همکاری آبفا و صنایع بزرگ اصفهان برای کاهش مشکلات آبی استان

صنایع بزرگ استان یعنی فولاد مبارکه و ذوب آهن با تمام توان به میدان آمده‌اند و با مشارکت آبفا تلاش دارند، وضعیتی را رقم بزنند که استان اصفهان بتواند از شرایط سخت خشکی و خشکسالی به سلامت عبور کند و حداکثر صرفه‌جویی در منابع آبی صورت پذیرد.

همکاری آبفا و صنایع بزرگ اصفهان برای کاهش مشکلات آبی استان

احمدرضا منزه:

اصفهان این روزها بیش از گذشته درگیر مشکلات ناشی از خشکسالی است و تبعات ناشی از این شرایط، زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکلاتی برای استان شده است.

در این میان شرکت آب و فاضلاب استان استان اصفهان توانسته با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق خود از منابع آبی موجود به بهترین شکل بهره گرفته و به مردم خدمت‌رسانی کند، موضوعی که نشان‌‌دهنده عزمی جهادی برای کمک به مدیریت مناسب منابع آبی استان است، در این میان صنایع بزرگ استان یعنی فولاد مبارکه و ذوب آهن نیز با تمام توان به میدان آمده‌اند و با مشارکت آبفا تلاش دارند، وضعیتی را رقم بزنند که استان اصفهان بتواند از شرایط سخت خشکی و خشکسالی به سلامت عبور کند و حداکثر صرفه‌جویی در منابع آبی صورت پذیرد.

در همین ارتباط به گفتگو با «مهرداد خورسندی» سخنگوی آبفا استان اصفهان پرداختیم تا بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات شکل گرفته در زمینه مدیریت مصرف را تشریح کند.

وی در همین خصوص اظهار کرد: سرانه مصرف آب خانگی استان اصفهان در سال 87 حدود 189 لیتر در شبانه روز بوده است که این میزان در سال 98 به 157 لیتر در شبانه روز رسیده است. این میزان کاهش مصرف با اقدامات متعدد فنی و اجرایی شکل گرفته است، نشت‌یابی، فرهنگ‌سازی و این گونه اقدامات انجام شد تا این میزان صرفه‌جویی شکل گرفت.

سخنگوی آبفا استان اصفهان تصریح کرد: از سال 98 میزان مصرف آب با آغاز همه‌گیری کرونا حدود 12 تا 18 درصد با توجه به شرایط هر شهرستان افزایش پیدا کرد اما این میزان افزایش مصرف به طور متوسط در اصفهان حدود 15 درصد بود. پس از این شرایط، تلاش شد میزان مصرف آب در سال جاری به کمتر از 142 لیتر برسد که خوشبختانه موفقیت‌هایی در این بخش شکل گرفت.

وی اضافه کرد: به طور قطع می‌توان گفت میزان مصرف سرانه آب استان اصفهان، کمترین میزان در سطح کشور است و استان‌هایی در کشور حتی تا دو برابر این میزان نیز مصرف سرانه در شبانه روز دارند، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مدیریت و صرفه‌جویی مصرف آب در استان اصفهان است.

خورسندی گفت: در سال 89 میزان پرت شبکه آب در اصفهان حدود 27 درصد بود که با اقداماتی همچون بازسازی و اصلاح شبکه، میزان آب به حساب نیامده حاصل از پرت یا سرقت آب در شهر اصفهان به حدود 16 درصد رسیده است که کمترین میزان پرت شبکه در سراسر کشور محسوب می‌شود. این پرت شبکه در سطح استان نیز عدد 95/17 درصد را نشان می‌دهد که حتی اگر این عدد را مبنا بگذاریم باز هم میزان پرت شبکه استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین است.

وی افزود: تلاش‌های بسیار زیادی در حال انجام است و روزانه عملیات‌های مختلفی برای اصلاح شبکه در سطح استان انجام می‌شود، از طرفی سرعت رسیدگی به حوادث را به میزان زیادی افزایش دادیم، در سال‌های گذشته برای رفع مشکلات و رسیدگی به حوادث ممکن بود زمانی زیادی صرف شود اما با برنامه‌ریزی و اقدامات شکل گرفته در حال حاضر رسیدگی به مشکلات و حوادث آبفا به کمترین میزان رسیده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: در سال 89 حدود 330 میلیون متر مکعب آب برای تامین آب شرب یکساله اصفهان اختصاص می‌یافت اما الان 321 میلیون متر مکعب به این کار اختصاص داده شده، در حقیقت حدود 9 میلیون متر مکعب کمتر از قبل و این در حالی است که در این سال‌ها به حدود 400 هزار انشعاب و یک میلیون آحاد و مشترکان آبفا خدمت‌رسانی شد. در حقیقت سهمیه کاهش اما تعداد مشترکان افزایش یافتند با این وجود، مدیریت وصرفه‌جویی موجود باعث شد آب بدون مشکل به همه مشترکان توزیع شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه همه مردم اصفهان در زمینه صرفه‌جویی و مصرف بهینه نهایت همکاری را دارند و اگر آمار مصرف آب استان اصفهان با سایر استان‌ها مقایسه شود به خوبی مشخص می‌شود که مصرف آب در استان اصفهان بسیار کمتر از برخی استان‌هاست.

خورسندی اظهار کرد: آبفا اصفهان در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به هموطنان در سراسر کشور نیز همواره پیش قدم است، برای نمونه آبفا اصفهان در سیل خوزستان، سیل بوشهر و زلزله کرمانشاه بسیار سریع وارد میدان شد و به یاری هموطنان پرداخت و تلاش کرد از مشکلات آنها کاسته شود. اقدامات بسیار خوبی در بخش آبفا طی سال‌های اخیر در استان اصفهان شکل گرفته و به خوبی اصفهان، استان معین پایتخت نیز انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حدود 75 روستا در سراسر کشور دارای سیستم فاضلاب هستند که از این تعداد پنج روستا در استان اصفهان قرار دارند و این موضوع نشان‌دهنده توجه آبفا اصفهان به توسعه مناطق روستایی است.

سخنگوی آبفا اصفهان در ادامه با اشاره به نقش سازنده صنایع بزرگ در پیشرفت و آبادانی استان، اظهار کرد: فولاد مبارکه و ذوب آهن نقش مثبت و موثری در زمینه خدمت‌رسانی به مردم در مناطق مختلف استان داشته‌اند، برای نمونه شرکت فولاد مبارکه با مشارکت در شبکه‌گذاری 9 شهر در شهرستان‌های مبارکه و لنجان باعث کمک به رشد و توسعه این مناطق شد و برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر در مصرف آب، از پساب این شهرها برای تولید استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ذوب آهن اصفهان، در سال 98 در زمینه جمع‌آوری فاضلاب 14 روستا اقدامات خوبی انجام داد، به تازگی نیز کلنگ‌زنی طرح جمع‌آوری فاضلاب 11 روستای دیگر استان و چند شهر توسط ذوب آهن انجام شد که می‌تواند آثار خوبی برای مناطق مورد نظر داشته باشد، برای اجرای این طرح‌ها بیش از 499 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط ذوب آهن انجام شده و در مجموع فاضلاب 25 روستا و دو شهر مینادشت و اشترجان برای مصرف پساب آنها به ذوب آهن منتقل شده و وابستگی این شرکت به آب زاینده رود به حداقل می‌رسد.

خورسندی افزود: اگر مشارکت صنایع بزرگ استان اصفهان در زمینه کمک به اجرای چنین طرح‌هایی در سطح استان وجود نداشت، با بودجه‌های موجود بیش از 30 سال زمان لازم بود تا چنین طرح‌هایی اجرا شوند اما با کمک ذوب آهن و فولاد مبارکه، توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در کمتر از 30 ماه اجرا شده و مردم در حال استفاده از خدمات هستند.

وی اضافه کرد: پسابی که در اختیار صنایع استان قرار می‌گیرد دارای استاندارهای خاصی است و تصفیه‌هایی روی آنها انجام می‌شود، خود صنایع نیز تصفیه‌های تکمیلی بر روی پساب‌ها انجام می‌دهند و حتی تا چند بار از پساب‌ها استفاده می‌کنند تا میزان مصرف آب را به کمترین میزان برسانند که قابل تحسین است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: اگر آبفا اصفهان با تکیه بر تکنولوژی‌های قدیمی حرکت می‌کرد و به استفاده از علوم روز و تکنولوژی‌های جدید روی نمی‌آورد، بحران آبی بسیار زودتر از این‌ها، اصفهان را با خود درگیر می‌کرد.

وی با بیان اینکه آبفا اصفهان در حال حاضر به بیش از چهار و نیم میلیون نفر آبرسانی انجام می‌دهد، گفت: 98 شهر و 949 روستا در استان اصفهان توسط آبفا آبرسانی می‌شود و تلاش‌های زیادی می‌شود تا همه مردم استان از بهترین خدمات بهره‌مند شوند.

خورسندی گفت: سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ به 57 شهر و 380 روستا آبرسانی می‌کند، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در تابستان امسال از چاه‌ها و تصفیه خانه آب باباشیخعلی در مجموع تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و تصفیه می‌کرد درحالی که مصرف آب در برخی از ساعات اوج مصرف به حدود ۱۸ هزار لیتر در ثانیه می‌رسید و همین کمبود 4300 لیتر در ثانیه‌ای موجب کاهش فشار شبکه و قطع آب در تعداد زیادی از شهرها و روستاها می‌شد. برای رفع این مشکل در تابستان امسال نزدیک به 62 میلیون لیتر آب با استفاده از 5800 تانکر آبرسان بین شهروندان و روستاییان به ویژه در شهرهای اصفهان، فلاورجان، زیار، بهارستان، دولت آباد و اردستان توزیع شد که در تاریخ 55 ساله این شرکت بی‌سابقه بود.

وی در پایان گفت: بیش از یک میلیون و 420 هزار انشعاب در سطح 98 شهر و 949 روستا و 707 هزار انشعاب فاضلاب نیز در 36 شهر و پنج روستای استان وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار