دانشگاه ها بازوی محرک توسعه اقتصاد استارتاپ ها

یکی از مؤلفه های مهم و اصلی کشورهای درحال توسعه و به طور خاص کشور ایران حرکت از اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی به سمت اقتصاد دانش بنیان، با مؤلفه کارآفرینی و کارآفرینان است.

محمد منزه: معمولا منشأ تحولات بزرگ در توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه کارآفرینی و وجود افرادخلاق، نوآور و مبتکر در عرصه اقتصادی کشورهاست. در این حرکت بنیادی در دنیا دانشگاه ها نقش ویژه ای ایفا نموده اند. در کشور ما نیز با هدف توسعه کارآفرینی، شناسایی و حمایت از نیروی خلاق، مراکز کارآفرینی شکل گرفت. مراکز کارآفرینی دانشگاه های استان اصفهان با هدف توسعه و شرکت های دانش بنیان و تلاش در جهت حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین کار خود را آغاز کرده اند و در این راستا به فعالیت های خود مشغول هستند. از آنجا که ادامه فعالیت هر سازمان یا نهاد نیازمند برنامه ریزی و تدوین چشم انداز، برنامه کوتاه مدت و بلندمدت است، این مراکز اهداف و برنامه های خود را در قالب مجموعه هایی تدوین کرده اند. مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز در ارتباط با حمایت های این دانشگاه از مراکز دانش بنیان و استارتاپها گفت: در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای واحدهای فناور، تخصیص وام، ارتباط و معرفی با صندوق پژوهش و فناوری استان در جهت توسعه فعالیت استارتاپها، حضور در نمایشگا ههای بین المللی، ارائه آموزشهای تخصصی کارآفرینی توسط مربیان و راهنمایان مستقر در مرکز و ارائه مشاوره های لازم در حوزه بازاریابی از جمله اقدامات این مرکز برای توانمند کردن شرکت ها و هسته های مستقر در مرکز است. جواد راستی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ رویداد کارآفرینی در حوزه های مختلف کسب وکار به منظور آشنایی صاحبان ایده های نو برگزارشده که در آن دوره ها آخرین شیوه های بازاریابی توسط اساتید و کارآفرینان به آنان آموزش داده شده است. او افزود: سعی شده تا در مرکز شبکه آزمایشگاهی و کارگاهی راه اندازی شود تا دانشجویان دارای ایده های نو تحقیقات خود را در این مکان انجام دهند . مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان اذعان کرد: در کنار فعالیت های این مرکز دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه همکاری بسیار خوبی با نهادهای تجاری، صنعتی و فرهنگی برقرار کرده و قراردادهایی را بین آ نها با دانشگاه در جهت معرفی شرکت های دانش بنیان در جهت تکمیل پروژ ههای در دستا قدام انجام داده است. او با بیان اینکه شبکه ای به منظور ارتباط فعالان کارآفرین با شرکت های مستقر در مرکز رشد ایجاد شده است، بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که بعضا روند تولید را در کارخانه ها مختل کرده است، تلاشها برای صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان به خارج از کشور ادامه دارد و به همین منظور در روند پذیرش واحدهای مستقر دقت دوچندانی وجود دارد . راستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ واحد فناور در مرکز مستقر هستند که از این تعداد ۲۵ شرکت، ۱۵ هسته فناور و ۵ شرکت دانش بنیان و صنایع خلاق درا ین مرکز حضور دارند و ما سعی داریم شاخ ههاییا ز صنعت را که در فروش فناوری همکاری دارندب ا هسته ها مرتبط کنیم.ا و تأکید کرد: مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان مصمم است با برخورداری از تجربه و توان علمی اعضا و هیئت علمی و پتانسیل دانشجویی ساختار منعطف و فناوری کارآمد،یکی از مراکز سرآمد در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره کارآفرینی باشد، به گونه ای که دانش آموختگان دانشگاه اصفهان کارآفرین بوده و در جهت توسعه فن آفرینی وا قتصاد دانش بنیان گام بردارند .

ارتباط دانشگاه آزاد اصفهان با دو هزار و 500 واحد صنعتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان( اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه اولین مرکز رشد در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بوده که اکنون با اخذ موافقت اصولی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشغول به فعالیت است. همچنین مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی واحد اصفهان به عنوان اولین مرکز رشد تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شده و در حال حاضر واحدهای مستقر در آنجا مشغول به فعالیت هستند . پیام نجفی ادامه داد: مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان( با در اختیار قرار دادن امکانات متعدد از جمله امکان استفاده از کتابخانه و کتابخانه دیجیتال، رایزنی با شرکت ها و سازمان های موردنظر واحدهای فناوری در راستای حمایت از ایده آ نها، امکان استفاده از تجربیات مشاوران تخصصی، برگزاری دوره ها و کارگا ههای متنوع و تخصیص اعتبارات ویژه توانسته است تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه را در قالب واحدهای فناوری و شرکت های فناوری پذیرش کند. او از ارتباط ملموس و نزدیک دانشگاهیان با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی این استان خبر داد و گفت: این دانشگاه وارد فاز جدیدی از فعالیت های دانش بنیان م یشود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ) خوراسگان( با بیانا ینکه رویکرد جدید دولتا فزایش توانمندی دانشگاه ها برای ایجاد خوداشتغالی و واگذاری بیشتر امور به بخش خصوصی است، اضافه کرد: کلید حل مسئله اشتغال در دست دانشگاه هاست چراکه اگر دانشگاه بتواند با مهارت آموزی و کارآفرینی در هر رشته گامی اساسی به دارد هم نیروهای زبده و کارآموزی برای به کارگیری در بخش های خصوصی کشور تربیت خواهند شد و هم به هدف و رویکرد دولت که تمرکززدایی است و واگذاری امور به دست خود مردم است نزدی کتر م یشویم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار