در انتظار رونق گردشگری اصفهان

ظرفیت بالقوه گردشگری اصفهان برای اقتصاد استان و ایران معادل کل درآمد نفتی کشور است و برای سنجش جدی بودن در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و غیروابسته، میزان توجه به این حوزه نشانه خوبی خواهد بود.

در انتظار رونق گردشگری اصفهان

امیر اکبری | اصفهان پس از دو سال در سفرهای نوروزی میزبان انبوه هم‌وطنان بود. طیف وسیعی از مردم سایر استان‌ها با سلایق و برنامه‌ریزی‌های گوناگون، اصفهان را به‌عنوان توقفگاه یا مقصد انتخاب کرده بودند.

تجربه دیرین شهر در پذیرش میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی و همچنین وجود اغلب زیرساخت و تجربه‌های انسانی لازم، اصفهان را در وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاصد قرار داده است. اما آیا شرایط موجود برای «نصف جهان» کافی است؟

به دلیل شرایط اقتصادی و همچنین محدودیت مراکز، بخش زیادی از مسافران از اقامتگاه‌های موقت و چادر زدن در مراکز پیش‌بینی شده استفاده می‌کنند که کیفیت سفر را به‌شدت کاهش می‌دهد و برای اقتصاد گردشگری در زمینه هتل، مهمان‌پذیر و اقامتگاه تاثیر مثبتی ندارد. دور نیست روزی که با بهبود شرایط اقتصادی و همچنین حل شدن مشکلات بین‌المللی بار دیگر سیل گردشگران داخلی و خارجی که خواهان گذران سفر در هتل‌های استاندارد و باکیفیت هستند به‌سوی اصفهان سرازیر خواهد شد و برای آن روز اصفهان در زمینه امکانات هتلی چه سنتی و چه مدرن جزو شهرهای کم‌برخوردار به شمار می‌رود.

در این زمینه اقدام جدی مجموعه مدیریت شهری و میراث برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت و اداره مجموعه‌های اقامتی باکیفیت لازم است. همراهی مدیریت ارشد استان برای هم‌افزایی و هم‌راستایی سایر ارگان‌های اجرایی و به‌حداقل‌رساندن مشکلات اداری برای به سرانجام رساندن این پروژه‌ها و تامین مالی با نرخ‌های حداقلی از سایر موارد مورد انتظار است.

گام دیگر ارتقای دانش و توان میزبانی در دو سطح تخصصی و عمومی است. اشخاص، صنوف و مجموعه‌هایی که به‌صورت مستقیم با موضوع گردشگران مرتبط هستند لازم است به‌صورت علمی و عملی با نکات گوناگون برای بهبود کیفیت و ارتقای تجربه مهمانان از حضور در اصفهان آشنا شده و در فعالیت‌های خود به‌صورت جدی پیاده کنند. در سطح عمومی نیز شهروندان اصفهان می‌توانند روی مفاهیمی که تجربه سفر بهتری برای گردشگران به یادگار خواهد گذاشت آموزش و تمرین داشته باشند. این موضوع به‌ویژه در برخورد و تعامل با گردشگران خارجی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

اطلاع‌رسانی و تهیه اطلس جامع گردشگری استان موضوع دیگری است که می‌تواند لذت سفر را دوچندان و میزان بهره‌مندی استان از حضور گردشگران را افزایش دهد. با این شیوه افزون بر امکان افزایش میانگین روزهای حضور گردشگران در شهر و استان، با معرفی مقاصد، اصناف و برنامه‌های پیشنهادی سفر به رونق اقتصاد گردشگری کمک خواهد شد و از سوی دیگر امکان توزیع بهتر جمعیت ورودی در زمان‌های رونق در پهنه وسیع‌تر جغرافیایی فراهم خواهد شد.

ظرفیت بالقوه گردشگری اصفهان برای اقتصاد استان و ایران معادل کل درآمد نفتی کشور است و برای سنجش جدی بودن در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و غیروابسته، میزان توجه به این حوزه نشانه خوبی خواهد بود. آینده بدون نفت نیازمند توجه به جایگزین‌های مفید و همیشگی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار