چشم‌انداز اصفهان برای آینده‌سازان

اصفهان که در بسیاری حوزه‌ها پیشتاز و نوآور بوده، در زمینه مدارس نوین هم می‌تواند استان نمونه برای ثبت یک تجربه جدید و ساختن آینده‌ای بهتر برای کشور باشد.

چشم‌انداز اصفهان برای آینده‌سازان

اصفهان امروز - امیر اکبری | خیراندیشان در اصفهان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی ویژه اتیسم را به مرحله بهره‌برداری رساندند. ازاین‌پس کودکان اتیستی با شرایطی بهتر و آموزش استاندارد در مراحل رشد قرار می‌گیرند.

گشایش این مرکز آموزشی در جای خود رویدادی ارزشمند و شایسته تقدیر است. اما هم‌زمان نشانگر به رسمیت شناخته شدن و توجه بیشتر به وجود تفاوت‌های بسیار زیاد بین کودکان و همه انسان‌ها است. به تعداد میلیاردها مردمی که در سرتاسر جهان پهناور زندگی می‌کنند، استعداد، آرزو و سرنوشت گوناگونی وجود دارد.

در چنین طیف متنوع و زیبایی، آموزش هم باید نگاهی متکثر داشته باشد. شاید بتوان با نگاهی وسیع‌تر ارزش و کارکرد پرورش را بیش از آموزش آن هم از نوع رسمی و با استانداردهای یکسان دانست. در هر خانواده و کلاس مدرسه، وقتی می‌توان به شکوفایی امیدوار بود که متناسب با علاقه، توانایی و شرایط هرکدام از دانش‌آموزان زمینه رشد و پرورش شخصی، شکوفایی توانایی‌های اجتماعی و همچنین انتقال دانش پایه را فراهم کرد.

در اصفهان در زمینه این روش آموزشی، کارهای خوبی به‌صورت پراکنده شروع شده است. مدرسه اتیسم، مدرسه اقتصاد، مدرسه طبیعت، مدارس پیش‌دبستان و دبستانی که بیش از آموزش رسمی برای ارتقای هوش هیجانی کودکان برنامه‌ریزی دارند جزو حرکت‌هایی است که همگی از سوی بخش خصوصی دنبال و اجرا شده‌اند.

اما بخش اصلی و گسترده آموزش هنوز هم در اختیار وزارت‌خانه و سیستم دولتی است. در جایی که حتی تا چند سال پیش در مدارس تیزهوشان بیش از همه بر رشته‌های ریاضی و تجربی و آن هم در یک مسیر مشخص و انعطاف‌ناپذیر تاکید می‌شد. درصورتی‌که بی‌توجهی به موضوعات شخصی، اجتماعی، عاطفی و پرورشی، آینده کشور را دچار مخاطرات رفتاری و توسعه‌ای خواهد کرد.

اگر آموزش‌وپرورش بتواند ایجاد تنوع و برنامه‌های گوناگون را به رسمیت شناخته و دست بخش خصوصی توانمند و علاقه‌مند را در بنیان‌گذاری مدارس و روش‌های آموزشی جدید و به‌روز باز بگذارد، خانواده‌ها امکان انتخاب خواهند داشت. همچنین بدون تحمیل فشارهای رسمی و اجرایی، حوزه آموزش‌وپرورش کشور، نتایج این روش‌ها را موردمطالعه قرار خواهد داد و در صورت به‌دست‌آمدن نتایج مورد انتظار، آن را در ساختار دولتی گسترش خواهد داد.

بی شک توجه ویژه به آموزش‌وپرورش اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری پربازده ایران خواهد بود که در روی دیگر سکه، بی‌توجهی به آن فلاکت و ناامیدی را بر سر کشور و آینده‌سازان آن آوار خواهد کرد.

اصفهان که در بسیاری حوزه‌ها پیشتاز و نوآور بوده، در این زمینه هم می‌تواند استان نمونه برای ثبت یک تجربه جدید و ساختن آینده‌ای بهتر برای کشور باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار