خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: خروجی سد زاینده رود بمنظور آبیاری مجدد کشت در شرق اصفهان بامداد امروز (جمعه) افزایش یافت.

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

مهران زینلیان صبح جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بازگشایی آب سد زاینده رود در این مرحله به میزان مشابه بهمن ماه سال گذشته، از بامداد امروز به مدت ۱۰ روز افزایش یافت.

وی با ابراز خرسندی از بازگشایی آب زاینده رود همزمان با ایام نوروز و حضور میهمانان و مسافران در این استان خاطرنشان کرد: امکان جریان دائمی آب در بستر رودخانه وجود ندارد.

معاون استانداری، اظهار امیدواری کرد که این بازگشایی محدود از نظر مباحث زیست محیطی و جلوگیری از فرونشست موثر واقع شود و بخشی از نیاز آبی کشاورزان شرق اصفهان تامین شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان پیش از این اعلام کرده بود خروجی سد زاینده رود با توجه به نزولات جوی پنجم فروردین ماه به مدت ۱۰ روز افزایش می یابد و جریان زاینده رود احتمالاً ۲ روز پس از این تاریخ به شهر اصفهان و پس از آن به اراضی کشاورزی شرق خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده رود با حدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.

این رودخانه در سال های گذشته بطور زمان بندی شده جریان داشت و آب زاینده رود برای کشت بهاره و پاییزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان از سد رهاسازی می شود؛ این رودخانه در زمان حاضر در اصفهان خشک است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار