بیم و امید جریان نوروزی زاینده‌رود

5/7 میلیون میهمان نوروزی اصفهان بدون اطلاع از شرایط واقعی، با گشاده‌دستی رودخانه شور دهاقان و بازشدن کوتاه‌مدت دریچه‌های سد، با جریان پرفشار زاینده‌رود مواجه شدند.

بیم و امید جریان نوروزی زاینده‌رود

امیر اکبری * | رسانه‌های اصفهان در بیشتر روزهای سال از مشکلات و تبعات خشکی زاینده‌رود برای اصفهان می‌نویسند و 5/7 میلیون میهمان نوروزی اصفهان بدون اطلاع از شرایط واقعی، با گشاده‌دستی رودخانه شور دهاقان و بازشدن کوتاه‌مدت دریچه‌های سد، با جریان پرفشار رودخانه مواجه می‌شوند.

شاید این هم از مظلومیت اصفهان باشد که جریان چندروزه زاینده‌رود در نوروز، در کنار خوشحالی برای کشاورزان و شهروندان باید سبب نگرانی برای انحراف افکار عمومی کشور از واقعیت تلخ این سال‌های استان شود.

در چند دهه گذشته، اصفهان به شیوه‌های گوناگون از خوب‌نمایی شهر و استان توسط مدیران استانی و کشوری آسیب دیده است. ویترین زیبای شهر و استان در قالب چندین خیابان و جلوه چندین صنعت ملی سبب شده مشکلات انبوه و دامنه‌دار از سوی بسیاری افراد تأثیرگذار و تصمیم‌ساز مورد غفلت قرار گیرد. تا جایی که بیان مشکلات و فاصله زیاد اصفهان از بسیاری شاخص‌ها در پایتخت به‌عنوان زیاده‌خواهی اصفهان معرفی و سبب ظلم و بی‌توجهی به تخصیص و تأمین بودجه عادلانه برای توسعه استان می‌شود.

اصفهان استانی سرشار از این تناقض‌ها است. از سویی توانایی‌های بی‌شماری برای رشد و حضور در زنجیره پرشتاب توسعه هدفمند و پایدار کشور دارد و از سوی دیگر با تنگ‌نظری و ایفا نشدن حقوق قانونی باید برای سهم مسلم خود در بعد منطقه‌ای و کشوری وارد چالش شود.

ازاین‌رو بهتر است در دوره‌های جاری بودن زاینده‌رود، کارزارهای رسانه‌ای و افکار عمومی خلاقانه به‌منظور آشنایی و درگیرشدن گردشگران و بازدیدکنندگان با موضوع همیشگی خشکی این رود طراحی و اجرا شود.

ایجاد قاب‌های عکاسی، امضای طومارهای حمایتی، تشویق به استفاده از هشتگ‌های هماهنگ، معرفی خطرات خشکسالی زاینده‌رود برای پهنه وسیعی از کشور و استان‌های هم‌جوار، طراحی خط زمانی دوره‌های خشکی و جاری بودن زاینده‌رود در مسیرهای رفت‌وآمد گردشگران و ایجاد رابطه تعاملی در این مسیرها بخشی از مواردی است که بی‌شک با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان و چهره‌های خلاق رسانه‌ای به سمت اثرگذاری پیش خواهد رفت. این برنامه‌ها در دوره خشک‌شدن رودخانه با ایده‌هایی دیگر قابل تداوم خواهد بود.

با اجرای این موارد با خیالی آسوده‌تر از روزهای حضور رودخانه با شادی بهره‌مند خواهیم شد و به امید دائمی شدن جریان زاینده‌رود، چشم‌انتظار وعده‌های ارشدترین مقامات کشور در چند دهه گذشته خواهیم نشست.

*سردبیر اصفهان امروز

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار