تاثیر سوابق تحصیلی دانشآموزان در کنکور ۱۴۰۱ +جزئیات
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: درباره میزان تاثیر سوابق تحصیلی دانشآموزان در کنکور ۱۴۰۱ و سالهای آتی توضیح داد.
علیرضا کمرئی در مورد تغییرات کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: این مصوبه ناظر به تغییراتی در سال ۱۴۰۲ خواهد بود به این معنا که سوابق تحصیلی دانشآموزان به میزان ۶۰ درصد در پذیرش آنها اثر خواهد داشت.
وی ادامه داد: دانش آموزانی که برای سال ۱۴۰۱ در نظام آموزشی پایه دوازدهم بوده و داوطلب کنکور میشوند تأثیر سوابق تحصیلی در این آزمون را به صورت تأثیر مثبت ۴۰ درصدی مشاهده میکنند که این موضوع طبق قانون پیش میرود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش موظف بوده است تا در رویههای برگزاری آزمون به منظور اطمینان بخشی بیشتر ملاحظاتی انجام دهد که خوشبختانه جلساتی در این زمینه تشکیل شده است و در حال برنامهریزی برای آزمونهایی با اعتبار بیشتر و استاندارد نسبی بالاتر انجام دهد.
راهکاری برای جلوگیری از تأثیر چند ساعته کنکور بر سرنوشت تحصیلی داوطلبان
وی تاکید کرد: دانشآموزان نگرانی بابت روند برگزاری کنکور نداشته باشند خودشان را برای یادگیری مؤثر آماده کنند و در کنار آن به تأثیر سوابق تحصیلی هم توجه داشته باشند که لازمه این موضوع مطالعه عمیق است.کمرئی اضافه کرد: از ۱۴۰۲ هم با تأثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی تأثیر نظام آموزشی را بر آینده تحصیلی دانش آموزان از حیث ورود به دانشگاه بیشتر شاهد خواهیم که اتفاقی مثبت است.
معاون آموزش متوسطه گفت: به این ترتیب نگرانی که خانوادهها و دانش آموزان داشتند که تصور میکردند سرنوشت تحصیلی آنها طی چند ساعت تعیین میشوند، کمرنگ شده و ۱۲ سال تحصیل اثرگذار خواهد بود.
اما و اگر حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲
به گفته کمرئی این مصوبه سعی دارد بین سنجش و پذیرش جدایی قائل شود به همین دلیل به دانشگاهها اجازه داده است تا بر اساس سوابق تحصیلی و حتی نمرهای که در آزمون برگزار شده توسط سازمان سنجش با اثرگذاری ۴۰ درصدی، اگر لازم بداند ملاحظاتی در نظر بگیرد و آنها را یکی از ملاکهای پذیرش دانشگاه قرار دهد.وی درباره حذف دروس عمومی از کنکور از سال ۱۴۰۲ به بعد اظهار کرد: دروس عمومی در ضمن پایه دوازدهم که مورد ارزیابی قرار میگیرد سهم خود را در سابقه تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند همچنین دروس تخصصی هم که باید در پایه دهم و یازدهم منشأ اثر باشد در طول سنوات تحصیلی یادگیری مفاهیم آن انجام میشود و در سنجش با اثرگذاری ۴۰ درصد، تأثیرگذار است.