طرحی نو در بن‌بست توسعه

باور کنید اخذ امتیاز شهرک صنعتی و پالایشگاه و با هزاران پیگیری و فشار و ... افتخاری ندارد؛ این راه توسعه، بن‌بست است، طرحی نو در اندازید.

طرحی نو در بن‌بست توسعه

علیرضا صلواتی | هرچه به تصاویر گوگل‌مپ در مقایسه تغییر میزان فضای سبز اصفهان بین سال‌های 1984 و اکنون نگاه می‌کنم چنان غمی بر دلم مستولی می‌شود و فکرم از هر موضوع دیگری خالی.

که چه کرده‌ایم ما بر این دیار، فرقی هم نمی‌کند مأموریم یا معذور، مالکیم یا مستأجر، کارمند و کارشناسیم یا مدیر. هرچه هست، این ثمره تمام هنرمندی‌های ما در این سه چهار دهه و شاید قبل‌تر است.

که هر چه در توان داشته‌ایم در بساط توسعه گذاشته‌ایم و به‌جای این سرسبزی‌ها و سبزینگی‌ها، ساختمان و کارخانه و هرآنچه زشتی است بنا کرده و شادمان که درخت‌ها را خشکاندیم و به جای‌اش سکونتمان جفت‌وجور شده و مال و منالمان چندبرابر.

بدتر این‌که نه‌تنها درس نگرفته که هر روز در پی توسعه شهرک و کارخانه‌هایمان هستیم، برای اینکه ژست محیط زیستی هم بگیریم، می‌گوییم ما همه استانداردها را گذرانده‌ایم و از ما بهتر در رعایت و اهمیت به محیط‌زیست در این زمانه نیست.

یاد آن کارخانه تولید آهن افتادم که هرروزه دود آبی‌رنگ! از دودکش‌هایش خارج می‌شود و هرسال جایزه‌ صنعت سبز و دوستدار محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی را هم به او می‌دهند.

هنوز باورمان نشده که این تغییر اقلیم و ... همه‌وهمه ریشه در تفکرات گذشتگان ما دارد که آمدند و در پهنه کم‌آب کشور پایه‌گذار صنایع مادر شدند، آب نیامده را بُردند تا کویری دیگر را زندگی بخشند و زاینده‌رود نیمه‌جان را خشکاندند.


ای بدا به این تفکر که هنوز دست‌بردار این نگین‌های تاریخی دنیا نیست و تا نابودش نکند، از پای نخواهد نشست.

تفکری که نه‌تنها پای نابودی اصفهان ایستاده که خطه‌ی سرسبز چهارمحال بختیاری را هم نشانه رفته، شهر قنات و قنوت و قناعت را هم بی‌نصیب نگذاشته تا گردوغبار این کارخانه‌های کاشی و سرامیک و ... بر چهره‌ مردمانش نشیند.

یزد که می‌گویند اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی دنیا است، آن‌قدر سابقه و تمدن و خانه و آب‌انبار و قنات دارد که نیازی به فولاد و کاشی نداشته باشد، چهارمحال‌وبختیاری آن‌قدر تالاب چغاخور و دشت لاله‌های واژگون و آبشار زرد لیمه و آبشار دره عشق و خانه‌های بوم‌گردی دارد که نیازی به فولاد و سیمان و منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی نداشته باشد.

عزیزان

اُستان‌داران و فرمان‌داران عزیز استان‌های تاریخی

نمایندگان بزرگوار مجلس شورای اسلامی

باور کنید اخذ امتیاز شهرک صنعتی و پالایشگاه و با هزاران پیگیری و فشار و ... افتخاری ندارد؛ این راه توسعه، بن‌بست است، طرحی نو در اندازید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار