اطلاعات دارویی قرص ال کارنیتین و موارد منع مصرف آن

آیا در مورد قرص ال کارنیتین چیزی شنیده اید؟ در این مطلب ما قصد داریم به بررسی این مکمل بپردازیم پس با آرگا همراه شوید.

یکی از مکمل های پر طرفدار بین افراد ورزشکار، قرص ال کارنیتین است. ال کارنیتین یکی از مشتقات اسید آمینه می باشد. این ماده یک مکمل چربی سوز و پایین آورنده چربی خون و هم چنین کاهش کلسترول است. ال کارنیتین در تبدیل چربی به انرژی تاثیر گذار خواهد بود. افرادی که به دنبال افزایش حجم عضله مانند بدنسازان هستند از این مکمل ها استفاده می کنند. بعلاوه برای کاهش چربی نیز این ماده مصرف می شود.

داروی ال کارنیتین

معرفی قرص ال کارنیتین

علاوه بر اینکه برخی از افراد این مکمل را برای استقامت ورزشی و بهبود عملکرد خود آن را مصرف می کنند، این قرص فواید دیگری را نیز دارد که به این مزیت ها شامل موارد زیر می باشد.
  • تاثیر این مکمل در بیماری های حاد کلیوی
  • باعث کاهش خستگی می شود.
  • کم شدن وزن از دیگر مزیت های این دارو می باشد.
  • درد پا را که منشا آن ها از کلسترول بالا و مشکلات گردش خون است، برطرف می کنند.
  • موثر در افزایش تعداد اسپرم و ناباروری در مردان داست.
  • مسمومیت های ناشی از دارو های سل را کاهش می دهد.
  • درد قفسه سینه، نارسایی قلبی و حمله قلبی را بهبود می دهد.
  • ریزش مو را درمان می کند.
  • از عوارض ناشی اسید والپروئیک جلوگیری می کند.

مواد غذایی که ال کارنیتین دارند.

علی رقم اینکه خود بدن به طور طبیعی این ماده را تولید می کند، مواد غذایی نیز وجود دارند که شامل کارنیتین می باشد. این ماده در پروتئین های حیوانی یافت می شود، هم چنین بهترین منابع غذایی که کارنیتین دارند شامل ماهی کاد پخته، گوشت قرمز، نان غلات کامل، سینه مرغ پخته، پنیر چدار و شیر می باشد.

فواید مصرف ال کارنیتین

یکی از فایده ها و مزیت های این دارو برای ورزشکاران است. تاثیر این مکمل در ورزشکاران، برخلاف کراتین و کافئین به صورت غیر مستقیم است. این دارو در بدن ورزشکاران به این گونه تاثیر گذار خواهد بود که:


  • باعث تامین اکسیژن عضلانی می شود. بدین گونه که استفاده از این دارو باعث شده اکسیژن بیشتری به عضله ها رسیده و سبب تقویت آن ها شود.
  • سبب افزایش زمان ریکاوری می شود.
  • این مکمل باعث بهبود جریان خون و اسید نیتریک شده است این اتفاق باعث می شود که تحلیل قدرت و عمل سوختن عضله ها به تعویق افتاده شود.
  • هم چنین باعث افزایش ریکاوری نیز خواهد شد.

قرص ال کارنیتین و مزایای آن

مکمل ال کارنیتین برای افرادی که گیاه خوار هستند نیز مفید می باشند. اگر شما هم قصد دارید از رژیم گیاه خواری استفاده کنید، این مکمل ها در رژیم خود جای دهید. این دارو برای چربی سوزی، برآورده کردن تمام نیاز های مغذی، افزایش انرژی و رفع خستگی مناسب خواهد بود.

آیا ال کارنیتین باعث لاغری می شود؟

در واقع عملکرد کارنیتین اینگونه است که برخی مواد سمی درون سلولی و اسیدهای چرب را به میتوکندری برده تا آن جا بسوزند. پس در سوزاندن چربی ها توسط این ماده شکی نمی باشد. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته مصرف قرص ال کارنیتین در سوزاندن چربی ها در افراد عادی نقش چندانی نداشته است. در واقع استفاده از این ماده باید در کنار یک ورزش مستمر و رژیم مناسب صورت گیرد. در ابن صورت این مکمل تاثیر گذار خواهد بود. به طور کلی چنین می توان گفت که این ماده زمانی می تواند باعث کاهش وزن شود که فرد آن را کمبود داشته و یا تمرین های سنگین ورزشی داشته باشد. مصرف ال کارنتین در کنار مکمل های امگا ۳ بر سوزاندن چربی ها موثر خواهد بود.
مکمل ال کارنیتین

مصرف ال کارنیتین برای چه کسانی ممنوع است؟

طبق پژوهش های انجام شده عوارض جانبی این مکمل بسیار کم می باشد. اما در هر صورت ممکن است این دارو در برخی از افراد تاثیراتی را به جا بگذارد. پس بهتر است این دسته افراد برای مصرف این مکمل تحت نظر پزشک باشند. افرادی که دیالیزی هستند و یا افرادی که ناراحتی های گوارشی دارند باید طبق نظر پزشک این قرص را استفاده کنند. هم چنین گروهی از افرادی که قرص ال کارنیتین را برای کاهش وزن استفاده کرده ممکن است سبب بی اشتهایی آن ها شود این امر گاهی باعث سوء تغذیه شدید خواهد شد.

تداخلات ال کارنیتین

این دارو ممکن است با برخی از قرص ها تداخل داشته باشد. یکی از این داروها وارفارین می باشد. این قرص سبب افزایش زمان لخته شدن خون می شود. مصرف هم زمان آن با این مکمل سبب افزایش ریسک خونریزی خواهد شد. افرادی که از دارو های هورمون های تیروئید استفاده می کنند نباید این مکمل را مصرف کنند زیرا در این صورت اثر بخشی هورمون ها کاهش خواهد یافت. هم چنین این مکمل با داروی سینتروم نیز تداخل دارد. این دارو که باعث کاهش سرعت لخته شدن خون می شود و داروی ال کارنیتین تاثیر این دارو را بیشتر خواهد کرد
تداخلات دارویی ال کارنیتین

زمان مناسب استفاده از این دارو

استفاده از این قرص قبل از تمرین باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضله ها خواهد شد. هم چنین مصرف آن قبل از تمرینات توان تمرینی ورزشکاران را افزایش خواهد داد. میزان مصرف استاندارد مجاز در روز بین ۵۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم می باشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار