استفاده بهینه بخش کشاورزی از آب زاینده‌رود

باید استان را با شرایط واقعی به وجود آمده برای کشور و استان بیشتر تطبیق داده و تلاش کرد بیشترین راندمان و کارایی برای کشاورزان و همچنین استان رقم بخورد

استفاده بهینه بخش کشاورزی از آب زاینده‌رود

اصفهان امروز - امیر اکبری | بار دیگر صاحب‌خانه به خانه بازگشت. زاینده‌رود برای چند روز محدود به اصفهان می‌آید. رودی که مبنای شکل‌گیری تمدن اصفهان بوده است، اکنون هرازگاهی به شهر پای می‌گذارد. اما هدف از این باز شدن‌ها تامین منابع آبی موردنیاز کشاورزان اصفهان است که در غرب بیشتر در حوزه باغداری و در شرق بیشتر بر روی کشت گندم و مواردی مانند چغندر و پنبه تجربه دارند.

با محدود شدن حق طبیعی، شرعی و قانونی اصفهان در بهره‌مندی از منابع آبی حوضه زاینده‌رود، استفاده از تک‌تک قطرات جاری شده در بستر این رود بسیار حیاتی است. اکنون بخش زیادی از آبی که در رودخانه جریان می‌یابد به کشت محصولاتی اختصاص دارد که باتوجه‌به مشکلات فراوان در تامین آب، توجیه اقتصادی و حتی اجتماعی چندانی ندارد. به‌عنوان‌مثال با سختی فراوان گندم به بار می‌نشیند و با قیمت مشخصی از کشاورز خریداری می‌شود. درصورتی‌که اگر به‌جای گندم محصولات دیگری که نیاز کمتر به آب و راندمان اقتصادی بالاتری دارند کاشته شود، برای کشاورز، استان، محیط‌زیست و منابع آب توجیه بیشتری خواهد داشت. تحقیقاتی که پیش‌ازاین انجام شده به‌عنوان‌مثال برای اصفهان کشت گیاهان دارویی را دارای مزیت نسبی معرفی می‌کند. برای این هدف اگر بتوان در یک دوره زمانی مشخص نسبت به آموزش کشاورزان که به‌صورت سنتی محصولات خاصی را کشت می‌کنند اقدام کرد، می‌توان در دوره‌های بعدی از تخصیص منابع محدود آب استفاده بهینه کرد و در گیاهان دارویی سرمایه‌گذاری ویژه انجام داد. این کار سبب خواهد شد که در هنگام جاری بودن رودخانه و کشت این گیاهان، کشاورزان شرق به حوزه کشاورزی و کاشت، داشت و برداشت این محصولات مشغول بوده و در جهت بهبود راندمان تولید تلاش کنند. در زمانی هم که به هر دلیلی شرایط کشاورزی فراهم نیست، می‌توانند نسبت به راه‌اندازی بخش‌های فرآوری و صنایع تبدیلی این محصولات اقدام کنند. با این شیوه اشتغال دائمی و سراسر سال را برای کشاورزان شرق اصفهان ایجاد خواهد شد. بی شک این تغییرات در کنار پیگیری برای بازگشت حقوق قانونی و شرعی اصفهان خواهد بود. اما درعین‌حال باید استان را با شرایط واقعی به وجود آمده برای کشور و استان بیشتر تطبیق داده و تلاش کرد بیشترین راندمان و کارایی برای کشاورزان و همچنین استان رقم بخورد.

ارسال نظر