر و همسرم درگیر بوده و هستند.
وی با اشاره به اینکه نگارش متن «عروس فراری» را هم خود بر عهده داشته، درباره دیگر فعالیت‌های خود توضیح داد: قرار بود اسفند سال ۹۸ نمایشی مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان را درباره ماجرای حاجی فیروز و ننه سرما روی صحنه ببریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد و قرار است اسفند سال جاری این اثر را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا کنیم.
انصافی ادامه داد: همچنین این روزها مشغول ایفای نقش در نمایش «رخشورشاه» به کارگردانی علی یدالهی هستم که در تالار محراب اجرا می‌شود.
این هنرمند با سابقه تئاتر درباره جایگاه نمایش‌های آیینی و سنتی در سیاستگذاری مدیران و مسئولان فرهنگی، تصریح کرد: معتقدم مسئولان موافق نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله سیاه‌بازی و همچنین موافق برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیستند زیرا این جشنواره قبلاً به صورت همه ساله برگزار می‌شد ولی برگزاری آن را به صورت دوسالانه تغییر دادند. همچنین جوایز جشنواره حذف و کمک هزینه گروه‌ها نصف شد و به نظر من این یکی از دلایل واضح و روشن درباره اهمیت نداشتن نمایش‌های آیینی و سنتی نزد مسئولان است.
وی ادامه سخنان خود نبود سالن و خانه‌ای ثابت برای نمایش‌های آیینی و سنتی را یکی دیگر از دلایلی دانست که بیانگر کم اهمیت بودن این گونه‌های نمایشی نزد مدیران و مسئولان فرهنگی است.
انصافی یادآور شد: بارها تقاضا کردیم یکی از خانه‌های قدیمی موجود در شهر تهران را در اختیار نمایش‌های آیینی و سنتی قرار دهند تا به عنوان سالن و خانه‌ای ثابت برای هنرمندان این عرصه باشد و در طول سال به اجرای سیاه‌بازی و دیگر نمایش‌های آیینی و سنتی بپردازند و در ایام ماه‌های محرم و صفر نیز در آن تعزیه اجرا شود ولی هیچکدام از تقاضاهای ما به نتیجه نرسید.
این هنرمند نمایش‌های آیینی و سنتی متذکر شد: تئاتر کودک و نوجوان و تئاترهای دیگر سالن ثابت اجرا و خانه دارند الا نمایش‌های آیینی و سنتی. در گذشته سیاه‌بازی در ایران ۳ مکان دائمی اجرا شامل تئاترهای نصر و دهقان و موزه آب انبار را در اختیار داشت ولی حالا هیچ خانه و سالنی ثابت برای اجرا ندارد.
انصافی معتقد است برگزاری هر جشنواره‌ای از جمله جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اتفاق مثبتی است زیرا باعث گردهمایی هنرمندان و تبادلات فکری و فرهنگی می‌شود به شرط اینکه از آثار شرکت کننده در این جشنواره حمایت شود.
وی در پایان تأکید کرد: چرا باید جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هر ۲ سال یک بار برگزار شود؟ چرا از گروه‌های شهرستان‌های مختلف که اجراهای قابل توجهی در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی تولید و اجرا می‌کنند برای اجرا در تهران و شهرهای دیگر کشور حمایت نمی‌شود؟ همه این مسائل بیانگر این امر است که مدیران و مسئولان علاقه‌ای به نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله سیاه‌بازی ندارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار