نحوه تمیز کردن سرخ کن

تمیز کردن سرخ کن به طور منظم و در زمان لازم موجب شده عمر دستگاه بالا رفته و همینطور کیفیت استفاده از آن بهبود پیدا کند. انجام این عمل توسط بانوان خانه دار باعث شده با وجود گذر زمان دستگاه هنوز کارایی بهتر و کاربرد درستی داشته باشد و از فرسوده شدن آن جلوگیری گردد.

یکی از انواع وسایل خانگی پرکاربرد و چند منظوره که برای پختن مواد غذایی مختلفی در محیط آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد سرخ کن بوده که همچون دیگر لوازم آشپزخانه نیاز به نگه داری مناسب و روش های پاکسازی مخصوص به خود دارد که خانم های خانه دار بایستی به طور مداوم به منظور طول عمر بالای آن به این موارد توجه داشته باشند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان روش صحیح تمیز کردن سرخ کن را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

نحوه تمیز کردن سرخ کن

به طور کلی خانم های خانه دار پس از هر چند بار استفاده از انواع وسایل و لوازم آشپزخانه به نظافت و پاکسازی آن ها می پردازند که از جمله این لوازم می توان به تمیز کردن سرخ کن اشاره کرد که هر چند نیاز به ابزار خاصی ندارد ولی در صورت جرم گیری شدید نیاز به وقت زیادی دارد.
روش درست تمیز کردن سرخ کن
بهتر است بدانید سرخ کن در صورت عدم نگه داری درست ضمن این که می تواند باعث خراب شدن عطر و طعم غذا شود همچنین می تواند موجب آتش سوزی نیز گردد. هیچ تفاوتی ندارد که از سرخ کن در منزل یا محیط رستوران استفاده می کنید چرا که مقدار حجم زیاد روغن و جرم غذاهای باقی مانده می تواند عمل پاکسازی سرخ کن را خیلی دشوار نماید.
در صورتی که سرخ کن به خوبی و با دقت پاکسازی نشود سبب به وجود آمدن پلاک می شود که نابودی آن خیلی سخت می باشد. برای پاکسازی دستگاه به عوامل مختلفی همچون مایع ظرفشویی، آب گرم، اسفنج، حوله کاغذی و نمک احتیاج دارید.


نحوه درست پاک کردن سرخ کن

مراحل پاکسازی دستگاه سرخ کن

دستگاه سرخ کن قسمت های گوناگونی برای تمیز کردن دارد و هر قسمت نحوه پاکسازی منحصر به خود را دارد که با هم به بررسی این مراحل می پردازیم.

سرخ کن را از پریز بکشید:

در ابتدا سرخ کن را از پریز برق بکشید و به آن زمان دهید تا سرد شود. هر نوع بی توجهی به این قضیه می تواند به شما و دستگاه تان صدمه وارد کند.

خارج نمودن مواد جا مانده در دستگاه سرخ کن:

در ادامه روغن و مواد سوخته را از دستگاه بیرون کنید. توجه کنید که این مواد را با دقت و در ظروف مخصوص به آن بریزید. برای جدا سازی این مواد بهتر است که از وسیله های گوناگون مثل قاشق استفاده نشود.
نحوه تمیز کردن سرخ کن

سبد دستگاه را با آب به طور کامل شستشو دهید:

برای پاکسازی سبد دستگاه آن را داخل سینک پر شده از آب قرار دهید. برای بهبود و کارآیی مناسب می توان با ریختن چند قطره مایع ظرفشویی و جوش شیرین در داخل آب این عمل را انجام داد.

بیرون دستگاه را با دستمال تمیز کنید:

در این بخش تمامی سطوح دستگاه از جمله سینی و سبد و هم چنین خود دستگاه را با پارچه ای تمیز پاک کنید.
نحوه درست پاکسازی سرخ کن

المنت های گرمایی را پاک کنید:

المنت های گرمایی به جهت جایگاهی که در سرخ کن دارند امکان دارد روغنی شده باشند و آثار این روغن ها روی آن وجود داشته باشد به همین دلیل باید به طور کامل پاک سازی شود. برای این کار نباید المنت ها زیاد دستکاری شوند به همین دلیل باید با توجه و حساسیت کافی این عمل انجام گیرد. استفاده از اسفنج و چند قطره مایع ظرفشویی می تواند کمک دهنده مناسبی باشد.
طریقه درست پاکسازی سرخ کن

داخل دستگاه آب قرار دهید و آن را پاک کنید:

برای این کار می توانید داخل دستگاه را از آب داغ پر کنید زیرا آب سرد نمی تواند چربی های به وجود آمده از روغن را به طور کامل از بین ببرد.

صافی و سینی دستگاه را پاک سازی کنید:

برای پاک کردن صافی استفاده از پارچه و مایع ظرفشویی مناسب می باشد. سینی دستگاه را نیز می توان با آب داغ پر کرده و با دستمال و مایع تمیز کرد. به منظور پاک کردن سینی به هیچ وجه نباید از سیم ظرفشویی استفاده کرد، چون این کار موجب ایجاد خط خوردگی و آسیب به سطوح آن می شود.
مراحل درست پاکسازی سرخ کن

به منظور پاک سازی کامل می توان از جوش شیرین استفاده کرد:

توجه داشته باشید که در هر بخش از پاک سازی دستگاه سرخ کن می توان مقداری جوش شیرین به کار برد. با اضافه کردن کمی جوش شیرین به آب می توان قدرت پاک سازی آن را افزایش داد.

نکات و توصیه های مهم

  • در صورتی که به طور مرتب از سرخ کن استفاده می کنید سعی کنید روغن آن را بعد از گذشت چند روز تعویض نمایید و به پاکسازی آن بپردازید تا بدین گونه از به وجود آمدن جرم های سخت پیشگیری نمایید.
  • حتما سعی نمایید پس از شستشوی کامل سرخ کن صبر کنید تا کل قسمت ها و قطعه های آن خشک شوند.
  • پس از هر سری استفاده از دستگاه یک مرتبه آن را دستمال بکشید.
  • در هنگام تمیز نمودن دستگاه باید مواظب باشید تا آب به بخش های درونی و الکتریکی سرخ کن نرسد.
  • طریقه پاکسازی این دستگاه ارتباط زیادی با مدل آن دارد بدین ترتیب پیش از این که به تمیز کردن آن بپردازید دفترچه راهنمای آن را با دقت بخوانید و مطابق با آن عمل کنید.
  • در صورتی که احتیاج به عوض کردن فیلتر بود بایستی این عمل را در اسرع وقت انجام دهید.
  • سعی کنید دستگاه سرخ کن خود را داخل سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • به هیچ عنوان در هنگام پاکسازی سرخ کن آن را داخل آب غوطه ور نکنید.
  • به منظور تمیز کردن هر چه بهتر روغن از روی قسمت های مختلف می توانید از فرچه کمک بگیرید.
  • زمانی که سرخ کن به برق وصل می باشد هرگز اقدام به پاکسازی آن نکنید.
  • سعی کنید به طور مداوم سطح خارجی دستگاه سرخ کن را تمیز نمایید.
  • در صورتی که از سرخ کن حدود چند روز در طول هفته یا کمتر از این حد استفاده می کنید پس از هر دفعه استفاده، آن را تمیز نمایید.
  • توجه داشته باشید که غوطه ور ماندن سرخ کن درون آب می تواند صدمه و خسارت جدی به آن وارد نماید.
  • در صورت نیاز در زمان پاکسازی درب سرخ کن هر دو فیلتر موجود بر روی در را بیرون آورید.
مراحل پاکسازی سرخ کن
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار