اصرار و انکار بر سر قیمت در بازار

شــب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشــینه قدیم ایران به یادگار مانده. 

اصفهان امروز - محمد منزه: شــب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشــینه قدیم ایران به یادگار مانده. شــب یلدا درواقع از زمان غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر شــروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی به پایان می‌رسد. این شب از تمام شب‌های سال بلندتر اســت و اجداد ما هرسال آن را جشن می‌گرفته‌اند. از جذاب‌ترین آیین‌های شب چله، سفره و خوردنی‌های آن است . سفره شب یلدا شامل میوه‌های مخصوص، آجیل مخصوص و دیگر تنقلات است. هرسال با فرارسیدن شب یلدا بازار خرید آجیل و خشکبار رونق بیشتری می‌گیرد. در آستانه شب یلدا مسئولان مرتبط درصدد تنظیم بازار اقلام اساسی و موردنیاز این مراسم سنتی هستند اما در برخی موارد افزایش قیمت کالا نیز به چشم می‌خورد . بر این اساس مسئولین بخش‌های مختلف که در آستانه این شب با تقاضای بیشــتری روبه‌رو می‌شوند، توان خود را برای کنترل بازار به کار می‌گیرند تا شرایط سهل‌تری برای خرید هم‌وطنان فراهم کنند . رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز در ارتباط با وضعیت بازار میوه در آســتانه شب یلدا گفت: انواع میوه به‌اندازه موردنیاز مــردم در بازار وجود دارد و در حال حاضر به‌اندازه کافی انار، سیب‌درختی، پرتقال شمالی و نارنگی در انبارها ذخیره‌شده و به همین خاطر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و افزایش بار میوه باکیفیت عالی امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است . نوروز علی اسماعیلی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن شب یلدا قیمت هر کیلو هندوانه مینابی تازه درجه‌یک در بازار سه هزار تومان، انار درجه‌یک کیلویی ۱۰ هزار تومان، سیب سفید و قرمز سمیرم درجه‌یک سردخانه‌ای شش هزار و 200 تومان، پرتقال جنوبی هشت هزار تومان و پرتقال شمالی از چهار تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسد . او افزود: هندوانه‌های انباری در اصفهان خواهان ندارد و شاید 5 تا 10 درصد از هندوانه‌ها عرضه‌شده در شهر انباری باشــند، در حال حاضر اکثر خرده‌فروشان هندوانه تازه را به مردم می‌فروشند.رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروشی شهرستان اصفهان با تأکید بر اینکه نظارت‌های ویژه توسط کارشناسان مربوطه ویژه شب یلدا انجام می‌شود، بیان کرد : بازرسان ســازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بعــد از افزایش قیمــت بنزین به‌صورت مرتــب و روزانه از میوه‌فروشی‌های سطح شهر نظارت به عمل‌آورده و همین گام مؤثری شده تا حجم زیادی از شکایت‌ها مردمی کاهش یابد و به کمتر از ۲۰ درصد برسد. این بازرسی‌ها همچنان برای شب یلدا ادامه دارد و به همین جهت باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکر کرد . Á

آجیل گران نشده است

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در ارتباط با وضعیت قیمت‌ها در آســتانه شب یلدا گفت: قیمت انواع آجیل از چند ماه گذشته تاکنون تغییری نداشته و افزایش نرخ بنزین و دلار تأثیر زیادی بر روی اقلام نگذاشــته است . در حال حاضر در تأمین اقلام آجیل مشکلی در استان وجود ندارد و آجیل در بازار به‌وفور در دسترس مردم قرار دارد. تنها میزان عرضه بادام و مغز بادام به دلیل سرمازدگی در کل کشور کاهش‌یافته است و دلیل افزایش قیمت این دو جنس به دلیل سرمازدگی و تأثیر روانی آن در بازار بوده است . علیرضــا حمصیان با بیان اینکه قیمت انــواع آجیل در بازار متنوع اســت، اذعان کرد: روند قیمت‌گذاری در آجیل به کیفیت و نوع آجیل برمی‌گردد و نمی‌توان برای آن قیمت ثابتی گذاشت . او با اشــاره به اینکه اقلام آجیل از سال گذشته تاکنون با افزایش قیمت روبه‌رو نبوده اســت تصریح کرد: در برخی از اقلام نیز با کاهش قیمت نســبت به سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم و در حال حاضر هر کیلو آجیل مشکل‌گشا بین ۴۰ تا ۸۰ هــزار تومان و آجیل مخلوط ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین هر کیلوگرم پسته فندقی تمام خندان با نرخ 130 هزار تومان، پسته احمد آقایی 140 هزار تومان، پسته اکبری 170 و کله قوچی 160 هزار تومان با بهترین کیفیت در آجیل‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد . عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان اظهار کرد: میزان اجناس قاچاق در بازار از زمان جلوگیری ممنوعیت ورود اجناس قاچاق به کشور کاهش‌یافته و نسبت به سال قبل اقلام غیرمجاز بسیار کاهش‌یافته است . او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون قیمت انواع اقلام آجیل افزایش نداشته اما به دلیل اینکه مردم با مشکلات مالی روبه‌رو هستند میزان کمتری از آجیل را در سفره شب یلدای خود می‌گذارند. همچنین بازرسان اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌طور شبانه‌روزی بر بازار نظارت دارند و با متخلفان برخورد می‌کنند .


ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار